Rangordna aktivitetsbehovet
Hejhej!
Satt och tänkte lite på dessa raser, bruksraserna. Blev lite nyfiken och tänkte att ni kanske kunde hjälp mig lite med hur mycket dessa faktiskt kräver i aktiveringsväg.
Vore kul om ni skulle kunna rangordna raserna från "mest krävande" till "minst krävande". Eftersom dom är så många räcker det med om ni kanske skriver upp de tre raser ni anser kräva mest respektive minst av de som räknas till bruksraser. Skriv gärna lite om hur mycket ni anser att raserna kräver i aktiveringsväg.
Vore intressant att se hur spannet i aktiveringsnivå ser ut mellan dessa hundar.🙂
(Jag ska inte skaffa någon, är bara nyfiken ;))
Bara en liten fundering; kan det inte vara så att vad bruksraserna kräver är rätt "jämnt" rent aktiveringsmässigt, och att den stora skillnaden ligger i vad de kräver i vardagslivet? ☝️
Jag vet inte. Tänkte på det att framför allt collie har blivit mer en sällskapshund, vad jag har förstått. Så vore intressant att höra om det liksom finns en skala, eller så är det kanske att collien sticker ut från dom andra alldeles ensam?
Sen verkar de belgiska vallhundarna vara väldigt krävande aktivitetsmässigt då man främst endast ser dom inom arbeten så som polis osv. Medans aussie är en väldigt populär tävlingshund hos vanliga "dödliga" så att säga. Men det kanske bara är en trend sak.
Jag har kelpie, så jag vet inte riktigt vad man anser vara 'väldigt krävande' 🤪
Kan nog våga hålla med om att collien känns lite… malplacerad (?) bland bruksarna numera, men har å andra sidan aldrig haft närmre kontakt med den tannalösa 13-åringen och hans husse vi hade som granne tills för 1½ år sen. Mycket trevlig jycke, men aktiv? Näe. Inte ens som ung - om jag jämför med vad jag själv har.