Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 2018 ggr
Tina
0

Hund i bur - vad gäller?

SKK skriver om vad som gäller för hund i bur.

Själv hade jag ingen aning om att det inte räcker med att ha burluckan öppen, utan att den måste tas bort helt.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Susanna_w
1

Tycker det är kalasbra! Är väldigt emot att folk har hundar i bur!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Tallullah
1

Att det är forbjudit med hund i bur tycker jag är så løjligt. Det att vänja en hund vid bur,är ett bra sätt att førhindra problem. Ska man bort en timme el två,så borde hunden kunda vara i buren tills man kommer hem. På så sätt vet men att hunden är trygg…inte tugger på sladdar gør nåt annat som inte är bra før den. Och vad gør man med valpar? Ska dom få springa fritt i husen när ingen är hemma? Detta med førbud i bur kommer endast av att man vill førhindra att hundar står i bur jämt och hela dagarna. Istället før att førbjuda att ha en hund innspärrat i bur under många timmar,så gør myndigheterna det enkelt før sig vid att helt enkelt forbjuda hund i burar øverhuvedtaget.

Men att ha en hund i hundgård 24timmar i dygnet är inte forbjudet. Bara man rastar hunden i band några gångar under dagen. Att en hund aldrig få vara inne eller få vara med sina människor är inte førbjudet. Detta var lite `Off topic,men bara før att illustrera.

Susanna_w
1

Men vad ger dig rätten att tränga in en hund i bur? Ensamhetsträna hunden och aktivera den, alternativ att säkra ett rum från sladdar och sätt en grind för dörren så har den ett helt rum istället! Mycket snällare! tycker det är kanon bra att det är förbjudet. Kanske förhindrar men är det inte bättre att gå på problemet och jobba där ifrån istället för att förhindra?

_

Tallullah
0

#3 Den sama rätten som att bada och klippa klor,även om hundarna HATAR det. Den sama rätten som att måste tvinga ut dom när det är kallt. Dom HATAR det med. Inte allt är lika roligt før dom…och här är det inte på tal att tvinga inn dom i något bur. Mina hundar går inn där själva. Dom tycker det är mysigt och framførallt tryggt där. Där har dom  sina kuddar och täcken…och vatten. Och jag har alltid haft den størsta hundburen. Och mina hundar är SMÅ.

Och det är inte alltid lika enkelt att hundsäkra huset. Min vänninna trodde hon hadde gjort det,men hennes ena hund fick en lampfot på flera kilo øver sig när hon inte var hemma,och måtte sy sju sting. Och vad med oss som har liten plats hemma? Jag kan inte ge mina hundar et helt rum før sig själva. Och ja,det läter så bra att träna och førhindra…men när hundarna är ensamma,så kan saker hända.

Susanna_w
2

Fast det är ju ett måste, handlar ju om ren skötsel! Dumt att jämföra kloklippning och bad med att stänga in en hund i bur och ja jag tycker inte man ska bada en hund om det absolut inte behövs.. Måste duscha min hund 2ggr/veckan men det är för hans hälsa vilket är en helt annan sak. Jag måste klippa hans klor för annars växer dom och även där har det med hälsan att göra. Tycker det är fel oavsett hur stort man bor att ha hund i bur. Och ja jag lyckades få bort att min hund åt upp våra skor när han var ensam så visst går det det tog väldigt lång tid men nu rör han inte våra dojor när han är ensam. Ja men om man säkrar ett rum tar man ju bort lampor? Saker från fönsterbläcket m.m.

_

MimmiLS
0

Reglerna tror jag har kommit för att det ska finnas riktlinjer att följa. 
Jag tror och vet att folk använder burar annat än vad som är tillåtet, men de som jag vet har sunt förnuft och använder det i samband med hund i bur!

Jag stänger in mina 2 minsta i en stor bur vid fodrigen, dom blir helt enkelt utan mat annars. De äter sakta och vill ha god tid på sig när de äter till skillnad från de större hundarna. Men de sitter endast i buren när de äter, de säger till när de är klara och då öppnar jag! Glad
-sunt förnuft-

Sen tror jag också att dessa regler har kommit just för att folk inte använder sunt förnuft när det kommer till burar, varken inne, ute eller i bilen!