Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterbeteendeavelmentalitethund-beteendeunghundrädslortestermhbph
Läst 67 ggr
Lona
2025-04-23 19:51
0

MH eller BPH?

Lasse är snart ett år(!) och jag har funderat lite över MH och BPH.
Jag har honom på foder så egentligen är det upp till uppfödaren men jag kan ju ha önskemål.

Det som talar för MH är att där har jag bra koll på momenten, jag vet vad jag tycker är önskvärt för rasen och trots att MH är utformat för brukshundar tycker jag att det passar bra för terrier också.
(Lasse är alltså en cairnterrier.)

BPH å andra sidan är framtaget just för alla raser och det kanske ger mer för de som ser en ren sällskapsras?

Hur hade ni tänkt och gjort?
Min första cairn gjorde MH, ett jäkligt bra sånt dessutom, men jag vet faktiskt inte ens om BPH fanns på den tiden.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Krullibull
2025-04-23 21:17
0

Jag hade en liknande frågeställning eller så förra året och planerade att göra ett MH innan jag fick inse att vi inte kommer att kunna göra det pga hälsoproblem, karens och kemkastrering.

Diskussionen kanske innehåller något matnyttigt för dig! https://hundar.ifokus.se/discussion/1588560/mh-eller-bph-

Jag hade velat göra ett MH för att det känns tuffare än ett BPH. Nu skulle min hane aldrig gå i avel pga jättesjuka och avlivade syskon, men jag hade velat visa upp hans fina lynne (om än senare insett social osäkerhet, men snäll) och framförallt kapacitet till att avreagera sig omedelbart.

Jag kan inte så mycket om BPH förutom de videor jag har sett, men det känns mer jävlar anamma med större utmaningar.

Man kan ju alltid göra båda ifall du verkligen inte kan bestämma dig!

Det här är sajten för alla oss som älskar hundar!Tanken med sajten är att försöka skapa en trevlig mötesplats för oss som har ett intresse för hundar. Här kan vi lära av varandra, dela med oss av våra erfarenheter, få råd och tips, visa vackra bilder och roliga filmer och diskutera allt som har med hundar att göra. Nybliven hundägare, lång erfarenhet inom hund eller bara intresserad av hundar. Liten hund eller stor hund. Renras eller blandras. Här är alla varmt välkomna!
Lona
2025-04-29 17:14
0

#1: Tack för tips!
Jag ska träffa uppfödaren i morgon så vi kan prata om det lite mer då.🙂🐾

Krullibull
2025-04-29 17:58
0

Spännande! Uppdatera jättegärna! Det är alltid kul att lära sig något nytt :)

Lona
2025-05-15 22:31
1

Typiskt, nu när jag träffade uppfödaren glömde jag helt att fråga vad hon tyckte. Nåväl, vi är fyra i kullen samt en ensam valp från kullen innan som kanske vill vara med, skulle vara roligt om vi kunde gå ihop vare sig det blir MH eller BPH.