Aktivera min Border Collie
Jag har fått en Border Collie, hon kommer från lantgård där hon har vallat, men som tvååring har hon tyvärr väldigt svårt, är inte tillräckligt taggad, alldelesför rädd för djuren och vill bara ligga i soffan och bli klappad av matte. det blev sen lite problem i familjen hon bodde hos, så då fick jag ta över henne. dock bara som en tillfällig lösning.
hon är pigg och glad, älskar att leka med mig ute och inne, men hon är extremt svår då hon enbartsätter sig vid mina fötter och vill bli klappad, vissa tricks kan hon, men hon blir stressad av dem och kryper fram till mina fötter och vill bli klappad så fort hon utfört ett trick, antingen lite halvdant eller helt.
hon verkar inte ha någon som helst vilja att valla.
jag har henne bara tillfälligt som sagt, men vill kunna aktivera henne och få lite pli på henne så hon inte blir knäpp hos mig. några idéer på bra övningar. och framförallt hur ska jag öva bort hennes bekräftelsebehovsbeteende??
Vet du om hon har spårat någonting tidigare? Det är inte bara bra som aktivering utan stärker självfrtroendet och kan hjälpa henne lite på traven till att bli mer självständig och tro på sig själv.
Jag håller med föregående talare! Att spåra är otroligt bra!
Lär henne några tricks med klickerträning och låt henne tänka och komma på själv vad du vill att hon ska göra. Lek mycket, kampa och belöna ofta för att stärka banden mellan er och hennes självförtroende.
Du kan också gömma leksaker och godis i skogen och låta henne leta samt köra skogsagility. Låt henne hoppa över stock och sten och belöna när hon gör rätt.
Lycka till!