Hur länge motionerar ni?
Hur ofta och länge motionerar du din hund i daglig motion? Skriv även ras + ålder!
Min hund är en Schäfer på 4 år.
När jag är ledig:
Morgon: Mamma tar ut henne för kissning/bajsa
Vid 11 eller 12: Jag går ut på långpromenad på 3-4 timmar.
Vid 18 eller 19 tiden: går vi ut och leker, tränar och promenerar i minst 25-30min
Kvällen: En liten runda på ca. 15-20 min
När jag har skola:
Morgonen: Mamma tar ut henne
Vid 12.00: Mamma tar ut henne
Vid 16.00: Går vi ut på minst två timmars promenad men ibland går vi över tiden beroende på hur mycket jag har att göra
Kvällen: En liten runda på ca. 15-20 min
För mig varierar det, vanlig kiss å baj runda e mellan 10-15 min.
Lång promenader är de mellan 2-6 timmar.
2 och snart 6 år är mina 2 hundar.
vissa dagar får dem nörja sig med kiss runda från 10-45min.
Min vovve får minst 2 timmars motion om dagen, ibland mer. Den längsta rundan är på minst 1 timme, resten är uppdelade på morgon och kväll. Någon gång i veckan kan promenaden dra upp till 3 timmar. Sedan cyklar vi några gånger i veckan 20 - 30 minuter.
Tilla är en snart 5-årig kooikerhondje bör kanske tilläggas.
Vi går en runda på minst 45 minuter varje morgon. Då får hundarna gå i koppel.
Vid lunch går vi en promenad på ca 30 minuter, då får dom gå lösa.
På eftermiddagen går vi långpromenad, ofta i skogen eller ner till havet/åker till klubben och tränar/åker och simtränar hos Blå Stjärnan. Tid för detta varierar väldigt mycket.
Men dom brukar vara väl tillfredsställda.
Tycker det är svårt att säga exakt då vi har lite olika rutiner och det beror på hur resten av dagen ser ut.
Ibland cyklar vi, ibland simmar vi, ibland promenerar vi, ibland är det skyddsträning, ibland är det lydnad. Tiden anpassas ju till aktivitet.
En gång i veckan har hundarna fullkomlig vilodag och går kortare rundor på sammanlagt 1h.
Jag tycker inte att man kan säga att "jag går såhär och såhär mycket" och grunda motionsmängden på det. Det beror ju på hur fort man går, om hunden går kopplad eller lös, om man stannar till eller bara går aktivt osv.
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
#3 Jo det är klart. När min hund har koppel så går vi i snabb takt och då vet hon att hon inte får stanna upp och lukta fören jag säger att hon får (förutom på kvällsrundan). När hon är lös går jag jätte sakta medan hon springer allt vad hon har och får lukta hur hon vill.
Tycker det är svårt att säga. Hundar behöver ju även mental aktivering. Framförallt brukshundar. Jag har en schäferhane som blir två år i maj och en lhasa apso/yorkshire terrier hane på 5 år.
De får dagligen minst en långpromenad på minst 1 timme, stora är lös 90% av tiden och lilla är kopplad mesta tiden. Utöver det blir det korta rastningsrundor och framförallt schäfern vill ju ha ngt arbete av ngn form. Antingen om det är lydnad, skyddsträning, spår eller sök. Allt mellan 15 min till 2 timmar. Ibland längre… Sen fystränas de även med cykel ett par gånger i veckan. Då cyklar vi 1,5 mil. Lilla hanen får ibland sitta en bit i cykelkorgen.
Dagen efter fysträning så tar vi det lugnare. Vissa dagar så vilar vi och då är vi ute sammanlagt kanske 1 timme.
Rent generellt sätt så är vi aktiva 2-4 timmar om dagen. Men dagarna ser olika ut. Ibland är man i stan en hel dag så det blir mkt intryck för hundarna, sover hos en kompis, i stallet en heldag osv… Tycker det är bra att lära hundarna att vara flexibla och kunna anpassa sig oavsett om man är ute 12 timmar eller 30 min…
#5 jag vet att dom behöver en hel del mental träning men nu utgick jag BARA från motion ;) Men man får jätte gärna skriva hur mycket man mental tränar också!
Okej, men du skrev upp lek/träningstid också?
Mina hundar rör på sig även när vi tränar. Ibland kan vi rasta oss 30 min (förutom korta rastningsrundor) och sen träna i två timmar, då rör han även mycket på sig… Men som sagt, de aktiverar kropp och huvud 2-4 timmar om dagen rent generellt sett. Vissa dagar är vi ute hela dagar och vissa dagar är rena vilodagar.
Sambons Rottweilerhane på snart ett år, får ca 2-3 timmars motion/dag.
Kissrundorna blir inte långa alls, bara runt huset och in igen.
Han jobbar natt, och jag pluggar hemifrån så det blir mest jag som motionerar honom osv, är mer som vår gemensamma hund nu 
Och under dom här 2-3 timmarna ute, så får han springa lös i skogen ca 80% av tiden, men till och från skogen/där vi går får han gå i koppel.
Utöver det så tränar vi annat (mentalt) kanske nån halvtimma-timma/dag 
Att vi tränar så mycket trots hans ringa ålder är pga att han ska (förhoppningsvis) bli Tjänstehund, och följa med sambon på jobbet, där han jobbar som väktare 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Lexie - 13,5 månader, shetland sheepdog 
Vi brukar oftast vara ute och gå/motionera i 3-4 h per dag. En - två dagar i veckan åker vi till BK, för lite hårdare arbetare. En - två dagar i månaden, hård Agility. Sen lydnad varannan dag inomhus/utomhus. Rallylydnad kör vi också cirka varannan dag. Sen vanliga trix osv.. Men cirka 3-4 h motion per dag..
#7 Jaha du menade så, jo men ni får självklart skriva i det. Jag vet faktiskt inte varför jag skrev det ^^
Okej :)