En typisk schäfer (?)
Vi har en omplacering här hemma. Nu är han 4 år, när vi fick honom sa de tidigare ägaren att det inte hade jobbat med honom. Han hade inte spårat, och de konster och trixs han kunde hade han lärt sig av sonen. Sonen va ca 5? År kanske. Nu är ju min första fundering, "Är alla schäfrar såhär?" Lär sig snabbt, kräver få repetitioner och där det behövs fler gör det inget för fokus ligger på föraren. Uthållig, både fysiskt och psykiskt. Alltså helt enorm arbetsvillig. Han skulle utan problem jobba tills han själv stupar. En enorm kamplust. Ett drag, en intensitet som tyvärr inte ser annat än rolig ut just därför han inte alltid är helt hundra på VAD han ska göra. Och jag glömde reaktionsförmågan. Knappt ingen reaktionstid, han reagerar riktigt snabbt. Han VILL jobba. Tyvärr har denna intensiva och reaktiva hund slåttöver till stressad ibland. Andra hundar är hemska, farliga tom. Men främst blir han riktigt stressad av någon anledning och det resulterar i kraftigt rest ragg och ibland riktigt kraftiga utfall. I början när han kom så visade han denna stress om vi korsade en stig där en annan hund gått för 3 minuter sedan. Sådan är han tack och lov inte längre. Nu kan vi ibland tom se en hund på 20 m avstånd. Men stressen är kvar, raggen är kvar. Vad kommer denna osäkerheten ifrån? Andra hunden i hushållet går ju bra. En jämngammal hane. Har det med i och utanför familjen att göra? Trots hundproblemen och osäkerheten. Är jag sjukt imponerad av schäfer som ras. Skitrolig hund.
Om alla schäfrar har den här intensiva lusten till att arbeta och göra rätt. Då blir nästa hund också en schäfer.

Ja det är dom, eller självklart finns det undantag. Men det är ofta det man avlar på (om man tar en bruksvariant) Min tjej är precis så. Hon vill alltid vara till lags, och kan nästan bli frustrerad om det blir fel för hon VILL verkligen göra rätt,
😊
Tack för svar workingdog 🎁
Nu är min schäfertik bara 12,5 veckor gammal men märker stoooor skillnad hos henne jämfört med min Rottis i den åldern. Känner igen mycket i det du skriver!
Ojojoj vad samarbetsvillig och följsam hon är och har varit sen dag 1, hon vill aldrig sluta träna, hon kommer tillbaks med kamprullen till mig av sig själv eller går och hämtar den eller andra leksaker (både utomhus och inomhus) för att leka med MIG. Går hon och springer ett litet "ärevarv" med kamprullen kommer hon ändå alltid tillbaka till mig. Utomhus är hon inte direkt störningskänslig heller utan vill göra saker med MIG.
Låter som en schäfer, ja 😃
Luktar förresten alla schäfrar smutsig hamsterbur när de blir stressade?
Av alla hundar jag har träffat är schäfern helt klart den som verkar förstå mest. I alla fall min tik. Jag har samma problem med andra hundar, extrem ragg (ser nästan ut som en varulv ibland) och osäkerhet. Så fort den andra hunden är utom synhåll så lägger det sig igen. Hon har valt 2 hannar som hon accepterar, resten kan kvitta enligt henne ;)
Något som jag också tror är väldigt "schäferaktigt" är skyddet. Jag behöver ju aldrig vara rädd när jag går ute med henne på kvällen precis. Hon kan ibland gå överstyr med beskyddningen ibland, tex om min pojkvän vill kramas.
Snabblärd! Otrolig vilja att lära sig mera! Hon vill så mycket att hon gör allt hon kan på en gång! Säger jag sitt, med följd av sitt fint. Så blir det oftast: Sitt, sitt fint, vinka, vinka med andra tassen, sitt fint, ligg, rulla runt, spela död, sitt, vinka och sen snurra - haha! :)
Självlärd är hon också, och otroligt klok - också något jag tror finns hos alla :) Min mor är sjuk och får ibland väldigt lågt blodsocker på natten (normalt är mellan 5-7) Hon kan hamna på 1,2 och till och med lägre, och därmed nästan i insulinkoma. Sannie, som min tik heter, har själv kommit på att detta inte är bra, och märker ju detta före oss då det gärna händer på natten. Hon väcker mig och sedan min far på ett sätt som får oss att förstå att det är någonting på gång. Tack vare henne så har vi lyckats att få tillbaka mamma innan det är försent.
Smart, klok, lojal, samarbetsvillig, arbetsvillig, följsam, lekfull, trogen.
Min beskrivning av en schäfer :)
Jag tror jag talar för dom flesta när jag säger:
En gång schäfer - alltid schäfer! :)
Vilken fin tjej det låter som du har annaberg. Lite synd det med vakten och osäkerheten, annars hade hon ju kunnat bli din mammas diabeteshund.
Men å andra sidan behöver man ju aldrig vara rädd ute 😃
Efter att vi hr varit iväg ute så brukar vi stanna till på hemvägen och handla lite, och då väntar hundarna i bilen. Och de gånger schäfern inte är med i bilen, utan bara pudeln så reflekterar jag genast om det är så lämpligt just ifall någon stjäl bilen med pudel eller bara pudel….
