Mål 2013
Vad har ni för mål med era vovvar för 2013 och även framåt?
Bli viltspårsredo med minstingen 🙂
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Överväger debut i rallyt på KM-et under sensommaren i år. Håller tävlingsnerven ihop blir det kanske ev även en debut i LK1 under vintern. Annars är det väl det största målet egentligen bara att jag ska hosta mig i form så att vi kan köra hårdare med canicrossen och kanske starta där 😃
Börja tävla lydnad med Lucas =) Hade gärna velat ha min första tävling innan 2014 =) Som tur är arrangerar min nya skola tävlingar och sånt så det ska nog gå =)
Hon är bara 5 månader och fyller 1 år i januari.
Så vi ska fortsätta med allmänlydnaden, vara valp så massa bus såklart…
Vi ska även köra igång med BSL-lydnaden och gå en kurs i specialsök till hösten.
Kul att höra era mål :D
#2 Klart du ska debba! De värsta som kan hända är att de går dåligt och de är ju inte hela världen ;) Dessutom bra träning oavsett resultat ;)
#3 Ni borde absolut tävla i år, ni är helt grymma trots alla motgångar och problem ni haft :D
#5 Man tackar, känns bra att någon tror på mig =) Jag ska försöka lära in alla moment i sommar och sen ska jag se om vi är redo till hösten =)
#5 Mjae, det värsta som kan hända oss är att nån på LK1 kör en "GDSGD"-tävling… Finns alldeles för många såna tävlande här trots rapporteringen numera😕 I rallyt är det värsta som kan hända en diskning för att matten blivit yr i huvudet 😃Resultaten bryr jag mig inte, jag skulle bara bli så fruktansvärt impad om min mikroskopiska tävlingsnerv lyckas hålla sig på plats 😂
#4 Vad kul! Hoppas de går bra :)
#6 De tror jag ni fixar! ;)
#7 Tävlingsnerverna hör till ;) Brukar dock lägga sig efter ett tag men de är klart man är väl alltid lite nervös innan de är ens tur att starta hur mycket man än tävlat, i alla fall jag 😂
#8 Tack :) '
Glömde skriva med BSL- spåret också och förhoppningsvis kan vi väl börja med skyddet också, lite bitövningar, men vill inte börja med för mycket olika saker heller då hon är så ung! Vi får ta det i vår egen takt helt enkelt!
#9 Viktigt med lite valptid och få busa och mogna bara också :D
#10 Ja verkligen!''
Är ibland lätt att om man har en brukshund att bli lite överambitiös, så många dagar då valpen bara får vara valp är viktigt!;)
#11 Absolut, känner de själv, ibland vill jag lite för mycket och då är de bra att ha det i bakhuvudet, även om mina vovvar inte är valpar så är de ena "bara" 1 år ;)
#12 Ja precis, man får ju tänka på att en bra relation är viktigast och med det kommer man ju långt även sen när det kommer till tävlingsträning! :D
Jag hade som mål att bli uppflyttade till högre klass spår. Det klarade vi på första tävlingen så nu är jag lite i chock, va många nya moment att lära in :) .
Vi ska försöka starta högre i höst, målet är godkänt. Kanske blir det även en start i lydnadsklass tre, men det är mer flytande.
Målet är även att ta utställningscert, men det är ju inte lika mycket upp till oss och träningen ;) .
#14 vad kul grattis! Hoppas det går bra i höst då!;)

när 2013 började hade jag som mål att bli uppflyttade till LK3 och även göra en start där, och debutera appellspåret och bli uppflyttade till lägre. Men pågrund av att jag har börjat om helt i min fotgåendeträning så får det vänta, och så har hon opererats och fått vila ett tag också, men förhoppningsvis ska vi iallafall hinna med MINST 1 start med uppflytt i LK2 i år :)
Haha, ja.. Här blev INGENTING som vi hade tänkt. Innan 2013 va/är slut skulle vi debuterat i LK1 och Apellen.. Vi skulle ha tagit LP1 och varit uppflyttade till både LK2 och tagit oss förbi apellen.
Meen så blev det inte, istället fick jag en jättesjuk hund som varit i princip konstant sjuk sitt första år och nu står på en hög dos kortison. Tävling finns inte med på världskartan då träning har legat längst ner i prio listan.. Och vi har fått börja om med allt vad som heter vardagslydnad och hyffs.
Och bättre kommer det inte bli, då vi i december får tillökning i form av en tvåbent valp.. Så Segra får närmsta året/åren bli en aktiv sällskapshund med träning och aktivering, men inte träning mot tävling eller att vara den aktiva tävlingshund jag tänkt mig.
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Trodde det gällde bara bruksraser o Bruks grenar men icke då.
Så jag kör
BELLA: RDL F klart RDL A
LEVA: RDL F LP I klart starta i LK 2, WT .CK öppenklass
KRUT: RDL N LP I starta LK 2 MH Bruks apellen
Ev viltspår med Leva o Krut
Kan väl säga som så att Målen med Krut är jag glad om jag klarar något. Bellas nja eller jo det ska gå. Levas borde funka med men jobbar mer åt att klara LP II just nu o inte bara start i kl 2. Mål ändras under tiden
I år har jag bestämt mig, nu är vi äntligen redo för att:
Ta LP1
Debut i hoppklass 1
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Tanken var att göra träna för o sen tävla IPO I på Boxer-SM men tyvärr gick ju gubben och skadade sig så vi får se hur det blir med den saken. :S Hinner jag inte träna så vi känns stabila till IPO så blir det kanske o göra LK 1 bara för att ;)
Med lilla nytillskottet så fortsätter vi med lite grundövningar och har inga planer mer än att hon ska lära sig simma ;)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Kul att läsa allas mål :)
Jag hade väl ingentligen inga riktiga eller höga mål detta året, utan mest att vi skulle testa på lite av varje och få allting till att fungera i vardagen så som att åka buss och bli lämna själv, gå fint i koppel osv.
* Testa på vallning - Har vi gjort och vill gärna fortsätta med det.
* Prova på att spåra - Har vi också gjort, så vi får se om det är något vi bara kommer fortsätta med på hobby-nivå eller så småning om kommer att göra lite mer seriöst fram över. Vi tycker det är roligt hur som helst! :)
* Gå lydnadskurs - Har vi också gjort, och nu kommer vi fortsätta träna, för framtida tävling.
Sen har vi lite mål som ligger lite längre fram:
* MH (och ev. PBH)
* Röntgen
* Börja träna agility
* Starta i Lk1
Kanske glömt nått nu ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Leva fick hux flux ett nytt mål.
Att bli SE VCH
Tack Bolten :)
Resten av 2013 blir bara ett sällskaps-år med mys och promenader då vi väntar människovalp, så det enda vi ska träna på är att gå fint bredvid barnvagn och bete sig allmänt bra runt allt som har med spädbarn att göra🙂
Våren/sommaren 2014 blir det patrullhundskurs för Betty (som blir 18mån den sommaren och är redo för cert).
För Noëls del hade jag tänkt att vi ska hinna med anlagsprovet i viltspår (och kanske öppen klass?) och försöka ha råd med ett billigt vapenskåp och vapen lagom till hösten och jaktsäsongen 2014.