Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 2837 ggr
[MiBosson]
0

Lyckan blev kortvarig...

Är besviken…Gråter

Fick idag sms från förra ägaren att: läkaren idag ringt och sagt att det skett ett misstag med dotterns allergitest. Hon är inte allergisk så nu vill vi ha tillbaka hunden…

Personligen tror jag inte ett ord av det hon påstår men orkar inte strida. Livet är bra orättvist men allra mest ledsen är jag för lillsonens skull. Han som är så ledsen för att hans älskade Alma inte finns mer och nu ska valpen hux flux inte heller vara kvar.

joheck
2

Har ni inte skrivit kontrakt? I sånna fall har ju inte denna person någon rätt att ta tillbaks hunden.

Gronstedt
2

Så kan de väl inte göra? Bytt är bytt, kommer aldrig igen …

Fridaaaa
2

Står du som ägare, kan dem inte ta tillbaka hunden

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiBosson]
0

Jo, vi skrev kontrakr men jag och familjen orkar inte ta strid. Luften gick ur mig precis…först förolyckas vår älskade familjehund, lillgrabbens bästaste vän i hela världen med följd att han mår dåligt, sover inte hela nätterna utan vaknar, saknar & gråter.

"Blir" med denna nya "över en natt" då vi ställer upp på studs p.g.a att familjens yngsta dotter blivit allergisk. I och med detta vänder lite av det ledsamma i nya tankar, planer och blickar framåt. Var i går på hundträff via VBK och vi fick jättemycket beröm och det gjorde att jag vart helt övertygad om att det var rätt!

Och så nu detta! *suckar från långt inombords*

Fridaaaa
5

#4 Dem som gör fel ska ju inte få rätt?! 
Dem har ingen rätt att hämta hunden om ni har skrivit kontrakt.
Behöver inte bli någon "strid", för ni har rätten på eran sida :)

joheck
3

Men har ni kontrakt är det ju klart, hunden är er. Finns ingen strid att ta. Stå på er, både för er och hundens skull. Ni verkar ju trivas så bra ihop.

Jenna_Nord
5

Det är ju inget att strida om direkt.. Ni har skrivit kontrakt och ni äger hunden. Vill ni ge tillbaka hunden, så gör det. Vill ni inte det, så låt bli. Finns inget så mycket att diskutera egentligen.. Jag hade nog själv behållt hunden..

Mvh Jenna

[TheMiko]
3

Hade aldrig lämnat tillbaks hunden… har ni skrivit över den har de inget att komma med. Förstår samtidigt att det kan vara jobbigt med ni har all rätt på er sida!

[MiBosson]
22

Har bestämt mig för att hunden stannar här som avtalat från början.Glad

Tack för support!

[TheMiko]
1

Skönt att höra!

Fridaaaa
1

#9 Skönt att höra :D

[MiBosson]
0

Då vart striden igång! Skrikandes Som jag misstänkte skulle hon inte acceptera att jag inte bara lämnar tillbaka hunden till henne.

Nu påstår hon sig pratat med polis som säger att hon visst kan hämta hunden då jag inte betalt för den.

1. Avtalet säger att hunden betalas senare och anger datum för senast

betalning. Är jag helt ute och cyklar eller gäller det ändå?

2. I avtalet uppger säljaren sig som ägare av hunden som säljs men hon har

inte registrerat sig som ägare på hunden. Jag fick t.o.m med mig den icke

ifyllda registreringsblanketten ID-märkaren skickat med vid chipmärkning.

**Borde vara så att hon egentligen inte har rätt att sälja hund hon **inte står som ägare på?

SkrikandesGråterRynkar på näsanFörvånadSkrikandes ville ju inte detta!

joheck
3

#12 Är hon inte registrerad ägare och inte heller har några papper på hunden så har hon ju inga bevis för att det skulle vara hennes, vilket det heller inte är. Avtalet gäller så länge du betalar innan utsatt datum. Säkrast är väl att betala nu om du har möjlighet. Men det är din hund och hon har ingen rätt till den så länge du lever upp till kontraktet.

Jenna_Nord
5

Ni har skrivit på ett avtal, och det är det som gäller! Så länge du betalar innan utsatt datum precis som Johanna skriver.

