Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettlydnad
Läst 3808 ggr
joheck
0

Hjälp inom lydnad

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejhej!

Jag har ju ingen egen bruksras utan två papilloner. Men jag har blivit så inspirerad av min ena pappis så jag har nu fått upp tankarna på att träna/tävla i lydnad med han. Tanken är ju då att spöa skiten ur alla brukshundarna!Flört

Jag är helt och hållet en nybörjare gällande lydnad och hundträning i allmänhet så jag behöver mycket hjälp för att det ska bli rätt. Det är här ni kommer in! Ni med brukshundar kan ju verkligen det här med hundträning och lydnad så jag hoppas att ni kan hjälpa mig och Pin (hunden) lite.

Ok, då till första problemet; fot.
Här är det främst positionen vi behöver hjälp med att få till. Men även att han ska förbli på min vänstra sida "oavsett vad". Jag filmade lite på hur det ser ut nu, när jag började träna detta hade jag inga tankar på att tävla i lydnad så det var liksom inte så viktigt hur det såg ut. Faran är att jag måste börja om från noll, för jag märker ju nu hur jag belönar även fast det inte är helt rätt.

Så, tips och annan hjälp uppskattas verkligen! Ni behöver inte använda silkes handskar och vara rädd att såra mina känslor, jag vill att ni ska vara helt ärliga, planen är ju som sagt att vinna! Jag är ju helt grön i dessa sammanhang så jag förstår att jag gör mycket fel och konstigt, och behöver lära mig hur det verkligen ska gå till.

Tack på förhand!

Mvh Johanna

Sophie&Segra
0

Jag tycker faktiskt att det ser bra ut, som en början! Ni har en bra grund att stå på.

Som du säger själv, är det ju positionen och där är det främst det problemet som alla med småhundar har (även jag, när jag hade JRT) och det är att hunden hamnar för långt ut.. Och att den gör det är för att den annars inte ser dig.

För att få in rätt position så skulle jag tränar mycket U-svängar. (Kan lägga in en film på det när jag o Segra tränar just ingångar (U-svängen).

Visst har ni klickertränat en del?
Det ser så ut på hundens sätt att jobba i alla fall, haha Glad

Sen är det bara nöta.. En bra sak i början är att sätta på hunden ett koppel, så det alltså blir linförighet, och då är det ju väldigt lätt att bara "rätta in" hunden i rätt position, när den "flyter ut". Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Tina
0

Innan jag börjar träna fotgående ser jag till att min hund har förkunskaper i form av baklänges fotgående och klossträning. Genom att börja gå baklänges i fotgåendet har man bättre kontroll på vad hunden gör, man ser den tydligt. Den ska kunna gå baklänges med obrytlig kontakt, korrekt position och en fin attityd innan jag börjar gå framåt.

När hunden går för långt ifrån ditt ben är det bra att börja träna fotgående baklänges. Hunden ska vara rak i kroppen och ha sin bog intill ditt knä, det beteendet vill du shejpa in! Träna också vändningar på stället.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Sophie&Segra
0

Hur jag menar med U-svängen, och ingångar! Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

joheck
0

#1 Vad glad jag blir att jag inte är helt ute och cyklar! Jo tycker det är lite klurigt med en liten hund, de flesta filmklipp jag sett på har ju vart med större hundar och då verkar det var lite lättare. Du får jätte gärna lägga upp hur många filmer som helst, det blir lättare att förstå när man ser hur andra gör.
Hihi jo vi har klicker tränat, hur syns det på honom?Förvånad

Ska börja använda koppel tills han börjat fatta det här med positionen bättre. Jag hoppade egentligen det helt och hållet och började träna utan koppelOskyldig. Men det är ju ett bra hjälpmedel så det ska jag absolut ta till!

Tack för tipsen!

#2 Det där med baklänges har jag inte haft någon tanke på alls att göra. Har du kanske någon film på när du och din vovve tränar det? Att vända på stället behöver vi verkligen träna på! Ska han då sätta sig så fort vi vänt klart?

