Gå fot
Nu har inte jag en brukshundras, men jag skriver här ändå.
Jag håller på att lära min hund "gå fot". Lite väl sent dock.(Hon är 2 & ½ år) Men det går jättebra. Jag gör så att jag håller i en godisbit ovanför henne, så att hon går med huvudet upp och det är lätt att få kontakt och hon går i rätt position, när jag stannar sitter hon ner direkt och hon hänger med i svängar och sånt, jag har bara gjort det en gång hittills och hon fattar redan! Jag tränade inomhus, eftersom att ute är hon så okoncentrerad och vill bara lukta och leka osv.
Men nu har jag fått höra att jag gör helt fel!? Att man INTE ska använda godis och att jag INTE ska träna inomhus utan utomhus..
Men hur ska man annars lära hunden då? Vilket sätt är "rätt" eller bäst?
Att använda godis och träna inomhus där hon är koncentrerad? (Ett väldigt lugnt, tyst och stressfritt sätt)
Eller
Att träna utan godis och slita i kopplet när hunden går fel och upprepa flera gånger i rad: "gå fot!" "Gå fot!" samt att gå utomhus när hunden är okoncentrerad och inte ens har kontakt med föraren?(Ett väldigt högljutt, och stressat sätt)
Eller är båda sätten fel? Hur gör man egentligen?? 
Hinner inte skriva mer än att det inte alls är "lite väl sent", min tik var 6 år när jag på 3 veckor tränade in hela lydnadsettan och sen vann vår första inoff tävling. 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag skulle göra ( o gör) på ett helt annat sätt. Träna in kontakt. Sätt hunden brevid dej o stå still direkt när hunden tittar på dej så berömmer du o ger godis. ( en klicker är jättebra här men ett BRA eller RÄTT räcker) efter ett tag när hunden vet att om jag tittar på matte så får jag beröm så utökar du tiden med kontakten innan du ger beröm.
När hunden lärt sej det skulle jag bara gå omkring lite o när hunden tar kontakt ge belöning. O sen utveckla det.
Då får du en hund som jobbar för att få godis istället för att mutas med godis.
Sen är det väl inte helt fel att även locka med godis i vissa lägen tex för att lära in helt rätt pos.
Man ska absolut inte dra i kopplet det ger obehag o tillhör den gamla skolan.
Sen förstår jag inte varför man inte skulle kunna träna innomhus. Jag tränar det mesta inomhus nu perfekt att pilla med små saker när det är snö ute. Däremot tränar jag inte moment inne utan endast delar. Pga att det sällan är att man har så mkt plats att man tex kan gå ett fritt följ eller göra ett tävlingsmässigt moment.
Ang hennes lek o lukt så funkar detta med kontakten jättebra att träna ute. sätt ner henne o vänta tills hon tar kontakt med den o då ge henne belöning. Du kommer att få en hund som är fokucerad på dej o inte på omgivningen. Har du en hund som gillar att leka är det även en bra belöning istället för godis.
Jag gjorde såhär med min envisa tik att jag satte henne på vänstra sidan av dig, sen kontrollerar du att hon fokuserar på dig och INTE t.ex ett löv som blåser över vägen.
När du då fått kontakten du vill ha så tar du fram ena foten (jag kör med högra) och i samma veva som du tar fram den säger du "fot!", när hunden är för långt ifrån dig/skenar före så drar du tillbaka henne/honom i fotposition igen (i gående läge) och upprepar "fot". När du gått en bit sätter du hunden igen på vänstra sidan och berömmer med kroppen (klapp, gos "hej-va-duktig-du-är-känslan), för att sedan köra frikomandot.
Min tjej lärde sig jättesnabbt att det inte lönar sig att skena och gick sedan så fint brevid.
För då gör hunden va du säger för att sedan få kärlek i form av att känna sig duktig.
Varför träna ute? Jo just för att det är en "otrygg" miljö, man vet aldrig vad som kan dyka upp, vilka störningsmoment som kommer osv.
Hoppas det var till nån hjälp :)
Funkar det på din hund så gör du helt rätt! Där kan ingen säga något annat.
Tack för alla svar! 🙂
Jag har tränat lite utomhus också, men det är lite svårt för henne att koncentrera sig eftersom det är så roligt med snö.. Men jag har också fortsatt träna inne och har börjat träna utan godis och det går fortfarande super. Jag får fortsätta träna ute, bara korta stunder tills hon tappar intresset. 🙂
Du tränar utan godis nu? Då hoppas jag att du menar att du itne lockar henne med godis längre men belönar med det när hon gör rätt?
#6 Nej, nej, jag lockar inte med godis längre men självklart belönar jag, fast mest genom klappar, lek och med rösten men när hon gör perfekt ifrån sig så får hon en riktigt god godisbit och så leker vi lite innan vi fortsätter. 🙂