Försäkringsdjungeln för hundar
Dags att ge sig in i nästa djungel… Försäkringar!
Jag har alltid varit nöjd med Agria men tänkt att jag verkligen skulle titta runt nu när det är dags att försäkra en ny hund.
Självrisken har jag koll på och vill ha så låg som möjligt, åtminstone vad gäller den rörliga.
Veterinärvården så hög som möjligt, minst 120 000:-
Jag vill gärna ha hög rehab men vet inte hur högt jag prioriterar det. Likaså tandskador, en del försäkringsbolag ersätter frakturer och andra skador men andra inte.
Avlivning ingår inte i alla, alternativt bara med någon tusenlapp. Jag vet inte riktigt hur de räknar där om man kommer in med en hund akut under jourtid?
Vad som retar mig lite är att jag dessutom vill veta premien framöver, inte med massa jättefina erbjudanden för att jag har en valp och är ny kund. 🙄
Hur tänker ni, vad är viktigt för er och vad valde ni?
Det är bara de "stora" etablerade bolagen som är aktuella för min del.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag är supernöjd med Folksam! Det har aldrig varit några problem där och jag har både hunden och hemmet försäkrat där så att det blir en rabatt :) Bra priser, alltid väldigt bra kundservice både på telefon, mejl och chatt och man har koll på försäkringen med deras brev. Pappa som också har sin hund försäkrad där är också nöjd!
Agria som katten hade tycker jag däremot är skit och kommer aldrig mer att använda dem. DYRA (närmare 500 kr jämfört med Folksams ca 100 kr för en katt..) och höjer utan någon varning eller förklaring överhuvudtaget. De brukade dessutom ha en extra kostnad för månadsbetalning, vilket jag tror togs bort men jag betalade fortfarande samma dyra pris..
Kundservicen var helt katastrofal och det blev många onödiga meddelanden och tjat fram och tillbaka varje gång jag behövde något ifrån dem, vilket som tur bara var under två månader på slutet av kattens liv.
Både katten och hunden skulle behandlas för ohyra och eftersom veterinären sa att det räckte med att en av dem undersöktes så tog jag hunden då katten inte alls var sugen på att gå dit.
Jag ville få ersättning för medicinen så jag skickade helt enkelt in kvittot för besöket för att visa att ohyra var konstaterad och la till kommentarer om det, vilket de antagligen inte läste överhuvudtaget.
Av någon anledning så fick jag 900 spänn, vilket inte ens var summan för varken besöket eller medicinen och ingen förståelig uträkning fanns. Sen när jag mejlade dem om det så sa de att det var någon slags återbäring för att jag inte hade använt försäkringen, men när jag förklarade situationen 2-3 gånger igen så fick jag en faktura för att betala allt tillbaka och ingen ersättning för medicin utbetalad då man tydligen var tvungen att komma upp i självrisken för det.
De var väldigt tröttsamma att ha att göra med och verkade inte ha någon koll alls på vad de höll på med oavsett om det var detta eller en enkel fråga via chatten. Det kändes som att det alltid var flera saker som försämrades med i brevet för den nya försäkringsperioden, bokstavligen "detta blir bättre/detta blir sämre". Jag tror att de helt enkelt har blivit för stora för sitt eget bästa, men näe, jag skulle aldrig rekommendera Agria till någon.
Det enda positiva jag skulle säga om dem är att jag fick bra utbetalning de besöken som blev de sista månaderna, men det är ju det minsta de ska göra.. Eftersom de var så jävliga att ha att göra med så brydde jag mig inte ens om att försöka fråga dem om jag faktiskt hade rätt till ersättning för avlivningen och kremeringen, för det orkade jag inte.
Edit: Jag har alltid fått hela summan för besöket täckt om det har nått självrisken, dvs även akuttider som kostade 1300 kr bara för besöket. De ersätter även resor, vilket jag aldrig har använt. Du får lusläsa, men för den stora försäkringen finns det mycket bra!
- Redigerat 2024-06-21 22:23 av Krullibull
Jag har Svedea. De har varit helt fantastiska att ha att göra med. Aldrig några problem eller diskussioner, det har bara flytit på.
De täckte även upp avlivning och kremering nu senast.
Vi har egen kontaktperson inom företaget som vi kan ringa när som helst. Och vi har gratis konsultation med First Vet.
#2 Hur många samtal med FirstVet ingår? Det står inget om någon gräns när jag jämförde med Folksams 3 på deras hemsida.
Jag har alltid varit supernöjd med Agria - och mina hundar har haft mycket skador och sjukdomar - men nu med Charlie var de krångliga. Inte bara att vi hade olika åsikter utan att de var besvärliga att ha att göra med.
