Australian Shepherd
Vilken hundsport trivs Aussien bäst i?
Jag skulle påpeka vallningen men som sagt alla individer är olika och gillar olika saker.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Det är olika från hund till hund. Australian Shepherd passar till alla sporter.

Australian Shepherd gillar variation på träningen och inte bara traggla samma sak hela tiden så jag skulle säga att man kan hålla på med allt möjligt men att vallning borde vara med eftersom dom är avlade för att valla.
Jag skulle säga att Vallningen nog är en klar favorit, och nog det en Aussie får ut mest av..
Men en Aussie passar - precis som #3 säger till allt bara man varierar träningen :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Håller med #1! :)
Jag skulle nog säga att det är en allround hund som passar till det mesta. 
Håller med Sheltietjej, jag hade inte kunnat säga det bättre själv
Det är en hund som lämpar sig till det mesta och vad hunden tycker är roligast och passar bäst till beror helt på individ. Man får helt enkelt prova sig fram. Och som någon ovan nämnde så mår hunden nog bäst av att få prova på en del sporter och variera träningen. Alltså att till exempel stoppa in både vallning och tex. Agility i schemat. Däremot är Aussien inte i lika stort behov av vallning som t.ex. Border Collien är, så till skillnad från denna ras så klarar sig Aussien utan vallning och det finns det väldigt många bra exempel på, bara man är aktiv med annan träning.
Däremot, personligen ser jag ingen mening i att köpa en vallhund utan att valla med denna. (Vi har ca 300 hundraser till som inte har samma behov av aktivering i form av vallning) Visserligen beror det helt på vad för sorts vallhund man köper. Med detta menar jag att hundar som är avlade för vallning och har vallinstinkter kvar ska få valla.
Haha, hoppas ni inte missförstår mig nu - jag har en förmåga av att ordbajsa en del när det kommer till vallhundsfrågor.
Jag ser Aussien som en fantastisk allround hund som lämpar sig till det mesta, bara den får jobba.
Därför är jag själv så intresserad av dem. 
Det som matte tycker bäst om.
(Sådant smittar av sig till hunden.)
Intressant, hur ser du på schäfern? Vallhund som man inte vallar så mycket med längre.
**MVH Cerrolyn
#9 Som jag skrev tidigare: "Däremot är Aussien inte i lika stort behov av vallning som t.ex. Border Collien är, så till skillnad från denna ras så klarar sig Aussien utan vallning och det finns det väldigt många bra exempel på, bara man är aktiv med annan träning."
Där syftar jag lite på alla raser som inte har krav på vallning. I alla fall inte samma krav som Border Collien. Du kan valla med en schäfer om du vill. Men det är absolut inget måste, och jag tror att de flesta schäferägare inte vallar med sin schäfer. Visserligen finns det någon enstaka kvar. Schäfrar MÅR BRA av att utöva annan träning än vallning. Schäfrar MÅR BRA och SKULLE KLARA SIG UTAN vallning, till skillnad från border collien somsagt.
Shit vad svårt det blev att förklara men jag hoppas du förstår.
#10 - Då måste jag fråga.. Du vallar ju knappt alls med Ben.. Men anser väl ändå att han mår bra?

