Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 5285 ggr
LitenPyssling
0

Brukshund - vilken ras passar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Startade tidigare två trådar angående försvarets hundar, jag trodde först att de var bra hundar och att försvaret hade stenkoll på sina avelshundar och så. Men efter vad jag hört både via PM och i trådar så tänker jag inte längre tanken av en hund därifrån.
Det må hända att det finns superindivider men jag tar inte den risken och vill heller inte stödja deras avel efter vad jag hört.
Så kollar jag vidare!

Jag är dålig på raser, vad den och den rasen är anpassad till förutom då det kommer till jakthundar.
Men jakt är inte riktigt det jag vill hålla på med riktigt utan jag vill ha en ganska mångsidig hund. Jag vill ha en hund som gillar att jobba både fysiskt och psykiskt, någon som passar till både sök (eftersök, lavinsök och liknande), lättare Agility och lydnad.

Jag är inte så förtjust i hängöron och längre päls efter vad jag hittills fått för erfarenheter men längre päls är mer "godkänt" än hängöron, jag har aldrig haft en sådan hund själv men bekanta har och har haft. Jag har haft Jämthundar tidigare och tränat spår, sök, lydnad och lättare Agility med de.

Inte för stora hundar, Schäfer är max.
Är de mindre så gör det inte så mycket, bara det inte är Jack Russel - inget ont om de.

Men en arbetsvillig hund som gillar utmaningar och sm skulle kunna passa till det jag är lite mer intresserad av - det jag nämnt ovan.
Kan tillägga att det är ett tag tills det blir hund överhuvudtaget då jag ska få fart på ekonomin och så innan.
Har även sista året i gymnasiet att tänka på och en hund ska inte behöva komma i kläm för det, den ska ha bra förutsättningar att bli en bra och fin hund.
Så jag har ingen brådska precis, jag vill veta så det blir rätt ras för så bra förutsättningar som möjligt.

Kom gärna med förslag, berätta för och nackdelar med rasen och gärna om ni haft någon själv av den ras ni berättar om. Berätta så mycket ni kan.
Jag är öppen för förslag! =)

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

LitenPyssling
0

Kollade runt lite och fick upp Shiba, den är inte stor och heller inte liten.
De står att det är en pigg och alert hund, inte skällig och den vill gärna motionera.

Hunden blir ju vad man gör den till, men det är ju bra om den har förutsättningar för det man vill hålla på med.

Vad jag ser så ska den vara en ganska passande ras då den vill jobba och är i grunden jaktras så den ska passa till sök och så, jag läste här:
Länken

[EffiIndraRimboFrezia]
0

Min erfarenhet av shiba är att dem måste få göra ngt men jag/vi är intresserade av ungefär samma träning som du och vi är fast vid malle, kelpie bland annat. Shiba är inget Jag vill ha då jag har fått en känsla av att det mer är utställning som gäller ovh inte har så bra erfarenheter av rasen då en kompis hade en. Men det berode nog på ägarna, den kanske är jätte rolig att träna med - vad vet jag?

LitenPyssling
0

#2 Okej.
Som jag förstod det så skulle den vara lite svårtränad men det är ju alla raser mer eller mindre beroende på hur en själv är också.
Eftersom att Shiba skulle vara i grund en jakthund så ska den ju passa bra till både eftersök och spårning även, samt att den ville ha mycket motion och träning. Precis vad jag vill hunden ska ha.
Men ja, jag vill ha olika raser att kolla på så jag vet mer säkert.

Ja, det är ju lite skillnad på utställnings folk och bruksfolk. Jag har själv aldrig sett en Shiba på utställning här, men jag ska inte säga något.
hunden blir ju vad man gör den till!

Sophie&Segra
0

#2,
Oj - det är ju stoooooooooor skillnad mellan en Malinois och en Kelpie Förvånad
Hur tänker ni gällande dom två raserna? Varför står det mellan just dom raserna? Glad

TS, Hur känner du inför Schäfern, Jaktlabben, Jaktgolden, Vit Herdehund? Glad Något du kan tänka dig?

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

LitenPyssling
0

#4 Det är i sådana fall Schäfer och Vit herdehund jag kan tänka mig då jag hela mitt liv haft väldigt svårt för labbe och golden överhuvudtaget - de är inte riktigt mina raser =)

Schäfer har jag varit inne på en del, vit herdehund har jag kikat lite på också. =)

[EffiIndraRimboFrezia]
0

#4 Vi har en malle nu som är 5 år och båda raserna har ändå ganska lika till temprament och arbetsviljan, det som jag mest tänker på med skillnader är den sociala kampen, storlek. Men det är nog det där allerta, viljan att jobba och vara med, lättlärdheten mm som vi har fastnat vid ;)

Anibaz
0

#6 Men en Malle är väl ändå bra mycket "mer hund" än en Kelpie Obestämd

[EffiIndraRimboFrezia]
0

#7 Jo visst är det väll lite så, dem är väll vassare bland annat ;)

LitenPyssling
0

Jag kollade lite på malle, har aldrig hört hela namnet förut (malinois) och alltid trott att när man säger Malle så menar man Malamute. Haha!
Men kollade runt lite på malinois och oj, jag fastnade för den hunden. Har inte kollat så mycket ännu men utseendet var verkligen ett eget drag tycker jag. Mycket fin hund, ska kolla lite mer om den!

