Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 1832 ggr
[MiBosson]
0

Söker opartisk info om foder.

Skulle vilja läsa om olika foder men inte från dem som tillverkar fodret, för de vill givetvis sälja sitt eget märke och framhäver alltid det som bäst.

Har nu ny vovve och vill ge honom bra start i livet. Extra viktigt då han som rottweiler räknas som stor ras med belastning på t.ex skelett.

Är intresserad av t.ex R.C Rottweiler-foder vs färskfoder som våm, ben m.m.

[Madlene]
0

Det bästa du kan göra är att kolla upp innehållsförteckningen och jämföra lite själv, för då kan ingen försöka övertala dig om vilket som är bättre eller bäst.

Då utgår du själv ifrån vad du söker efter.

vallhund
2

Alla märken som säljer rasfoder torde gå bort, eftersom det är rena bluffen.

Vill du inte blanda själv så är färskfoder ett bra alternativ, t ex Vom og Hundemat.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

TjockaBerta
2

Man kan gå in på Animail.se och läsa om de olika foderna. Jag tycker att det är lätt att hitta information där och det verkar vara korrekt också.

>>>Malum domesticum<<<

[Timantis]
0

Själv anser jag att färskfoder är det bästa du kan ge. ihop med ben.

Annars även med vallhund "

#2 att rasfoder är skit en frisk bra hund ska inte behöva äta något rasrelaterat utan funka på ett vanligt premiumfoder.

Jetaime
0

Självklart är ett bra foder en mycket stor del för att hunden ska må bra och hålla sig frisk, men det är inte allt… det finns så mycket annat som spelar in. Ja… genetiken, miljö osvosv.

Men om man börjar med att tex kolla på hur hundens tänder ser ut är det ett väldigt tydligt tecken på vad en hund har för huvudsaklig föda. Sen kan man även kolla på hundens mag- tarmkanaler, som är väldigt korta, vilket innebär att dom bör få i sig sådant som är lättsmält. (tex. kött, ben och inälvor).

Går man längre tillbaka och kollar varifrån hunden härstammar - Vargen, vilken ligger högst upp i näringskjedjan och har som huvudsaklig kost just kött, både brosk, ben, inälvor osv.

Självklart får en varg i sig en viss procentdel från växtriket genom bytesdjuren, men det anger såååå pass liten del att det har mer eller mindre betydelse.

Ger man en hund en naturlig kost som består av ben, brosk, inälvor, vom så får man en friskare hund. Dom använder tex. tänderna vilket resulterar i mindre tandsten och en friskare munhälsa.

Och det finns såklart dom hundar som blir gamla på ett "skitfoder" också, men som sagt så beror inte allt på fodret och jag kan tycka att kan man göra så mycket som möjligt för att förbättre hundens hälsa genom att ge den en så bra och naturlig kost som möjligt så är det ju det optimala. Sen strävan är inte att få en så gamla hund som möjligt kanske, men att ha en frisk hund under den tiden som den lever :).

Jag, personligen tror också att en hund mår bättre av sådant som är anpassat för djuret är det bästa. Man hade tex. inte gett en häst eller en kanin kött om det var mer lättillgängligt, för att det är smidigast för ägaren..

Jetaime
0

Vill man nu inte, eller inte har möjlighet att ge färskfoder till sin hund så ska man analysera inehållet i fodret, det viktigaste att kolla efter är framförallt, tycker jag, att köttet står FÖRST. Man ska även vara uppmärksam på färskfoderna, många tillverkare får för sig även där att blanda i spannmål även om det inte finns någon som helst anledning att binda ihop det med något iom det inte behöver bilda någon viss form..