Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettervalpaktivering
Läst 93 ggr
Grodan
2024-01-03 00:00
0

Vinter-aktiviteter för valp

Nu är det så att min buse behöver mer stimulans och aktivering och då passar det bra med nosarbete… men det är kallt och snö, så jag är inte säker på hur jag ska utföra hans första spår, sök och godisletande.
Ska jag skotta eller ska jag bara trampa ner snön noga så att han kan följa mina fotspår? Blir det helt fel med att han kan se mina spår i snön?
Sökruta kan funka utan att skotta. Men foder- och godisletande i trädgården går ju inte i hög snö…

Inne kan jag göra saker givetvis, men det är så begränsat och inte fullt stimulerande. Inomhushall har jag inte tillgång till just nu.

Kom gärna med tips.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2024-11-09 19:05
0

Snart är det vinter igen, så puttar upp denna. Kanske kan vi hitta några spännande aktiviteter för hundar och valpar i snön?

Man kan ju t ex bygga små snö-stationer med godis och aktivitet i en bana (dvs ban-träning).

Lona
2024-11-19 10:38
1

Nu får jag dåligt samvete, jag tänkte på den här tråden förra vintern men svarade aldrig. 😚
En sak som kanske inte är aktivering och inte passar lika bra med en stor dobermann som med en mindre cairn av förklarliga skäl är att helt enkelt leka i snön. Det är kul och hundarna gillar det. Busa runt, "ramla" (det är då det är lättare att få 8 kg terrier på sig än ~35 kg brukshund), gör snöänglar, sparka så snöklumpar flyger, demolera snövallar…
Vill man lägga in mer mental träning så kan man lägga in stadge- och på/av-övningar i leken.

Eller utnyttja snön till att inte spåra. Passa på när du själv kan se var det har gått vilt och skvallerträna eller hur du vill träna antijakt om det behövs

Att spåra i nysnö (om det inte är snorkallt) har både för- och nackdelar. Du ser vad hunden gör, om den går av spåret och antagligen varför (korsande spår etc) men det är också lätt att hunden lär sig att följa ditt synliga spår.
Ett alternativ för att spåra vintertid är om man har tillgång till ett plogat/nertrampat område som tex en parkering.
Jag skulle dock inte introducera spår till en hund vintertid och i minusgrader, det skulle jag göra under bra och inbjudande förhållanden.

Vill man använda nosen till saker ovanför snön så kan man tex sätta godis/torrfoder i barken på ett träd och låta hunden leta, eller längs en nedfallen trädstam. Kanske gömma en leksak lite klurigt i ett litet träd med flera grenar?
Jag inbillar mig att det är lite "snällare" att söka (att gå efter luftburen doft) än att spåra (följa ett spår på marken) när det är snö och kallt.
Gömda leksaker, gärna lite högre upp, borde vara lite bättre än godisar i snö liksom?
Det är dock bara en tanke från min sida.
Korta "nospass" följda av promenader eller annan träning varpå man kan köra lite nosarbete igen.

Nu menar jag inte att man ska ut och spåra eller köra upplet i 20 minusgrader men i några minus kan de absolut jobba. Man känner rätt bra själv och en polarhund boende i Jokkmokk är sannolikt mer härdad mot snö och kyla än en ökenhund boende i Tomelilla. 😉

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
2024-11-19 16:10
1

#2: haha snöänglar