Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettköpa-hund
Läst 3123 ggr
Reise
0

Brukshund, nästa hund.

Jag har just nu en blandras hund, hon är Rottweiler/Schäfer.

Jag tränar mest spår och lydnad med henne. Men tänkte börja träna Bruks lite mer med henne. Hon får ju inte tävla i Bruks, utan mest för att själv bli lite mer påläst inom ämnet innan jag skaffar nästa hund som jag hade ev. tänkt tävla i Bruks med.

Då vänder jag mig till er som är väldigt duktiga och pålästa! Jag har mest funderat på Schäfer, Rottweiler eller Beauceron.

Om jag ska spekulera lite själv i de med mina egna erfarenheter så har jag fått uppfattningen om att Rottisen är lite mer "kan själv" menatlitet. En lugn, stolt och behöver mycket motivation i träning, men jobbar gärna vid rätt belöning! (såhär är min egna blandis tjej väldigt mycket också) Uppskattar självsäkerheten.

Schäfern har jag fått till mer motor, mer fokus och förig.

Beauceronen har jag ingen egen erfarenhet av, men kan tänka mig att de är lite mer åt Scäferns håll.

Har även sneglat lite försiktigt åt Aussie - men är kluven. Jag gillar ju hundar med mkt självförtroende och mod. Inte osäkra hundar, och har hört att vissa individer kan ha lite mentalitets-spöken?

Jag söker alltså en hund som är väldigt förig - uppskattar säkra hundar som inte bryter ihop för nya miljöer eller händelser. Inte så fruktansvärt lätt till stress, helst. (även fast de är lite träningssak ockå)

En lugn, förig hund, med bra arbetskapasitet!

Har ni även bra böcker /hemsidor på bra info om Bruks, IPO etc. Vill lära mig systemet, så jag har lite bättre koll!

[Bolten]
0

Alltså som jag anser det så är schäfer en hund som är "lättare" att få motiverad och arbetsglad än tex. rottisen. Självklart kan båda raserna bli duktiga. 

Jag är själv väldigt förtjust i Beauceron också och tycker de är en fin ras. 

Vad vill du syssla med? IPO? 

Jag råder dig nog till att åka till kennlar och träffa de olika raserna och se vilken som känns mest rätt för dig. Bara för att en viss ras är bäst avlad till en gren så betyder det inte att de är den perfekta rasen för dig ;) Med rätt träning kan du få alla de tre raserna du nämner till bra brukshundar =)

brukshundar
1

Låter solklart som en schäfer för din del tycker jag! ;)

Jag är uppväxt med Rottweiler och har haft helt egen också och min erfarenhet är att precis som du säger; väldigt mycket "kan själv"-mentalitet. De är självständiga, men både på gott och ont. Problemet med just Rottweiler är att du lär ha en hel del hundvana av liknande hundar, alltså som påminner rätt mycket i mentaliteten, för att kunna handskas med den typen av hund. På så vis är det ju ingen nybörjarhund för bruksintresserade, om du vill komma långt alltså. Du verkar ju ha vana vid att din hund är lite självständig (?), så på så vis är det ju bra som sagt.

Men det är även svårt att hitta en bra Rottis idag som håller till just bruksarbete, då aveln idag fokuserar mer åt utställningshållet. Så det gäller verkligen att leta extra om du vill satsa på brukset med en Rottweiler. Dock kan jag ju säga att de är riktigt duktiga på de mer självständiga grenarna spår och framför allt sök, just pga att de "kan själv" så där har du ju en fördel med Rottis =)

Jag kan inte så mycket om Beauceron och Aussie så kan tyvärr inte uttala mig där. Dock har jag för mig det förekommer en hel del skotträdsla och reservationer hos Aussien så du lär leta ordentligt där.

