Se över er hundförsäkring!
Det här är inte avsett att tjafsa om olika försäkringsbolag, snarare en uppmaning att se över er befintliga försäkring - det kan finnas pengar att spara!
Det kan också löna sig att byta bolag men var riktigt noga med att kolla villkoren vid byte. Ofta blir det reservationer för sjukdomar eller skador som hunden har haft eller som finns i rasen.
Sånt som dyker upp när hunden nyligen har bytt försäkringsbolag hamnar lätt mellan två stolar där inget av bolagen vill ta ansvaret och ersätta.
Hunden behöver för det mesta ha varit oavbrutet försäkrad från minst fyra månaders ålder för att en försäkring skall vara så heltäckande som möjligt.
Jag kände ett stort "Gulp!" när fakturan för hundarnas försäkring trillade in. En i mina ögon mer eller mindre omöjlig premie samtidigt som jag definitivt inte har råd att vara utan försäkring.
Det gick dock att få ner premien rätt rejält genom att ändra villkoren något. Det beror förstås på vad man har för behov men titta igenom villkoren noga och fundera över vad som funkar bäst för just er!
Det som jag verkligen kan rekommendera är att kolla klubbrabatter!
Flera försäkringsbolag ger rabatt om man är medlem i diverse hundrelaterade föreningar, vilka varierar mellan bolagen.
Det kan absolut vara värt att gå med i en viss klubb för att få uppemot 15% rabatt.
Däremot skulle jag aldrig köra systemet med att sätta undan pengar varje månad/år istället för att ha en försäkring, det är klart att man kan spara in en god slant men också gå back otroligt.
Jag hade aldrig kunnat spara så mycket som jag genom åren har fått ut i ersättning.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Bra tips.
Även värt att fundera kring nivån på försäkring. Jag tänkte väl förut att en mellanstor skulle räcka fint för en ung/mellangammal hund.
Men det senaste året har jag varit glad för att jag ändå valde modell "större" med (tror jag) 75k som totalgräns. Detta då jag fick spendera 2,5 dag på djursjukhuset som bara det gick på nästan 19k. Plus att hunden haft andra problem i år som tuggat på pengar. Hade det hänt en större grej sen så hade det varit riktigt jobbigt.
Min hund fyller 1 år nu, så nu är valprabatten slut och jag ska faktiskt se över det här…
Men tyvärr blev min ekonomi otroligt dålig det sista året och jag kommer inte att ha råd med det jag vill. Skulle så gärna vilja ha livförsäkring och den högsta nivån, men jag klarar det helt enkelt inte.
Ja mewn gud ja, vi betalar sammanlagt ca 1200:- i månaden för våra tre hundar och katten.
Alltså jag förstår varför, vi har gamla försäkringar där man inte betalar rörlig del. Det är ju skönt att veta att det är självrisken och inget mer, men det är hiskeligt dyrt på Borzoidamen som varit sjuk från och till, och som dessutom är snart 10 år gammal.
Varför vår Iggys försäkring blev så dyr vette tusan, för hon har faktiskt bara varit för vaccinationer (och en abortspruta, men det täcker ju inte försäkringen 😒) ändå är det typ 440 i månaden:-
Collien är försäkrad i Agria, med procentränta och alla valp och medlemsrabatter, än så länge bara 250 i månaden, men det lär ju gå upp snart.
Det är kul med djur! ;)
Bifogar bild på dyra damen som liten.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
- Redigerat 2021-06-02 17:39 av Magrat
#2: Ja, och ju sämre ekonomi man har desto viktigare med en bra försäkring. 😐 (Är ju i liknande sits själv och även om försäkringen gräver ett djupt hål i kontot så har jag definitivt inte råd att inte ha en försäkring. Ska jag vara krass så är det egentligen inte så stor mening med att jag har högsta ersättningen på veterinärvård heller, att betala den rörliga självrisken av den summan är rätt kört utan back-up av någon.)
#4 Ja, precis som här. Jag har till 24 juli på mig. Just nu orkar jag inte forska på detta… vad som blir bäst osv… har ju en massa frågor
- kan man välja en superbillig försäkring första åren och sedan när man har råd höja ribban?