Jag ser väl inte Aussien som en direkt utpräglad vallhund, inte som BC'n iaf.
Ser rasen snarare som en mer utvecklad och "bättre" version av BC'n (om man nu ska jämnföra) som man framgångsrikt kan använda inom brukset.
Alltså ser jag Aussien som en brukshund som man bör arbeta med givetvis. Inom vilken gren är helt upp till vad man själv vill hålla på med men också vad hunden själv har bäst fallenhet för, det är väldigt individuellt. =)
IsabelleA skrev att man kan både valla och köra Agility, ja det kan man absolut göra om man vill.
Men jag ser då att man gärna gör något mer också, eftersom Agility inte alltid kan ge den mentala tillfredställelse som någon annan gren med Mer tankeverksamhet. Missförstå mig rätt!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#11 Jag vallar så mycket jag hinner. Har kämpat i ett och ett halvt år med att kunna dra igång med vallningen på skolan. Åker ut imorn med uppfödaren eller på onsdag och vallar in fåren. Så med andra ord har jag lyckats. Just för att jag har en hund av sådan ras som behöver valla. Annars vallar jag på Munsö och i Gnesta. Somsagt så ofta jag hinner.
Jag anser att det är bättre att valla efter förutsättningar än att inte valla något alls med sin hund. Ser du skillnaden?
Jag anser att min hund mår bra, då han är av den individ som inte kräver ett pass (vallning) dagligen. Han vallar inte bilar, cyklar eller barn. Han kan slappna av innomhus och jag ser inte så stora brister i hans vardag som tyder på att han får för lite vallning.
Däremot har jag kompisar vars hundar går under jorden av att missa ett pass varannan dag. Dessa hundar kräver vallning DAGLIGEN.
Hade jag haft en hund av sådant psyke hade jag naturligtvis försökt jobbat mer än vad jag gjort för att försöka ta mig till får. Eller sälja hunden till någon som har egna får.
"Du vallar ju knappt alls med Ben", jag vallar med min hund. Vi har kommit ganska långt i våran vallhundträning. Mitt mål för 2011 är att gå godkännt vallhundsprov. Och att det inte blir så mycket vallning under denna sesong på året sker av den anledning att får blir betäckta och lammar så gott som nu. Det är en sjudundrans kamp att få tag på icke dräktiga får. För du FÅR INTE valla på dräktiga får, eller får som har lamm.
Jag försöker valla så mycket jag kan somsagt, för jag äääälskar vallning. Jag hade aldrig haft kvar Ben om jag såg att han inte mådde bra hos mig.
#12 Håller med dig Nikkis! Att man just skulle valla och träna Agility med hunden var ett exempel! Det bästa är väl om man kan hålla igång med lite olika och fler hundsporter. 
#13 Däremot har jag kompisar vars hundar går under jorden av att missa ett pass varannan dag. Dessa hundar kräver vallning DAGLIGEN.
Haha som Meya då eller?
Som du sagt till folk va som hon va (för er som inte vet vem Meya va så är hon min föredetta BC som jag avlivat. Hon hade blivit sparkad, slagen och skriken åt sen hon va 8 veckor, till hon va 5 månader) för att hon inte fick valla?
Hennes panik och hysteriska rädlsa som gjorde att hon kissade på sig och försökte frenetiskt krypa ur halsbandet för att fly, samtidigt som hon gjorde utfall bakåt för att skydda sig själv när hon såg män/barn - allt för att hon inte fick valla får?
Vart är logiken i den?

Måste lägga mig i lite denna intressant diskussion. ^^
Jag tycker att det är liiite motsägelsefullt det du skriver, för i första andetaget skriver du att har man en utpräglad vallhund så SKA den vallas med, vilket jag helt och hållet håller med om!
Men i nästa veva så skriver Du att Du vallar när du HINNER?!
Vaddå Hinner? Det innebär alltså att du vallar när du får lite tid över till det vilket kan bli ganska så när som helst och inget regelbundet…?!
Du får väl isåfall prioritera om du ska uppfylla dina egna råd du ger till andra om hur det Bör vara med vissa raser med vissa behov.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#15 Sophie, jag syftar inte på Meya. Jag syftar på en hund på skolan. Vill du veta vilken hund och förare jag syftar på så är du välkommen att skriva till mig privat.
Ja, jag tycker att en hund med sådana instinkter ska få valla. Sedan hur mycket och hur regelbundet är helt beroende på individ. Som med alla hundar iprincip.
Som jag skrivit tidigare, (dock inte här) så är det somsagt mycket beroende på individ hur mycket hunden behöver. Som jag skrev innan så måste min kompis hund valla dagligen, medan hennes andra BC inte vill valla alls.
En av Bens syskon vill inte allas valla, jag har sett det själv. Ben vallar, men börjar inte med överslagshandlingar som att valla annat om det dröjer en liten tid. Som nu i vinter. Så jag erkänner att det blivit ganska lite vallning för vår del. Just pga betäckning. Men jag hoppas och ber att vallningen på skolan kommer igång nu.
Och Nikkis och sophie, jag känner min hund. Jag ser om han mår bra eller dåligt. Jag märker när han behöver ett vallningspass.
Och självklart skriver jag ovanstående meningar med undantag för vissa individer. De flesta border Collies kräver vallning regelbundet. Andra inte. Men marioteten!
Det finns Border Collies på skolan som knappt sett får. Dessa tjuvvallar inte för det. Det är undantag. Individer.
Jag anser att min hund mår bra av den mängd vallning han får idag, men jag VILL ju valla mer. Det är därför jag blandannat jagat får i bro och utanför bro som en galning. Samt försökt få igång vallningsgruppen sedan i ettan. 2009 alltså. Så jag försöker, jag kämpar nu under vinterhalvåret då det är riktigt tight med får. Men i sommras är jag nöjd med prestationerna! För då finns det gott om får att åka och valla på :D Och kurser ochså som jag åkte på.