Sen spela roll att hon utger sig för att vara ägaren i kontraktet, hon hade hunden iaf. Men hon överlämnade oavsett ägandet till dig när hon skrev på avtalet. Se till att skicka in papper på ägarbyte så att ditt namn står på hunden!

Sen hade jag även ringt polisen och sagt som det är, så att dom även får in din version.

Mvh Jenna

[MiBosson]
0

#13 Så är vad jag lärt mig tidigare oxå.

Jag kollade hundenr chipnr i jordbruksverkets register men det dök inte ens upp en hund vars ägares identitet var dold. Så min valp "fanns" nog inte förrän jag nu reggade honom.

Hade jag haft pengarna hade jag betalt med en gång men nu vart det snabba ryck då JAG hjälpte DEM genom att ta hand om hunden. Hua, som det kan bli.

Om hon har kvitto/papper på att ha köpt hunden från början vet jag inte. Det värsta som kan hända är att hon ber dem hon köpt av kräva tillbaka hunden från mig. FAAAAST då blir det polisanmälan och det hoppas jag hon drar sig för.

[MiBosson]
0

#14 Jag har reggat honom på mig hos JV. Det är kaos i hjärnan nu…Något annat papper har jag inte så just ägarbytesblankett finns inte.

Räcker det med JV eller ska jag kontakta någon mer instans? SKK är inte aktuellt då han är papperslös och då räknas som blandras.

Jenna_Nord
0

Men då erat avtal är nyare än hennes kvitto så är de det som gäller. Så tror inte de spelar någon roll om hon börjar vifta med de :)

Mvh Jenna

joheck
1

Då är det JBV som gäller. Har du flyttat över försäkringen på dig också? Kom ihåg att göra det. Det är din hund enligt lag så du har ingenting att oroa dig för!

[MiBosson]
0

Tycker det är så obehagligt. Spanar ut på vägarna efter "mystiska" bilar, känner inte igen nummer som ringer på telefonen…vill inte ha barnen ensamma ute ifall det dyker upp folk som har med sig/skickat.

Mår fysiskt illa och jag ville inte alls detta! Varför kan inte människor hålla sig till vad som är bestämt? Nej, lämna, hämta, göra som man känner utan att bry sig om själva hunden och vad som är bäst för den. Det är väl ingen "sak" heller? Rynkar på näsan

[MiBosson]
4

#18 Fanns nog ingen försäkring heller Flört då jag inte informerades eller fick uppgift om det. Jag har däremot försäkrat honom och väntar bara på pappersbekräftelsen från bolaget.

Så gott att få skriva av sig oro och känslor och få feedback, TACK alla!

[MiBosson]
7

Nu är även köpesumma insatt på säljarens konto. Känns som allt jag kan göra nu är gjort. Skriv om ni kommer på något mer jag kan göra. Flört

Kitten86
2

Stort grattis till dig!!

Och helt rätt gjort i att behålla honom och inte "ge efter". Hunden är värd striden! Synd bara att fd ägaren ska hålla på på detta vis, skandalöst och respektlöst.

Du har ju uppfyllt din del. Du står på pappren och du har betalt enligt avtal så fd ägaren har inget att komma med….!!

[Timantis]
0

Registreringen på JBV är ingen ägarhandling. Du kan aldrig hävda att du äger hunden om du endast har registrerat dej som ägare på jrdbruksverket.  Det enda som är en ägarhandling är köpekontraktet. HAr du följt det så kan förra ägaren inget göra.

Tror inte på att läkaren gjort fel. Det var nog så att dom tröttnat på hunden o inte ville ha den kvar o nu ändrat sej.

[TheMiko]
2

Skriv ut "kvitto" på betalningen från banken. Överföringen eller hur du nu fixat det. Det ihop med avtalet bör stå sig i vilken instans som helst då du har ett köpekontrakt och kan visa upp ett kvitto på att betalningen är gjord innan sista datum på kontraktet.

Styrkekramar!!!!!

Misarn
3

Tycker du gjorde helt rätt i att behålla hunden, tror inte att dottern är allergisk utan att dom bara tröttnat och ville bli av med den. Tycker det är så tragiskt med människor som ser djur som saker som man bara kan byta fram och tillbaka.