(Och ang hund i bil, givetvis inte under sommaren, eller ens när det är sol ute. Då får en av oss människor stanna utanför med hundarna och vädra stort 😊)
Gillar din tjej också att bada?
Schäfern brukar vila i badkaret 🤪
Ja hon är helt underbar 😃 Ja det är lite synd, men vi tränar på att försöka få bort det - Går lite bättre dag för dag nu när hon är kastrerad :) Vi ser henne lite som en egenlärd hjälphund här hemma, haha :)
Åh åka bilen - det älskar hon! Eller ja, sitta i bilen och vakta den är kul, inte lika kul när den rör sig 😉 Hon blir helt tokig när man nämner bilen :)
Om hon fick bestämma så skulle vatten bara finnas i vattenskålen och i form av is. Hon hatar att bada och när det regnar mycket ute så går det väldigt fort för henne att göra sina behov och vända för att genast springa in - dom dagarna är det hon som är ute och går med mig, haha 😂
Haha okej. Vår kille älskar att bada, hoppa i vattenpölar, dyka i sjöar, gräva i snö och bära omkring på isklumpar. Han älskar även att åka bil, brukar sova gott så han är pigg när vi kommer fram… Har en underbar filmsnutt från i sommras då han hoppar från en liten klippa säkert två meter rätt ut i vattnet 👍
Kanske den här bloggen kan ge dig lite tips om de första stegen på resan med en hypad schäfer?
KL
Man lever i förnekelse om man tror att ens hund skyddar en i skarpt läge bara för att det är en schäfer/brukshund etc.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#11 Jag lever inte i fönekelse. Det är en ganska häftig anklagelse att dra fram när du inte vet så mycket. Om det nu inte är en anklagelse, utan att du faktiskt vill fungera likt någon form av upplysare, så kan det vara en bra idé att försöka göra det lite mer synligt i din text?
KL = Knapp Lån
Det var intressant att läsa din tråd här för vi ha lite av samma "problem" med vår blandis hemma (schäfer/border collie) som är nu 1år och 2 månader. Hon reser ragg och ha på senaste tiden gjort kraftiga utfall på VISSA personer och med dessa "vissa" personer så reagera hon på framförallt mörkhyade personer.
Vi började först fundera om vi ha gjort något fel eller så men hon ha bara reagerat på mörkhyade och även alkolister (men kan va att hon känner av att jag o sambon inte trivs i deras närhet) Hon ha aldrig visat tendens till o bita men en själv bli ju näst intill livrädd när hon börja skälla så intensivt! :O
Som sagt, skönt o höra att Wilma inte är "konstig" ;)
kl
Att en hund skäller, reser ragg o visar hela garnityret betyder inte att den kommer att skydda sin människa om denne blir fysiskt anfallen, tvärtom, om de kan så springer de flesta hundar hemåt med svansen mellan benen.
En hund som anfaller på eget bevåg kan vara en farlig hund (lite storleksberoende) o oftast inte helt lätt att leva med, jämför med ett laddat, osäkrat vapen.
Så gott som alla hundar regerar på alkoholpåverkade människor detta beror på de påverkades annorlunda beteende o rörelsemönster, samma fenomen ser man gentemot fysiskt handikappade av olika slag.
Schäfrar o mallar är de raser som lämpar sig bäst för skyddsträning, där schäfrar är enklare eftersom de är så förlåtande mot oss som förare när vi gör fel.
#15 … Jag förstår fortfarande inte "kl", knapp lån. Jo jag förstår vad du menar. Och jag tror generellt samma sak gäller de flesta arter. Hellre fly än illa fäkta. Nu jobbar jag/vi med vår schäfer varje promenad, varje dag och har gjort i snart 2 års tid. Det går framåt men det går långsamt. Det handlar inte om att lära in eller träna bort ett problem. Det handlar om att omfokusera en känsla till en annan känsla. Vi försöker peppa varandra här hemma. Ibland är det svårt. Men ibland är det lätt. Vallhund. Det låter som att du tror att jag tror att det är fräckt att gå omkring med ett osäkrat vapen. Det är det inte. Kan en massa bra liknelser fast om du läser och förstår så behövs dom inte. :) Men…. Jag är ändå imponerad av schäfern. Han är en rolig hund
Grattis, ni är på väldigt god väg "Det handlar om att omfokusera en känsla till en annan känsla" är en mycket bra taktik.
Nej jag tror inte att du tycker det är fräckt med en eventuellt farlig hund. Tänkte mest på hundägare som tror att de är immuna mot angrepp för att de har en stor hund med sig.
I de lugnaste vatten/skenet bedrar. En ung kvinna var ute o joggade i ett elljusspår tillsammans med sin hund. Hon blev överfallen av en våldtäktsman, hunden satt sina tänder i mannens ena vad o höll kvar för kung o fosterland. Hunden var en york.
#17 Ja. Skulle kunna rada upp en del saker som blivit bättre. Men det jag är mest glad över just nu är att han inte längre är huvudskygg :) och, att han kan göra "ingenting". Tack :) Modig york. Stackars tjej. Hoppas hon repade sig och att hunden inte kom till skada, och att bettet i benet på killen minst blev infekterat. :)