Terv eller sheltie
Ja, vad ska vi ha! Det är inte aktuellt att skaffa valp än på ca ett och ett halv till två år men vi kan inte riktigt enas om vilken ras vi vill ha. Vad vi vill med vår hund: Träna och tävla lydnad, agillity och en del Bruks. Vi är aktiva och väldigt intresserade i hundträning och kommer aktivera vår hund psykiskt och fysiskt varje dag. Vi har en hel del hunderfarenhet sen tidigare även om vi aldrig har haft någon egen hund tidigare. Jag har växt upp med hundar och min mamma har briard och snart även en terv och min syster har en pomeranian och en briard. Båda är aktiva och tränar och tävlar med sina hundar. Min sambo har haft en softis tidigare som hon tränade agillity med. Men detta kommer bli vår första egna hund. Jag har alltid älskat belgisk vallhund och har sedan länge vetat att jag kommer ha en eller flera i framtiden. Min sambo har intresserat sig för sheltie just på grund av hennes Agility intresse vilket sheltien passar väldigt bra för och även jag har väldigt bra erfarenhet av sheltie. Men nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra, vi vet ju att sheltien kan vara en enklare förstagångshund men Terv är ju något som jag verkligen brinner för. Dessutom har jag en släkting som föder upp just Terv vilket gör att vi i så fall skulle kunna ha väldigt stor kontakt med uppfödaren innan, under och efter. Men vi kan verkligen inte bestämma oss, så kom mer än gärna med tips och erfarenheter. Gärna om ni har erfarenhet av en eller båda raser, men även hur ni tänkte när ni skaffade er första hund.
Spontant är min tanke så här.
Lydnaden ras spelar ingen roll.
Agillity shelti toppen terv funkar
Bruks terv toppen shelti funkar.
Då är altså frågan vad som är viktigast
Min tanke igen
terv har inga problem i agillityn
shelti är begränsad i brukset pga sin storlek.
Vilka ambitioner har ni.
sen tänker jag ett steg till vems kommer hunden att vara. Vem tar hunden vid en ev separation?
Du kanske inte vill vara fast med en shelti om ni separerar sambon kanske inte vill ha en terv.
Ta inte illa upp men. Visst ni ska leva ihop resten av livet men altför ofta så omplaceras hunden vid ev separation pga olika anledningar. Man måste tänka lite längre när man har med djur att göra.
Men i vilket fall som vad ni än väljer. Så tänk på psyket o mentaliteten på hunden. Känner att det är speciellt viktigt med sheltin då det finns massa rädsla hos rasen.
Lycka till med er hund spännande o rolig tid ni har framför er.
Jag skulle valt en tervueren i ert fall.
Tack för svar! #1 ja, det är helt sant. Är så svårt bara. Vi vill ju verkligen göra båda, Agility och Bruks, men vi får väl helt enkelt försöka väga för och nackdelar. Ang separation så skulle vi aldrig någonsin lämna bort hunden. För oss skulle det vara samma som att lämna bort sitt barn för att det inte passade att ha kvar, så det är ingen risk :P Ang mentalitet är vi om möjligt för engagerade, vi har otroligt svårt att hitta uppfödare som "duger" i våra ögon så mentaliteten är helt klart det som är viktigast för oss! :D
Skulle valt sheltie :)
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
Nu är det här många månader senare, men jag skulle ha valt sheltie därför att just sheltien passar min livsstil. Jag är inte den mest aktiva människan och några dagar i veckan behöver jag slappa och bara vara. En sheltie skulle inte klättra på väggarna om vi bara tog det lugnt. Terven är lite för vaksam av sig även för min smak, och som det sas i ett svar på sidan http://pshundar.se (på frågan "Varför valde ni sheltie?" ang Rambo som numer är pensionerad) så "finns det ingen bättre förstagångshund". Det vet jag inte så mycket om, men de är väldigt vackra och kräver inte extremt mycket mental och fysisk träning. Jag har en hund just nu så jag har ju redan "provat på" Agility och Bruks, men jag tror ändå att det blir en sheltie framöver.
"**Shetland Sheepdog
**En bra förstagångs hund! Man kan träna dem i det mesta, lydnad, Agility, freestyle osv.
Finns stor risk för att man får sig en nervös och klen Sheltie om man inte extrem miljötränar dem. Annars väldigt mysiga och lättlärda hundar!"
http://pshundar.blogspot.se/2011/07/dag-3-beratta-kort-om-vara-hundraser.html
Det skriver de alltså med erfarenhet av minst en sheltie som då var kanske 5-7 år eller äldre.
Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. 
Growing old is inevitable, growing up is optional.
Skulle valt terv alla gånger =)