Tack för dina tips också!

Det är så kul att träna med honom, jag tror att vi han kan komma riktigt långt bara jag får ordentlig ordning på det här med hur man tränar "rätt".

Tina
0

#4 Har själv ingen film på när jag och min hund tränar det, men här är en toppenbra film!
Exakt, han ska följa ditt ben då du vänder och sätta sig då du stannar.

joheck
0

#3 Åhh vad duktiga ni är! Det där ska jag absolut ta och träna honom på. Jag fundera på att skaffa mig en targetstick och använda eftersom det är "så långt ner" till han, kan det vara en bra idé?

joheck
0

#5 Tack för den länken! Då förstår jag hur jag ska göra. Då är ända problemet att han är så liten och svårare att "styra"Tyst.

joheck
0

Här tränar vi på platsliggande. Eftersom han inte riktigt kan det här med fot än så blir det inte ifrån ursprungsläget. Jag vet inte riktigt hur länge jag vågar vänta innan jag går tillbaks till han. Har ni några tips om hur jag gradvis kan öka tiden? Eller borde jag träna in så att jag kan gå ända fram till han och ställa mig vid hans sida innan jag ökar på tiden ännu mera?

Tina
1

Har du lärt honom något frisignal? Alltså ett kommando som talar om att han kan lämna positionen. Nu har jag inget ljud på men det ser ut som att han bryter sin plats när du kommer fram och böjer dig över honom.

Du bör utöka tiden på ett oförutsägbart sätt. Ex 5 sek - 15 sek - 10 sek - 2 sek - 20 sek osv. Jag jobbar alltid med tid innan jag börjar med avstånd. Jag ser alltså till att hunden har god förståelse för momentet innan jag börjar ta ut avstånd från den.

Sansa är ju bara föööör söt när hon studsar runt! Kyss

joheck
0

#9 Nja något frikommando har jag väl inte, utan jag säger "duktig pojke" och belönar. Vad skulle man kunna ha för frikommando, och vad får han göra när han får det? Ska börja göra så som du beskriver med tiden!

Hihi, jo hon är helt bedårande! Jättebra distraktion också. Hade tänkt träna lite tricks och filma henne också men den busungen snodde allt godis ur fickan när jag satt och titta på det jag spelat in på PinSkrikandes.

Tack så mycket!

Tina
0

Jag har två olika frisignaler till min hund. "Spring" använder jag ute i skogen, på fält eller liknande ställen när jag kopplar lös honom. Det betyder ungefär "Varsågod och spring som en tok och ha kul". Flört Vissa säger "hopp och lek". Den andra signalen kallar jag "fri", den betyder att hunden får lämna min position men fortsätta vara redo för arbete, inget härjande alltså.

För att träna in en frisignal likt mitt "fri" kan man börja med att belöna ex att hunden sätter eller lägger sig. Stå still och ge frisignal och belöna när hunden rör sig.

joheck
0

#11 Ok, det ska jag se till att träna in. Är ju bra att ha nu när vi tränar mer seriöst. Tack för hjälpen!

joheck
0

Nu har jag börjat om med träningen av platsliggande, gör det ordentligt/rätt denna gång. Så här ser det ut nu. (Va inte meningen att Sansa skulle vara med^^)

SamanthaJones
0

Vad roligt att du satsar på lydnaden! =) Men din motivation och fina hundar så kommer ni kunna gå långt!

Här finns en papillon som jag brukar möta på olika tävlingar och de är uppe i eliten nu :) Super duktig! :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

joheck
0

Jo det är verkligen en ras med all potential till att bli riktigt bra i lydnad, det är synd att så få arbetar med den potentialen. Tack för dom fina orden!Glad

Chilli10
0

Vad duktiga ni är! Glad

joheck
1
joheck
0

Nu har jag börjat träna in utgångspositionen också. Fick tips av en tjej som tävlar klass2 med sin hund. Börjar sittandes för att förenkla för både mig och Pin. Det här är andra träningspasset någonsin med denna övning! Han fattar så snabbt min lilla pojke <3

Ni får gärna komma med feed back!

joheck
0

Så här långt har vi nu kommit. Hur tycker ni att jag ska göra nu? Öka kriterierna (ta bort godis och kräva ögonkontakt) eller ställa mig upp först? När bör jag lägga till kommandot?

