Stressad i kopplet?
Hej alla på iFokus!
Jag har en schäferkastrat på snart tre år som är fruktansvärd i kopplet. När det bara är han och jag som går så brukar det gå bra. Han "hänger" inte alls i kopplet då. Men så fort den andra hunden är med eller någon annan människa så är det som att han blir stressad och skall liksom bara fram fram fram. Han är väldigt stark. Det är inte jag så det är väldigt svårt för mig att hålla emot, framförallt om jag går med båda hundarna själv. Hela jag brukar vara helt söndersliten efter bara en liten stund.
För det första undrar jag vad det hela kan bero på?
Och för det andra undrar jag hur jag skall gå till väga för att få bukt på det? Som sagt är det ju just när andra är med som det blir ett problem.
Jag kan erkänna att jag inte testat så jättemånga tillvägagångssätt. Vad vi testat är att göra "schäfer-ryck", alltså rätt hårt dra tillbaka honom vilket uppenbarligen inte var så effektivt. Han går hur bra som helst när jag har med klicker och godis, men han verkar bli alldeles för stressad när andra är med så då går det knappast att få hans uppmärksamhet. Ett tag gav jag helt upp så då fick han ha nosgrimma när andra skulle gå med oss, men det känns ju bara som en temporär lösning. Dessutom blev han väldigt mycket mer stressad av det. Att låta bli att helt gå med andra vill jag ju inte heller göra. Jag vill att han skall kunna gå fint även fast andra är med. Jag säger inte att han måste gå "fot" men jag vill helt enkelt inte att han hänger i kopplet.
Vad jag funderade på tidigare i natt var när jag var ute sista rundan med båda hundarna. Det var så pass sent så jag vågade ha dem lösa hela promenaden och det räckte att jag sa till honom en gång att gå fint och han gick bredvid mig hela vägen hem. Hur lugn som helst. (Kan tillägga att då blev det godis-fest och beröm i mängder!)
Varför är han hur stressad som helst när kopplet är på så att han inte går att få kontakt med, men när kopplet är av så går det hur bra som helst?
Tacksam för svar och hjälp :)

Min border collie är precis likadan som du säger ängel lös men monster i koppel (inte om det är bara han och jag) Jag har testat det mesta (schäfer ryck) Cesar millan typ köra fram benet när han är på väg förbi.. nosgrimma. klicker och godis. stanna när han drar och så vidare men inget hjälper jag har nu accepterat att han är så.. Så han går lös mesta delen av tiden. Om jag ska gå med alla hundarna inne i stan så får han springa lös först ( på landet) och göra ev med lite energi så funkar det bättre i staden sen.
Jag upplever att min hund känner sig trängd och låst i kopplet.
Mina andra hundar (Dvärgpinschrar ) Bryr sig inte om de är kopplade eller ej.
Så det funkar super för oss att ha de små kopplade och Bc´n lös :)
Nu är inte min råtta stressad i kopplet, men han drar likväl som ett as till och från. Lite beroende på hur mycket energi det är i kroppen, och om vi har sällskap eller ej. Om han måste gå i vanligt koppel (t ex i stadsmiljö) har jag helst av allt VGW-sele på honom (har själv ont av min nacke) vilket gör att han inte får alls samma kraft. Behöver vi inte bry oss vare sig omgivning eller sällskap - då får han helt enkelt gå i dragsele och så sätter jag honom i förarbälte. Är vi i skogen där jag vet att vi inte kommer råka på nån annan än en ekorre eller en skogstomte, då är han lös.
Prova att skära hans väg. Ställ dej framför o backa honom med kroppen. När han sen vill gå om dej så skär du hans väg igen. När han vet vad det handlar om så brukar det räcka att sätta ut benet framför. Lättast mot ett staket eller liknande. I början kan man tom backa dom.
Annars om du har tålamod vilket man ioförsej måste ha med dragande hund så kan du testa. Att när han är framför dej så säger du ett ord som du väljer tex kom kom. Samtidigt som du halar in honom in på din högra sida o runt till vänster sida. Väl där berömmer du med ett bra eller klicker o gobit. Varje gång han är i kopplets längd så upprepar du detta. säger kom kom o halar in honom runt dej in på vänster sida. Kräver extremt tålamod. Detta måste du vara väldigt konsekvent med.
Tack för alla tips!
#1 Jag bor ganska centralt så har ingen möjlighet att ha honom speciellt mycket lös. Ibland går vi till hagen vid ån och där kan han vara lös och går vi ut under natten så har jag honom också ofta lös eftersom risken att möta någon är extremt liten då.