Istället för att säga rakt ut varför de inte tyckte att de behövde ersätta en operation hänvisade till "villkor 8.2" typ. När jag frågade vad de menade förtydligade de inte utan fortsatte hänvisa till "försäkringsvillkor 8.2".
Jag anser mig ha tämligen god läsförståelse men fattade faktiskt inte vad de menade (vilket berodde på att de hade fel 😏).
Att man har olika tolkningar om ersättning är en sak, dålig kundservice finns det ingen ursäkt för.
(Jag minns inte vilken punkt i villkoren det var.)
#3: Det finns ingen maxgräns på samtalen.
#4: jag hade Agria för många år sedan, men redan då tyckte jag de var besvärliga och rent av otrevliga de få gånger jag var tvungen att använda försäkringen. Så jag rekommenderar dem inte till nya försäkringstagare, samma sak med folksam.
#5 Men wow, vad kanon!
Jaså?! De jag vet har Folksam har varit nöjda och fått ett fint bemötande och vi bor på väldigt spridda håll i landet ifall det skulle vara olika beroende på vart man bor. Var detta längesen?
Jag brukar den där jäkla försäkringen minst varannan-var tredje månad (oftast varje) sen över ett år tillbaka och jag har ALDRIG haft problem!
Jag undrar om du har sprungit på ett riktigt rötägg, men jag förstår verkligen att det skrämmer bort dig. Jag skulle nog ha gjort samma sak och undvikit dem, precis som jag gör med Agria framöver :P
#6: Detta var i 2009. Jag hade en beardis (som då var 1,5 år). jag hade köpt honom när han var 4 månader och han var försäkrad i folksam, det hade han varit sedan valparna föddes, inget glapp eller missade betalningar. Försäkringen fördes direkt över på mig dagen innan jag hämtade honom.
Tyvärr visade det sig när han var drygt ett år att han hade E-höfter med grava benpålagringar. Det var , enligt veterinären, dålig prognos på operation och medicinering hjälpte inte, så veterinären rekommenderade avlivning för hundens skull, så vi gjorde det.
Folksam täckte inte upp en krona, varken på vetbesöken eller livförsäkringen.
#7 Det borde ha handlat om något i avtalet isåfall, för jag ser ingen anledning att det inte skulle ha täckts. Det behöver inte ha varit ett bra avtal då, men det var ju jättelängesen nu och alla jag känner samt jag själv är som sagt mycket nöjda med dem. Jag förstår den dåliga smaken efter en sådan erfarenhet, dock. Jag har min egen bitterhet över flera företag trots att de absolut kan vara bättre nu.
Lona, vad valde du för försäkring i slutändan och blev du nöjd? Jag har tänkt på att fråga så länge nu men har aldrig kommit till skott så detta blev en bra påminnelse ifrån Draken :)
#8: Jag har å andra sidan glömt att uppdatera! 😄
Lasse är ju på foder, vi tyckte att det var smidigast att ha honom i samma bolag som uppfödarens övriga hundar så det blev Agria.
Eftersom han delvis ägs av henne så får hon dessutom uppfödarrabatt. 👍
Han hamnade precis på självrisken när vi var inne akut för några månader sedan men den räkningen kunde skenat iväg rätt bra om vi haft otur. ❤️
#9 Aha! Då blir det nog smidigare, ja :) Jag hoppas verkligen att du slipper allt krångel med dem, för de var verkligen fruktansvärda med noll koll!
Stackars liten. Jag hoppas att han mår helt bra idag. Det känns så betryggande att veta att man har en bra försäkring så att man klarar av de höga kostnaderna som kan komma snabbt utan förvarning.
#10: Han mådde dåligt tillräckligt länge för att ge sin matte panik, hinna in till Blå Stjärnan och triaget. 😆 Han var redan mycket bättre när veterinären undersökte honom nån timme senare.
(Vi fick faktiskt erbjudande att skippa veterinären, sitta kvar i väntrummet ett tag och sedan åka hem. Med en vuxen hund hade jag kanske gjort det, med en 3-månaders valp…nä, det fick bli veterinärkoll trots allt.)
#8: Det vet jag faktiskt inte. Det kan ju ha varit något som uppfödaren "glömde" informera mig om.
Idag har jag Svedea på alla hundarna och jag är jättenöjd med dem. Det har aldrig varit något krångel de gånger vi har varit tvungen att använda dem.
Nu har vi ju dessutom en egen kontaktperson och uppfödarrabatt iom att vi har fått godkänt kennelnamn.