Vilken hund?
Hej! Testar på detta forum för att se om någon har några tips på hundraser.
Jag har länge drömt om att skaffa en till hund. Jag har i dagsläget en 8:årig Chinese Crested (Powderpuff). Verkar dock ha fastnat i träsket nu.
MENTALITET/
Jag vill ha en hund som är framåt. En hund som VILL framåt. Jag vill även ha en hund som är modig och ”obrydd”. Jag har x antal gånger passat en Lapsk vallhund och just den hunden uppfyller mina krav på många plan som går fram överallt samt inte bryr sig om väder och vind. Är medveten om att det kan finnas stor variation mellan individer inom en ras. En hund som tycker om vatten hade också varit ett + (Uppvuxen med Cocker spaniels)
STORLEK
Det hade varit kul att ha en medelstor hund, kanske som en labbe, golden i storlek. Storleken är dock inte jätteviktigt utan mindre och större hundar kan vara tänkbara.
PÄLS/PÄLSVÅRD
Det får inte vara en hund som fäller i mycket då min sambo har mild/måttlig hundallergi (Osäkert på vilka specifika allergener som utlöser hans allergi). Pälsvård är inget problem men har ingen större vana av det.
LIVSSTIL
Jag tycker om att vara aktiv och går gärna flera i timmar i skog och mark när jag är ledig. Tycker även om att paddla kanot och hade velat ha en kompis att ta med i skidspåret och på eventuella joggingturer. Jag har även under flera år varit sugen på att testa drag men inte haft någon lämplig hund så det hade jag velat syssla med på hobbynivå. För övrigt är jag intresserad av hundvärlden och hade velat ha en mångsidig hund till Agility, lydnad, viltspår etc. Det jag söker är kanske inte en renodlad brukshund men en bra ”första” träningshund. Jobbar i nuläget 75% med planer på att studera inom den närmaste framtiden.
Vilken hund letar jag efter? :)