Tacksam för hjälp!

SamanthaJones
0

Jag har tränat dessa två delar för sig väldigt mycket. Ingångar skulle jag börja träna in från stående och sen börja träna ögonkontakten med en "backa-övning" där du sedan tar ett kliv ut och fram så hunden hamnar i fotposition med bibehållen ögonkontakt. Det kräver dock att hunden kan gå flera steg rakt med ögonkontakt. Förstår du hur jag menar? ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

joheck
0

Nja, inte riktigt…. Du har ingen film eller så att visa?

Lägger upp en nyare film.

[Nalle-]
0

Måste bara säga att detta var en superbra tråd! Håller också på med lydnaden (som total nybörjare!) med min lilla skrutt och har samma problem med att få in honom i rätt position. Flört Jättebra tips att börja träna in från sittandes, ska absolut börja med det!

joheck
0

#22 Vad roligt att du får hjälp av den också! Du får gärna använda den för att ställa frågor och så vidare. Har även en tråd inne på TävlingshundarFlört.

Kan ju lägga in senaste videon på mig och Pin. Utgångsposition + Platsliggande.

joheck
0

Jag har förresten börjat klossträna med Sansa. Lägger in en video. Hur ska jag göra här näst?

[Nalle-]
0

#23, Tusen tack! Kan ju bli en del frågor Flört Testade att få in utgångspositionen när jag satt ner, oj vilken skillnad!

…måste ju säga också att både Pin och Sansa är ju hur söta som helst Kyss

joheck
0

#25 Vad kul att det funka för dig med. Det gör ju positionen så mycket enklare också eftersom hunden kan sitta längs benet, om du fattar vad jag menarTungan ute.

Tack så mycket! Du måste lägga upp film så vi kan se när ni tränar också ;)

[Nalle-]
0

Men eller hur, blir verkligen lättare!
Haha, jag får se… Flört

Nu har jag faktiskt en fråga! Tidigare har jag alltid tränat in utgångspositionen så, att Hugo ska komma runt bakom mig och sätta sig vid sidan. Samma sak vid inkallning. Men nu när jag testat att han ska göra en "usväng" i stället tycker jag det fungerar mycket bättre att styra in honom i rätt position! Men tror ni det kommer bli svårt för honom att träna in det nya? Han är ändå fem år och han är van vid det andra sättet. Och är det något lydnadsmoment där hunden måste gå bakom och sätta sig vid sidan eller är det valfritt?

joheck
0

Förstår inte riktigt vad du menarObestämd. Med en usväng så kommer han ju bakifrån.?

Tror inte det är några problem för honom att lära sig nya sätt, fem år är ingen ålderFlört.

[Nalle-]
0

Men i video #3 står det u-sväng, och då svänger ju hunden bara på sidan om?

Haha, nää iofs.. Flört

joheck
0

Förstår vad du menar, men egentligen är det samma sak bara att Segra gör det på mindre "yta" om du förstår vad jag menar. Nu har ju jag aldrig tävlat men tror det inte spelar någon roll ifall hunden tar större plats i svängenGlad.