Kan ni beskriva en malinois vad ni har för erfarenheter och liknande?
För och nackdelar?

Sophie&Segra
0

Nu är jag så fräck, att jag rekomenderar inte en Malle till någon, som inte har som ambition att tävla i IPO/Bruks på hög nivå, eller ha hunden i tjänst eller liknande.

Det är otroligt skarpa hundar, som kan jämföras med en Border Collie i aktivitetsnivå.

Intenstiva hundar, lätt att gå upp i stress och enligt mig (och många andra) den "jobbigaste" av dom Belgiska Vallhundarna.

Jag skulle tänka efter både en och två gånger innan du bestämmer dig för en Malle!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Anibaz
0

Instämmer med #10 här. Har träffat två Mallar (haha säger man så?) som varit aktiva sällskapshundar, kört lite Agility, lydnad och spår. Fy fasen säger jag bara. Maken till stressade, stissiga och rent ut sagt förjävliga individer har jag aldrig stött på.
Nu kan man inte dra hela rasen över en kam pga två individer men Mallen är som en arbetsmaskin, dem lämpar sig kanon till Skydd, IPO och i tjänst med utöver det så är dem inte direkt den ultimata träningskompisen.

Jag har själv en belgare, en Tervueren, och aldrig skulle jag skaffa Malle med dem ambitioner jag har inom hund och hundsport.

LitenPyssling
0

#10 Jag hittde lite info om mallarna efter att jag postat och av det jag läste att döma så är det ingen ras för mig.
En intressant ras, men inget för mig.

Är dock inne lite på shiba fortfarande då jag tror på att man kan få vilken hund som helst att vilja jobba, bara man är rätt inställd själv.

#11 Vad tycker du om den ras du har nu? Tervueren, är också något jag inte hört tidigare men å andra sidan har jag varit enbart insatt i jakthundar tills nu så =P
Av vad jag sett hittills så rent utseende mässigt så är det som en långhårig malinois?
Och mindre?

Anibaz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Terven är precis som som Mallen en av dem fyra belgarna. Helt ärligt är det svårt att hitta en terv med bra mentalitet, men jag hade turen att göra det. Han som individ är helt underbar, älskar att träna men har absolut inga problem med att ta det lugnt och slappa i soffan.

Jag personligen tycker att ingen av Belgarna lämpar sig till bara sällskap med nått godisspårdå och då. Jag kan inte påstå att jag är världens träningsnarkoman men dem behöver verkligen använda hjärnan, och nosen.

Precis som du säger är Terven den långhåriga varianten av Malinois, men den är ändå inte fullt så skarp.

Skickar med en bild på gossen.

Jag har även Aussie, det kanske vore något?

LitenPyssling
0

#13 Otroligt fin hund du har!

Jag har mer ambition än godisspår, jag vill gärna kunna träna bland annat lavinsök, lydnad och eftersök. Samt lättare Agility om det passar hunden och då mest tänkt balans träning men även slalom och lite hinderhoppning - mest för att få komma med något nytt än spårning och så. Jag vill gärna ha variation.

Australien Shepherd menar du?
Är inte bra på förkortningar men fick upp Australien Shepherd när jag sökte.
Om det är den rasen du menar så är det faktiskt en ras jag kollat väldigt länge på och som jag verkligen fastnat för.
De jag träffat har haft mycket fina temperament och är livliga och arbetsvilliga, så av de att döma är det verklgen en ras för mig.
Berätta gärna hur din är, för och nackdelar osv =)

Anibaz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 Precis, Australian Shepherd Glad

Båda raserna passar utmärkt till det du vill göra med hund.

Min Aussie har absolut mer fördelar än nackdelar, hon är stabil, tuff, signalkänslig, lyhörd. Underbar på alla sätt och vis. Det negativa med henne är hennes extrema vakt. Men det är absolut inget som jag ser som ett problem i sig.

Hon är gudasnäll och har en härlig attityd. Följer med överallt och på vilka tokigheter jag än hittar på så är hon med med en ständigt viftande svans. Hon är så glad och tar verkligen allt med ro.

Har träffat flertalet Aussieägare som är förvånad över hur fantastiskt lugn och stabil hon är, då deras hundar har varit stissiga nervpaket. Var nere på stan en kväll och det var rätt mycket folk och hon satt bredvid mig och kollade runt och en tjej kommer fram och säger att dem aldrig kunde ha med sig deras Aussie på sådana ställen och att dem inte vågade ha henne med andra hundar. Så hon var måttligt chockad över hur min tik satt där med viftande svans och ve4rkligen tog allt med ro.

Hon är den absolut bästa hund jag någonsin träffat och hon lyser verkligen upp min dag. Kyss

LitenPyssling
0

#15 Ja, att de är nervvrak har jag också fått sett och hört men jag tror det handlar mycket om hur man själv är och hur man hanterar sin hund.
Det speglar av sig så otroligt mycket, är man nervig själv så blir ju också hunden det och då är det heller inte ovanligt att hunden uppfattas som aggressiv mot andra hundar när den egentligen bara är osäker och nervös.

Så jag tror benhårt på att det är ägarna ifråga som har fel inställning när de hanterar sin hund när det är så här, man kan inte ljuga för djuren. Låtsas man att man är lugn så vet djuret det direkt och förblir oförändrad men är du ärligt lugn så blir djuret med lugnare.

Men Australen Shepherd har jag länge kollat på, de gillar jag mycket! =)