Men schäfrar från bra arbetande linjer är verkligen den bästa brukshunden du kan få (enligt mig då). Det är det säkraste kortet helt enkelt. De VILL verkligen jobba för DIG och de älskar det!
Dock är ju bruksschäfrar oftast högtempererade, men man förväxlar oftast enligt mig stress och temperament. En bra schäfer ska i alla fall enligt mig ha en av och på knapp, sen så har de ju temperament också men det får man leva med om man vill ha mycket arbetsmotor :) Och det är INTE stress. Dock kan det ju LEDA till stress om föraren hanterar det på fel sätt.

Jag tycker det låter som en schäfer för din del i alla fall!

Om du är intresserad av IPO kan jag rekommendera boken:

"Träna och tävla med skyddshundar" , av Pierre Wahlström & Christer Häggström

Sen har Inki Sjösten jättebra böcker i sin serie om olika grenar, både brukslydnad, sök, spår, rapport osv…  Sök på Inki Sjösten på t.ex. Bokus.com så kommer det upp en hel del böcker om olika grenar inom brukset framför allt, och vissa har även tillhörande utbildningspaket med dvd och utbildningsplaner. :)

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[Bolten]
0

Kan tillägga att jag inte skulle rekommendera Aussie av mina egna erfarenheter så tycker jag de är en "vek" hund =)

brukshundar
0

#3 Hur menar du att Aussien är "vek"?  Nyfiken eftersom jag inte har så mycket erfarenhet alls av dem :P

[Bolten]
0

#4 Väldigt lättstött, känslig, lättpåverkad. Alltså inte skärpa utan "känslig" är nog bästa sättet att beskriva det =)

brukshundar
0

#5 Jaha, ja det kan ju nog stämma. Beror ju på om man vill satsa på skyddet t.ex. är ju inte Aussie att rekommendera, sen i t.ex. lydnad ska dem väl vara duktiga =) Ja dem andra grenarna funkar säkert också, men eftersom det förekommer skott osv inom brukset så lär man ju hitta en stabil Aussie så att säga.

[Bolten]
0

#6 Absolut funkar de till tex. Lydnad =) Tänkte mest att de är en för vek hund för IPO som ts skrev i #0 ;) Men Agility, lydnad och liknande sporter kan de bli duktiga i =)

Reise
0

#1 Jag tycker om att syssla med saker tillsammans med mina hundar - och har en liten förkärlek till när man faktiskt får användning av hunden som Bruks verkar vara poängen med. Har fastnat jättemycket för spår - och är de jag sysslar mest med nu. Men jag har blivit lite nyfiken även på IPO och vill läsa mer om de.

Så jag tror att Bruks, lydnad och ev IPO är mer de som passar mig än Agility och freestyle tex. Jag vill gärna få en funktion av min träning med hund.

#2 Mycket matnyttig info! tusen tack!!

Ja, min tjej har väldigt mycket Rottis mentalitet! Hon är sjukt duktig i spår, och sånna självständiga grejer. Lydnandsträningen är hon duktig på, men hon är väldigt kräsen - och behöver mycket och bra motivation för att känna att hon "vinner" ngt utav situationen.

Men! De märks även att hon har Schäfer i sig, hon har temperament, och ett stort driv - som man får pyssla för att få henne nöjd på bästa sätt. Hon VILL jobba! men helst på sina villkor ;)

Vad tycker du är de viktigaste när man letar efter en bra Schäfer? Man måste kanske nästan läsa på lite olika linjer och sätta sig in innan man gör sitt val. Finns de någon stambokföring man kan tex. gå in och läsa?

brukshundar
2

#7 Ja, det är det nog, verkligen.

Vill man satsa på IPO:t så lär man ju ha en relativt hård hund med en hel del skärpa och aggressioner så den kan ta till sitt allvar. Inte en hund som backar undan eller som lätt får negativa minnesbilder av något, så att säga.

