Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikett: köpa-hund
Läst 152 ggr
Herplover
0

Hur får ni ihop det?

Hej allihopa

Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en till hund till vårat hem, i nuläget har vi en spaniel ( 7år ) och en labrador ( 5år ). Vi hade planerat skaffa en till hund i sommar nu men livet blir inte alltid som planerat och i sommar kommer vårat första barn så valp planerna blir uppskjutna 1 år iallafall

Frågan vi har till er mer kunniga och som kanske kan relatera själva är hur får ni ihop vardagen med mer krävande hundar och småbarnsliv? Vi är självklart aktiva redan nu med våra hundar men det vi pratat om var antingen en schäfer eller rottweiler men är öppna för det mesta förslag

Vi har fastnat för just dessa raser för att vi vill ha en hund som är en ny utmaning i träna lydnad och viltspår ( inget vi tävlar i, bara för hundarnas skull )

Våra rutiner i nuläget ser ut ungefär morgon får hundarna 20 minuter promenad. Senare på dagen blir den skogspromenad eller cykling i ca 40-60 minuter flera dagar i veckan. Sen blir det ca 3 till 20 minuter promenader på dage/kvällen
2 dagar i veckan varierar vi i nuläget träna lydnad och spår med hundarna men självklart blir det vilodagar därimellan

Skulle detta passa någon av nämnda raser frågar vi nu er som har erfarenhet av dem?

Om inte kanske någon här från forumet som läst har någon annat förslag på vad som skulle passa oss?

Dem egenskaper vi eftersöker är

*arbetsvillig
*gärna inte större än 50kg

• gärna lite vakt, iallafall meddelar om någon främling är runt huset
  • fungera med andra djur den är introducerad till ( vi har katter )
  • barnvänlig såklart

Hur ser era veckor ut själva med era hundar ni som har barn i åldrar ca 1-10 år?

Skulle vara intressant oavsett vilken ras ni äger hur ni får det att funka

Silvestris
0

Jag tänker att man kanske får försöka anpassa sitt hundägande efter de förutsättningar man har just nu.

En schäfer kanske kan funka men varför inte fortsätta med en labrador? Alternativt en annan retriever? En rottweiler skulle jag nog inte satsa på i eran situation.

Emo
0

Jag hade inte tänkt skriva något, men när jag läste inlägg #1

undrar jag varför man inte bör skaffa en barnvänlig, klok och lättdresserad rottweiler.

Jag har nu min tredje rottweiler och förstår inte varför ni får rådet att inte skaffa en sådan.

https://pyssel.ifokus.se/discussion/1481882/mycket-pyssel-med-nelly

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

pyssel, tvål, pappersfigurer, PRP, decoupage, Scrapbooking, Ljus, Sticka, Virka, Sy, Lera, Pärlplattor