[Nalle-]
1

Har som sagt testat båda ingångarna, men tror jag håller mig till den jag använt tidigare ändå… Blir nog lättast för både mig och vovven! Lade in en video på tävlingshundar också Glad

[Timantis]
0

Joheck

På sista filmen inl 23 så säger du här. Varför inte fot? Fot är ju utgånspositionen med kontakt. Sen sluta tjata på hunden o låt den söka upp dej. Gör den inte rätt så flytta dej istället för att upprepa kommandot. Det kommer du att ha nytta av i fortsättningen då du inte behöver göra massa dubbelkommandon för att hunden ska göra det du vill. Sen håll inne med belöningen när hon inte gör som hon ska annars kommer hon aldrig att börja använda huvudet då hon ändå får godis efter att hon krånglat lite. Då räcker det med ett BRA eller DUKTIG

Själv vill jag ha att hunden jobbar för godis inte att den gör det för att jag lockar.

Samt ta bort armarna bakom ryggen då du tränar ingångar. Där kan du inte ha dom i fortsättningen när du sen ska börja gå.

Nu blev det bara massa negativt men kul att du försöker med en ras som inte är så vanlig varken på lydnadsplan eller apellplan.

joheck
0

#32 Haha inga problem! Får man inte höra det negativa så lär man sig ju ingetFlört.

Ska byta till fot. Ville inte ha det i början av någon anledning….

Att tjata är nog det jag gör bästSkäms. Ska försöka tänka på att sluta med det, men det är ju såååå svårt att låta bli.

Vi har kommit lite längre nu (har tyvärr ingen film) så händerna bakom ryggen är borta.

Tack så mycket för alla dina tips!

joheck
0

Här är en ny film från idag.

[Timantis]
0

nu kommer jag med massa negativt igen.

Håll inte på så länge. Man märker på slutet att hon tröttnar o är inte lika snabb med att sätta sej bra. Du får ju längre det går "tjata" in henne.

Tänk på din kropp. Det är massa dk o det ser ut som om du går o är sned i kroppen. Kan vara filmen som lurar.

Sen skulle jag tänka på en belöningsignal när det är bra. Nu säger du flera gånger duktig när du är påväg ner o belönar. Duktig sen ner o belöna.Vilket innebär att hon hinner flytta sej innan du sagt duktig klart. Frågan är då vad hon uppfattar att hon får belöningför. Själv skulle jag använda klicker istäler för duktig. Snabbt o låter alltid lika dant. ( klicker behöver man inte alltid använda när man ska shaipa in )

En annan reflektion är att träna inte så mycket inne. Risken finns att hon efter 3-4 steg o belöningen uteblir så går hon ur position själv o undrar vart belöningen är.

Men överlag ser det mycket bättre ut. Hon har jättebra kontakt med dej.

joheck
0

#35 Hihi, dår lär jag mig!Flört

Har aldrig tänkt på att vi skulle hålla på länge. Ska försöka läsa av honom bättre när det börjar bli dags att sluta.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag går med kroppen, ska tänka på det till nästa gång.

Han är ju inklickad så klicker skulle ju funka. Det är bara det att jag är så otroligt dålig på att klicka rätt, fast i det här fallet är det ju inte lika mycket på sekunden som annan träning.

Vi tränar egentligen inte så mycket inne, eller utgångspositionen blev kanske endel inne.

Tack så mycket för all din kritik! Uppskattar det verkligen! Tycker inte det va så mycket negativt heller.

[Timantis]
0

Gör dom rätt så behöver man ju inte traggla mer utan utöka svårigheten. Svårt inne när platsen är begränsad. Men försök att utöka längden utomhus.  Annars kan ni fastan i 3-4 steg o det blir svårt att ändra.

Ang klicker har du inte någon kompis som du kan klicka på. Låter jätte larvigt men nyttigt o läraktigt.

joheck
0

Så du tycker vi är redo att ta fler steg?

Haha, klicka in en kompis, hmmm. Har annars fått tips om använda en tennisboll och klicka vid max och min höjd.

[Timantis]
0

Jag tror ni är redo att ta fler steg men nu menar jag inte 10 till utan något. Sen kan du ju även börja med halter o vändningar på stället.. Stannar du där du är så är risken att hunden tröttnar o lydnad bygger ju på glädje. Ja ialla fall i min tanke.

joheck
0

Då ska vi göra så. Tack så mycket för hjälpen!