Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Läst 115 ggr
MagArne
2025-04-16 19:41
0

Hålla bilen sval sommartid

Inte alltid jag kan ha med mig hunden in på kontoret och då får hon vara i buren i min skåpbil. På vintern är det inga problem, jag har el-element med termostat och tillgång till ett vägguttag att koppla in på.

Men på sommaren är det inte helt lätt att hitta en plats i skuggan och det blir lite väl varmt även med fönstren helt nere. Skåpet är värmeisolerat och bakrutorna mörktonade så den tål bra mycket mer sol än en vanlig bil med många fönster men något behövs göras ändå. Men vad?

Har ni andra några smarta lösningar när det är varmt?

Grodan
2025-04-17 04:32
0

Jag brukar slänga över silverfiltar över min bil så att hunden kan ha det svalt därinne.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Draken
2025-04-17 07:46
0

Har silverduk över bilen. Det isolerar jättebra. Sen har jag låsta burar så jag brukar ha bakdörrarna öppna.

20250313_162224.jpg

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lona
2025-04-17 10:32
0

Ja, silverfiltar är suveräna! Kan användas till allt möjligt annat också, för den delen.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MagArne
2025-04-17 11:24
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite inne på om man skulle köpa en portabel AC och ställa i skåpet och dra ut slangen genom en sidoruta.

Har en låsbar bur jag med. Har hittills bara kört med silverduk på framrutan. Jag får leta fram en stor och experimentera lite hur mycket det ger med stor duk.

Grodan
2025-04-17 13:07
0

Jag tar flera och packar typ in hela bilen i silverfiltar…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heddiz
2025-04-18 19:29
0

#0: Ja jag skulle ju inte rekommendera att man lämnar sin hund i en bil utan AC under sommaren när det är som varmast.
Iaf inte under någon längre tid.

Folk blir ju galna om man så lämnar hunden i 5 minuter när det är varmt.
Även om man har dukar som skydd eller AC så reagerar dom flesta människor om man lämnar sin hund i en bil under sommaren när det är som varmast iaf innan dom vet att man har AC.
Och det spelar ingen roll om bilen står i skuggan eller om du har någon silver duk över bilen.
Iaf inte I Stockholm.
Här blir folk galna och ringer polisen om man lämnar hunden ensam i 5 minuter.

Bilen blir tillslut som en ugn oavsett om du står i skuggan eller har en duk över fönstret när det är riktigt varmt ute.

Däremot om du har AC så kommer hunden inte ens märka av om det är för varmt ute.
Så AC är väl det som funkar bäst om du ska lämna din hund under lite längre tid.
Det andra funkar bra om man lämnar hunden kortare tid.

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

MagArne
2025-04-20 18:32
0

Nä jag tror ju också jag skulle behöva ha någon form av aktiv kyla då jag har svårt att förstå att en silverduk skulle kunna sänka temperaturen under omgivande temperatur. Är det 25 grader ute så tror ju jag att det kommer bli över 25 grader i bilen trots silverduk.

Nu står min bil på en inhägnad byggarbetsplats så jag slipper förhoppningsvis folk som ringer polisen eller slår sönder bilen. Men mina kollegor är ju egoister som alla andra och vill också parkera i skuggan eller tänker inte på att min bil behöver stå i skuggan eller nära ett vägguttag.

Håller på att läsa på om eldrivna skåpbilar som kan tänkas kunna köra sin AC när den är parkerad. Dyrt men jäkligt smidigt om det fungerar.