- kan man välja att inte ha livförsäkring första åren och sedan när man har råd välja till det?
Vi bytte från agria till svedea med vår förra hund. Halverade kostnaden med samma villkor.
När vi köpte Sigge blev det svedea direkt. Vi är jätte nöjda
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#5: Det här skiljer förmodligen mellan olika bolag och ändras dessutom emellanåt men hos de flesta så kan man höja veterinärvårdsersättningen senare, åtminstone tills hunden är ~7 år.
Vad jag tycker är lite knepigt är att jag har kunnat höja taket och det ändå har täckt sjukdomar som hunden redan har. Det har alltså inte varit reservationer för kroniska sjukdomar och dolda fel som redan har konstaterats.
Det är förstås bara positivt för kunden men tja, knepigt.
Höja livförsäkringen brukar man också kunna göra upp till en viss ålder, det kan man ju dessutom göra om hunden meriterats och blivit värd mer. Där brukar det dock krävas veterinärintyg och det kan bli reservationer för tidigare sjukdomar och skador.
En anledning till att jag har haft livförsäkring på mina är inte bara att kunna köpa en ny hund utan att kunna täcka upp ev självrisk. en hund som dör ung har ju rätt ofta betydande veterinärkostnader trots försäkring, det känns förjävligt att stå där med ett tomt koppel och dessutom ett stort hål i budgeten. (Även om man inte kan värdera hundar i pengar hur som helst så är det stora kostnader.)
#6: Ja, Svedea har jag också kikat på. Blir förmodligen dem till nästa hund.
Har du använt försäkringen till något?
Jag får trots allt säga att även om Agria har blivit snordyra så har de alltid varit väldigt bra att ha och göra med. Inget krångel med utbetalningar, de har snarare varit lite väl generösa vad gäller tolkning av villkoren.
Jag har använt mina försäkringar mycket, enbart för Skroffan fick jag ut drygt 180 000:- (!) under de sju år hon levde. Lägger jag ihop mina andra hundar så landar jag på minst lika mycket för dem.
#8: en böld i tassen som krävdes intensivvård över helg. Sen går vi var 6te månad för koll av hans epilepsi. Aldrig några konstigheter.
Vi är jätte nöjda
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Någon som har Many Pets?
https://manypets.com/se/
Ni får gärna lista eran försäkring om det är en bra eller intressant.
- Redigerat 2021-06-10 11:00 av Grodan
En av de billigaste är Dina, men jag har inte hittat några bra nya kommentarer om den försäkringen.
Boriz (Dobermann) kan få en försäkring med livförsäkring där, några hundralappar billigare, dock självrisk 2000…
Attans detta måste jag göra också…
Sådär, nu har jag lagt ner flera timmar på att jämföra och det visade sig att Folksam som jag redan har blir billigast och mest förmånlig för mig. Skönt att slippa byta.
Men JÄKLAR vad många hundförsäkringar det finns idag.
Ica, Svedea, ManyPets, Dina, Moderna, IF mm
Livförsäkringen tog jag bort, då jag inte har lust att betala extra. Det känns som om jag köper hunden flera gånger till då. Pengarna för inköpet är förbrukade så är det bara - så resonerar jag.
Däremot, trots väldigt ansträngd ekonomi, så har jag ett litet sparkonto till hunden - för utbildning osv, men även outsedda utgifter. Hittade inget bättre än Coop med 0.7 % ränta, men jag skulle ändå tipsa andra om att göra detsamma. Det känns skönt att det finns en slant undanstoppade vid kris.
- Redigerat 2021-07-26 13:09 av Grodan
Ni som har bytt: är ni lika nöjda med det nya försäkringsbolaget? Jag funderar på att byta till Lassie som verkar få bra betyg på bl.a. Konsumenternas och Hundforsakring.se
#14: Jag har inte hört något bra om Lassie. Förutom att de är billiga.
Har flera kompisar som har/har haft Lassie och försäkringspremien är jättebra, men när det häönder något så är det jättekrångligt och de betalar högst motvilligt ut något. Och de har inte (inte för 3 år sedan i varje fall) direktreglering heller.
Jag har Svedea på mina 6 och jag betalar ca. 1500 i månaden. Jag har aldrig haft några problem med dem.