Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 4662 ggr
Zabbio
0

Klippa tervueren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet, nu satte många kaffet i vrångstrupen…

Han har ju en otroligt vacker päls och den är ju inte svårskött jämfört med en del andra långhårsraser.. MEN..

Han är en gårdshund.. och han drar in så otroligt mycket skit! Det räcker att han kommer ut på gårdsplan så är pälsen full, lämnar högar med sand på golven där han brukar ligga (och väggarna), det fastnar kardborrar i pälsen årtet runt, ibland tar det en timme att få ur dem bara efter en promenad till hästarna.. Och ska jag vara ärlig är nog varken han eller jag sådär jättesugna på att duscha varje dag, speciellt inte med torktiden på den pälsen..

Visst drar den andra hunden också in skit, men inte tillnärmelsevis lika mycket..

Han kommer inte ställas ut (trots fina resultat som ung) och defiitivt inte avlas på (ledproblem, röntgen är UA men han är halt oftare än inte och veterinären gissar på artros, eller borrelia skador, eller.. kort sagt är det iomöjligt att säga om det är ärftligt.. sen har han nafsat efter ett barn, vilket är anledningen till att jag fick honom, jag har inte sett något dåligt beteende här, men varför avla) utan han kommer stanna på gården resten av sitt liv.. och pälsen växer väl ut.. vad tar det? 1-2 år?

Så jag funderar faktiskt på att göra av med hans underbart vackra päls.

Och innan ni säger att jag skulle tänkt på allt det innan jag köpte honom, så tog jag faktiskt över honom pga problem där han bodde innan.. jag gick inte och valde ras som man gör när man köper valp, utan såg enunderbar (och vacker) hund som behövde ett nytt hem samtidigt som jag gärna tog in en hund till.

Hur lång kan man klippa en päls? Han behöver ju inte rakas, 2-3 cm (som pälsen på ryggen) hade ju minskat tovor och smuts väsentligt. Finns det nåt sätt att klippa så att det inte ser klippt ut?

Och finns det öht någon form av klippning som inte ser helt tokig ut på honom? Han får gärna behålla manen om det äer möjligt och går att göra snyggt, den fastnar det sällan saker i.. men magpälsen och plymer och tyvärr även svansen är hemska i praktiska mått..

Vad tycker ni, är jag helgalen att jag ens funderar på att förstöra en så vacker hund? :/

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[nataschaj]
0

Du kan ju klippa bort sådär 10-15cm.

Päls växer ju alltid ut, men päls har ju en huvud uppgift med så klipp inte för mkt!

Vet att de finns speciella ''verktyg'' man kan använda för att få de snyggt å att de ska se så ''äkta'' ut som vanligt.. nån kan med vassa blad typ.. (kommer inte ihåg vad dem heter nu bara för det)

Ni får väl borsta å spola honom mer så drar han inte in så mkt smuts.

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tanke och handling är nära här, har precis klippt en del. Fast med den underiullen vet jag inte hur mycket det hjälper, me vi får se.

Att spola och borsta - framförallt spola - är ju kul med en hund som inte torkat på 12 timmar.. och väldigt bra för huden.. borsta är inte heller så lätt utan kardborrarna får dras ur för  hand först, sen sitter snafset kvar ändå. Och det får man göra varje gång han varit ute 5 min på gården och kissat..

Men köpte en effileringssax, om inget annat kanske han torkar bättre nu :3

Jag är  faktiskt beredd att raka honom om det blir tvungat, och sen försöka hålla det 3-5cm när det växt ut.. vet inte hur underullen reagerar på det dock, blir kanske lika illa. Men självklart vill jag inte raka, behöva hålla extra koll för solen och riskera att han mår dåligt av det. Hundar ska ha päls helt enkelt, han har bara för mycket för att det ska vara praktiskt..

Men så här ser det ut nu, kanske jämnar till på sina ställen de närmsta dagarna..

han är ju inte riktigt lika magnifik längre.. :/

Qepta
0

En bekant till mig fick raka bort sin tervs byxor då det enbart var tovor. Han byxor växte aldrig ut igen.

Vilken vacker terv ni har!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Zabbio
0

#3 ich, hoppas Kis päls växer ut igen,.. men det tror jag nog.

Tack :)

Anibaz
0

Här i området bor en familj med en terv som rakas ner varje sommar. Pälsen växer ut men den hinner aldrig växa ut helt innan dom rakar ner honom igen.

Ser varken fult eller konstigt ut, men jag blev lite förvånad första gången jag såg honom när jag gick med min urfällda terv som jag tyckte hade så lite päls Tungan ute

Zabbio
0

#5 Kan du se om underullen växer lika fort som täckhåren? :) Märkte att Kis päls blev så himla ullig (första gången jag klipper nån hund) och hoppas lite att täckhåren ska växa över det..

Vilken tid rakar de? Kanske smidigast att göra så en gång och sen hålla lite ordning på det med saxen.. fast jag vet inte, han ser ju inte helt hemsk ut nu heller..bara..konstig :P

Anibaz
1

Täckhåren la sig över underullen, men visst blir det lite ulligt när det håller samma längd. Dom klipper typ nu, april-maj.

exitingsvillemo
0

#2 Jag tyckte det blrv jättebra!! =) Och betydligt mer praktiskt om man bor som ni verkar göra.

Har själv en dv.pudel mix som vi håller nerklippt pga samma anledning. Hunden uppskattar det, han leker och busar och är allmänt gladare när han slipper ha halva skogen i pälsen.

Zabbio
0

#8 Tack :)

Jo, det är MYCKET mer praktiskt! Och Ki verkarju inte lida av det precis :P

JLNordin
0

Är jag helt fel ute om jag säger att jag har hört att man inte ska raka hundar med underull?

Zabbio
0

#10 Ingen aning, aldrig hört? Berätta gärna mer.

JLNordin
0

Alltså jag vet inte riktigt men tror det var ngt om att den kunde förstöras? Alltså jag har ingen aning men jag har iaf hört ngt liknande men om det stämmer är en fråga jag inte kan besvara.

Arrowhead
0

Är det bara jag som tycker att han blev sötare klippt än normalt? ^^

Zabbio
0

#13 hehe, han ser busigare ut, vilket passar honom.. men han var ju vacker innan, itne söt.. :P

Arrowhead
0

Ja visserligen han var vackrare innan men mycket sötare nu :D

Qepta
0

Tycker att han är mer lik en tik nu.  Han ser väldigt mysig ut!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Anibaz
0

Hur gjorde du med byxorna? Du fick ju till det så himla jämnt och fint!

Zabbio
0

:)

Jag använde en sån där tandad sax om jag inte minns fel.. en sån som klipper vissa stån och lämnar andra.. sen är det bara att skulptera.

Funderar på att raka honom/spårklippa typ, men klippmaskin.. underullen drar in lika mycket skit om han är oklippt eller ej..

Emma-R
0

Ja skulle nog satsa på att få bort så mycket underull som möjligt och använda en coat king till de. Tycker dom är kanon bra. Använder de på min border collie och de blir mycket lindrigare både med smuts och han torkar fortare.

vallhund
2

Vad fint du lyckats klippa honom!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Iyen]
0

Jag kan tipsa om att raka mitt mellan frambenen- i höjd med armbågarna, rakt under magen, fram tilll testiklarna(?) eller om du är modig upp mot anus. Och insidan låren. Gå inte för nära varken fram eller bak på benen då ser det… skumt ut. Men annars om du gör så så kan du utan att det syns mycket raka till en längd 1-5mm.

👋

Zabbio
1

Tack för tips :)