Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikett: lydnad
Läst 1703 ggr
[postmortum91]
2

Vill hylla skvallerträningen

Hej, tänkte bara glatt berätta en lite historia.
För två månader sedan när jag var ute med Sheldon så drog han som en tog när han fick syn på en katt eller hund, han var inte arg, han ville gå och hälsa. Dessutom är han stor och tung, så detta var ett STORT problem. Ni här på iFokus tipsade om skvallerträning, vilket jag var lite skeptisk till, men jag läste en artikel om det här, och gav mig sedan ut…

Första tiden använda jag klickern, men eftersom jag aldrig vant mig själv med att ha med den jämt så kom vi av oss…

…Efter någon vecka började vi igen, men då berömde jag enbart med rösten istället för klickern och gav godis. Första gångerna fick jag trycka in godiset i munnen på honom, och jag lärde mig även att leversnittarna dög inte alltid. Efter att han blivit bjuden på frolic av en kompis så var han galen i det, så jag köpte en påse Frolic (hata mig inte) och plötsligt så gick skvallerträningen mycket bättre, när han faktiskt var intresserad av vad som erbjöds. Vi är fortfarande på steg 1, men det gör mig ingenting för OJ vilken skillnad det redan är. Han är inte alls lika intresserad av hundarna vi möter längre, visst kan det bli ett bakslag ibland men annars har han verkligen imponerat. Jag har märkt att vi behöver utvidga träningen så att han ska skvallra på alla större djur han ser, för han älskar kor och katter lika mycket som hundar :)

brukshundar
0

Härligt! ;)

Kör också med skvallerträning vid hundmöten, funkar super! Gillar verkligen den träningen.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[Bolten]
0

Kul att läsa! 

Ska börja skvaller träna mina vovvar :D

Funderar på klicker men är så ovan så är rädd att de ska hända samma med mig :P

Luckysoul
0

Min hund har börjat skvallerträna smått utan att jag ber om det. Det är skönt när de inte håller på och ska dra fram till andra hundar =)

[Bolten]
0

#3 Härligt! Din vovve har verkligen gjort framsteg! :D

[postmortum91]
0

#2 jag och min hund är vana att kommunicera utan klicker, så det funkar jättebra utan. Så mitt tips är att det är nog bättre att du börjar utan om du riskerar att glömma den.

Luckysoul
0

#4 Japp det har han =) Gör knappt några utfall alls längre =) Mycket roligare att gå på promenader med honom =)

[Bolten]
0

#5 De blir nog att avvakta lite, håller på att klicka in honom för att lättare lära Agility med honom så när de sitter och jag är van vid klicker så kommer vi försöka oss på skvallerträningen! Den andra vovven kommer jag börja med redan nu eftersom han är väldigt kontaktsökande redan :D

#6 Förstår de, ni har så fint samspel nu! :D

[Bolten]
1

Föresten TS, du skulle inte vilja filma och visa utvecklingen allt eftersom? skulle vara väldigt intressant att följa :)

[postmortum91]
0

#8 Oj, det har jag aldrig tänkt att göra. Men visst det ska jag kunna ordna :)

[Bolten]
0

#9 Kanon! Alltid kul att se :D