#8 Ja det låter verkligen som en schäfer för din del, som sagt! =)

Det viktigaste när man letar bra schäfer är helt klart att kolla efter hälsan. Schäfrar har ju en hel del problem med Höftledsdysplasi (HD) och det bästa du kan göra är att, om du hittar en intressant kombination, söka på stamtavlenamnet på SKK hunddata på valparnas föräldrar, och så finns det då en kategori som heter "veterinär", där kan du kolla upp höftledsstatus på många led bak i stamtavlan.

Sen ska du även fråga ut uppfödare om allergier osv, för även det förekommer. Verkligen fråga jättemycket!

Det finns en hel del bra schäferkennlar i Sverige, det är svårt att säga vilken som är bäst, då det finns sååå många och jag tycker många är bra. Jag skulle ju lätt kunna rekommendera min egen uppfödare t.ex. men det handlar om mer än bara så :) Det är kombinationen tik/hane som är viktig. Fråga ut uppfödaren vad man just förväntas av den kombinationen.

Vissa uppfödare avlar nämligen mer åt tjänstehundshållet medan andra mer åt sporthundshållet, sen är det OFTAST blandat så att säga. Så det får du också höra med olika uppfödare om om de förväntar sig att deras kombination blir mer "tjänstehundsämnen" eller "sporthundsämnen".

Det är viktigt att du även kollar på Mentalbeskrivning och Mentaltest på föräldrars kullsyskon, eventuella Lämplighetstest hos polis och eventuella tidigare avkommor, morföräldrar osv osv.. ja, verkligen djupdyker!

En bra schäfer ska bland annat vara orädd i miljöer, vara arbetsvillig, den SKA ha temperament,  ha en tydlig av och på knapp, skottfast och tillgänglig (neutral eller positiv mot andra människor).

Jag kan rekommendera en hemsida där det finns en samling av en hel del schäferuppfödare i Sverige:

http://www.svenskbruksschafer.com/

Reise
0

#9 Spännande! Tusen tack för bra tips! Verkligen ovärdeligt när man ska försöka hitta rätt!

brukshundar
1

#10 Det var så lite, jag tycker bara det är kul att hjälpa till ;)

Du får fråga igen om du undrar något eller så!

Och berätta gärna sen hur det går med valpplanerna osv :)

Workingdog
0

Jag skulle också säga Schäfer för dig :) 

kan dock inte riktigt hålla med #5 i "Väldigt lättstött, känslig, lättpåverkad." ang Aussien, det finns självklart sådanna hundar i rasen. MEN det finns även många BRA hundar. Man måste bara vara noga och hitta rätt linjer. Min kille på 5 månader är allt annat än det där. Han är tuffare än vad min Schäfertjej var när hon var valp, och hon är ändå hyfsat tuff. 
Min lilla kille ger mig bara onda ögat ifall jag försöker säga till honom och skiter fullständigt i om vi går i skogen eller mitt inne i stan, han beter sig som att han är störst och bäst oavsett ;)
Men som sagt så gäller det att hitta rätt linjer, för det finns mycket "dåliga" hundar inom rasen också :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Reise
0

#11 Absolut! Kommer nog komma upp lite frågetecken under resans gång! Kan ta sin lilla tid att hitta de man söker, men de får de göra! Så just nu ska jag ta till mig all info jag bara kan, och sen börja kika på olika kombinationer - vi får se om 1-2 år kanske!

#12 Din kille verkar vara en riktig drömhund! Härligt att hitta så rätt! De finns nog "dåliga" representanter i alla raser, därför blir man extra glad när man får höra att vissa "rasrykten" inte stämmer.

brukshundar
0

#13 Absolut, det är bara att fråga på! :)

Ja ta god tid på dig att hitta den kombination och uppfödare som passar dig bäst, och åk och hälsa på och titta på lite schäfrar osv. :)

Lycka till!

Reise
1

#14 Du kommer ev. att få en hel del kombinations-länkar  😉

brukshundar
0

#15 Ser fram emot det 😃 hehe ;)