#2 Min gamla lärare från gymnasiet föreslog också VGW-sele när jag bad om råd så kanske hade varit bra att investera i en sådan? Dessutom har jag länge tänkt köpa en ryggsäck till honom för att tömma honom på lite mer energi och ge honom en syssla liksom. Kanske också kan hjälpa?
#3 Att skära hans väg har jag försökt en del. Det fungerar inte alls. Han verkar inte tycka om att backa överlag (försökt att klicka in det bland annat), utan han fintar mig alltid på något vänster och springer förbi mig så lång kopplet räcker. Den enda metoden har jag också testat. Samt att stanna när han drar och vänta på att han skall ta kontakt och sedan fortsätta gå. Detta bara gör så han flyger fram som en raket när vi väl börjar gå igen.
Mina armar börjar göra riktigt ont..
Men jag skall definitivt ta en titt på de där selarna och sedan blir det nog ännu mer kontaktövningar :)
Tycker inte om att backa?!! Nej men han ska väl göra som du säger åt honom att göra. Du måste vara snabbare än honom o ha kort koppel så han inte kan springa omkring.
Flyger han fram så får du börja om. Det går inte att säga att det inte går. Det är du som bestämmer o därmed basta. Hur är er relation i övrigt ? Har han några mer problem i vardagen.
Atthan går framför är stressad som du beskriver är ju för att han måste kolla över gatan att inga "faror" kommer o hotar er/dej. Han har helt enkelt tagit över. Dax att ta tronen o besittning o förvisa honom till platsen under dej.
Du kan oxå så fort han går framför dej vända o gå åt andra hållet. Det ska helt enkelt inte löna sej att gå före dej. Men du måste vara konsekvent. Det går inte att köra i 10 minuter o sen skita i det. Då vet han att det bara är att trilskas o sen har han kommandot igen. körde denna metoden med min förra hund o kan säga att vi kom 100 meter på två timmar!! Då började han fatta. Som sagt var uthärdig o listig o konsekvent. Det går. Bara man inte ger sej.
Har också funderat över det. Att han liksom måste hålla koll så inget händer mig när vi är ute, eller någonting sådant. Fast.. Då hade han ju dragit när vi är ensamma också? Är nog snarare så att han känner att han måste passa resten av "flocken" i sådana fall. Som vid hundmöte: Börjar hunden vi möter skälla och tiken som bor med oss svarar så skall han DIREKT hjälpa tiken att skälla ut den andra samt ibland göra utfall. Så är kanske att han känner att det är henne han måste försvara?
Vår relation i övrigt tycker jag är bra. Han är väldigt lyhörd och vill vara mig till lags. Vaktar dörren och skäller när någon kommer men är jätteglad när besöket väl kommer in (lite överdrivet glad, så skall jobba på att han börjar hälsa lite mer lugnt). Han vaktar inte leksaker eller mat, varken mot mig eller tiken.
Så jag uppfattar honom som en väldigt härlig hund överlag.
Men du har nog rätt i att jag måste börja bli mer konsekvent och tålmodig. Jag blir lätt trött och ger upp, tyvärr. Har dock blivit bättre sedan solen började komma fram och vinterdepressionen började gå ur kroppen. Så jag tror definitivt att jag kan bättra mig :) Framförallt för hans skull.
Börjar misstänka att det är min bristande energi som varit de senaste månaderna som ligger bakom. Vi har knappt tränat någon som helst form av hjärngympa, vi har gått korta promenader och han har inte fått någon form av "uppgift" förutom när vi varit hos mina föräldrar på landet där han "hjälper till" att utfodra korna och grisarna.
Det känns hemskt detta och om det verkligen är det som orsakat hans stress så MÅSTE jag verkligen ta tag i detta NU.
Mitt skräckscenario är att behöva omplacera honom och det vill jag verkligen inte. Han är mitt allt.
Jag skall testa att ta tag i allt nu igen och hoppas på någon form av förändring.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#8 Intressant läsning.
Mera: http://www.asashundar.se/viewpage.php?page_id=24 + andra artiklar där. På dogma har du även artiklar om betingning, bestraffning förstärkning mm. http://www.klickerklok.se/category/artiklar/ http://www.nosvisklickerkunskap.se/Artiklar.html
Lycka till!
#10 Ännu mer intressant läsning! Tack så mycket :)
Hittade äntligen den här igen, har bytt lite adress eller nåt: http://www3.shellkonto.se/lollo/index.htm
Nu är det bara att trän träna, träna o åter träna.