Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntskötsel
Läst 101 ggr
Grodan
2024-09-05 12:08
0

Mycket fästingar i år?

Var det mycket fästingar i år?

Undrar lite, för i våras plockade jag fram ett fästinghalsband som jag använde några månader på Boriz och sedan packade ner igen i plåtburken det kom med för att använda början på nästa säsong. Halsbandet hade legat ca 1 år, det såg lite torrt ut, men fixade till sig efter en liten stund på Simon. Han har haft det på sig sedan mars-april-maj typ och inte haft en enda fästing. Två har krypit på honom. Jag har fått en fästing, en ettåring, när jag gick i 1meter högt gräs. Annars har jag inte sett några fästingar, så jag undrar lite hur det var i år…
Fästinghalsbandet ska hålla 8 månader, men jag funderar på att se om det fungerar nästa år också…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Krullibull
2024-09-05 13:49
0

Jag reagerade senast idag på att vi inte har behövt använda fästingmedel i år. Jag kanske gav en tidig dos, men ingen utöver det. Han har kanske haft 2 fästingar totalt och jag 2 pyttesmå, fast vi har å andra sidan inte kunnat vara i skogen alls så mycket med tanke på allt krångel med hälsan detta året. Vi bor i Värmland.

Lona
2024-09-07 20:45
0

Lasse har haft två, men vi har inte varit i så mycket fästingmarker - mest kortklippt/betat gräs eller torr skog.
Jag har helst velat undvika ha fästingmedel på honom i sommar, han är född i maj.
Min kompis däremot har fått massor, tror hon har plockat på sig själv varje vecka trots att hon har medel på hundarna.

Med tidigare hundar har jag haft halsbanden året runt tills de tappar effekt vilket kan ta åtminstone 1,5 år. Lite läskigt faktiskt att de utsöndrar substans så länge.
Den gången jag tog av och sparade halsbandet separat fick hunden klåda när jag satte på det igen, när jag skaffade ett nytt var det inga problem.
(Halsbanden jag nämner ovan är Scalibor och Seresto.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Heddiz
2024-09-11 23:30
0

Nu när du säger/ skriver om fästingar så kom jag på att ja just det.. Det djuret eller odjuret har jag verkligen "saknat"😄 Vart sjutton har dom tagit vägen i år?

Jämfört med förra sommaren så har det inte varit många fästingar här alls..
Vi bor typ mitt i skogen (fästngområde) och jag har hittat ngr få större fästingar i pälsen och på golvet men inga krypande "bebisfästingar" har jag sett. Som det brukar krylla av.
Såklart att dom större måste ha varit små dom med, men jag har inte sett en enda bebis i år..Och det är rekord.🤔

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Lona
2024-09-12 16:10
0

Plockade just en från Lasses nos.😡
Känns ändå onödigt att sätta på honom fästingmedel nu när sommaren till största delen är över, i synnerhet som det inte har kryllat av dem.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Grodan
2024-09-12 19:41
0

Attans, då vet jag ju inte om fästinghalsbandet alls verkat… hm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️