Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 3896 ggr
Workingdog
0

Skogsstugan Ekstra 'Lexi'

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lexi är nya stjärntillskottet här hemma.

En liten schäfertjej född 11 Maj 2011. Alltså är hon i dagsläget 5 månader.

I den här tråden kommer jag att uppdatera med bilder, filmer, våran träning och utveckling!

Idag är Lexi en tuff tjej som inte tackar nej till träning. Hon fokuserar till 110% och belöningen i sig är att få göra något med mig.

En sjukt häftig liten krabat som har en bra av och påknapp, något som jag värderar högt!

I träningen håller vi på med LK1 momenten just nu, Fotgåendet blir bättre och bättre för varje dag. Nu ska vi börja med svängar också. Stå håller vi på att jobbar med, spec stadga i stå. Apporten har vi precis introducerat och läggande och platsliggning går väldigt bra!

Planerna med den här tjejen är höga! Och om allt står rätt till med lilltjejen kommer hon att få en kull hos kennel Skogsstugan när tiden är inne, då vi har lillskiten på foder.

Målet just nu är att kunna starta LK1 innan Maj nästa år. Och även någon gång under året göra en start i brukset.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Workingdog
0

.

/Mvh Jennifer

Workingdog
0

Lexi och sin älskade leksak!<3

/Mvh Jennifer

Nicolew
0

Gud vilken härlig tjej!
Jag är så svag för B/T schäfrar!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

[Ronon-m]
0

Hon är supersnygg! Kommer följa din med Glad

Michaela-N
0

Tassar mig här! :)

Workingdog
0

Idag blir liten 5 månader. Alltså är det 5 månader kvar tills vi får starta lydnaden!

Träningen går frammåt. Dock kan det variera lite. Igår gick träningen rent ut sagt skit. Idag gick den betydligt bättre.

Men fotgåendet måste vi få bukt på. Nu har hon börjat gå långt fram, vilket gör att hon börjar gå lite snett framför mig, vilket inte är okej. Så vi backar i träningen och gör om och gör rätt!

Fjärren börjar också gå bra. Vi har börjat med Sitt-Ligg och Ligg-Sitt. Det kan gå fortare, och baktassarna kan vara lite mer stilla, annars ser det ändå hyfsat bra ut!

Ska försöka få med mig mamma ut någon dag också så hon kan filma träningen :)

Om ni vill följa oss lite mer så finns vi på bloggen!

http://eightpawss.blogg.se

Liten gremlin!

/Mvh Jennifer

[Ronon-m]
0

Vad roligt med framsteg! Hon är så fin! Och grattis Lexi på 5 månaders dagen Kyss

Workingdog
1

Igår var vi iväg på kennelhelg, det var idag med men vi valde att bara åka dit igår :)

Vi prövade på skygg för första gången vilket gick riktigt bra! Dock blev det inte så mycket, då tänderna håller på att lossna ;)

Och gud vad skönt det var att få veta att hon inte är ett dugg skottberörd! Vi var nämligen vid en skyttebana (heter det så?) där dom sköt som galningar, och så var det även älgjakt nära. Och det var inte små skott utan det lät rejält. Hon brydde sig varken när vi tränade lydnad, skydd eller bara stod! Duktig puppy! <3

Hon har ju även 7 syskon, varav 6 st var där. Så det blev valpbus också på kvällen :) Var roligt att se alla bebisar! Och Lexi lärde dom att bada i diken ;)

Men det blev en lyckad dag igår, och idag var vi iväg till klubben och tränade, vi fick till ett riktigt bra pass!

Min fina lilla skit <3

/Mvh Jennifer

Workingdog
1

Idag har pexan passerat 6 månader, närmare bestämt i fredags!

Träningen går både frammåt och bakåt. Vi har fått ett rejält bakslag på läggandet så där är det bara att tänka om och börja om!

Hon är inte lätt lillen! Men vem har sagt att det bästa kommer i en lyxförpackning? ;)
Hon är rent ut sagt förjäklig på promenader, har en vilja av stål och skiter fullständigt i hur mycket jag tjoar, töntigt säger hon ;) Men trots det så älskar jag henne mer och mer varje dag som går!

Målet med att debutera innan 1 år känns inte sådär omöjligt! Beroende på hur det går med fotgåendet som just nu känns lite ja, inte alls bra! Där har vi fått backa fleeera steg och tänka om i träningen! Men vad är inte framgångar utan motgångar? :D

Bjuder på ett härligt kollage. Viss bilder är hon 3 månader på ( dagen efter hon kommit hit) och resterande är hon 5-6 månader på! Ni får själva lista ut vilka som är vilka ;)

/Mvh Jennifer

Workingdog
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj oj, här har det gått ett år sedan man skrev något… Ja men det är väl bara börja igen då!

Vi är iaf uppe i LK2 nu, efter 2 tävlingar i ettan ( den första fick vi 155.5 på och den andra 173.5) 
Debuten i 2an sker den 4 november, så om lite mindre än 2 veckor.

Röntgad och har gjort MH har vi också hunnit med. B/C höfter (ska omröntgas om några månader) och ett fint MH med 1a på skott.

Men nu finslipar vi inför debuten. Körde igenom hela 2an idag med kommendering, gick super!

Innan maten fick vi även till ett litet pass fjärr och stegförflyttningar.

Så här kommer en film!! (ett mirakel eftersom jag aldrig får något filmat! Flört)

/Mvh Jennifer

Randigatassar
0

Snyggt Glad

Jag och randen ska oxå debutera i LK2 i November men en vecka senare dock Tungan ute

Vilket moment är svagast?

Workingdog
0

#11 tack! Åh vad roligt, lycka till!

Hm ja du, det går lite från dag till dag vad som försigår i hennes lilla huvud. Igår var hoppet helt klart svagast, hon fick för sig något. Någon dag har det varit rutan, en annan apporten. Ja hon har ju kommit in i den där åldern där väldigt mycket händer i huvudet så det går verkligen från dag till dag!

Men som det ser ut nu så är det nog hoppet då hon inte riktigt vill sätta sig på första kommandot

/Mvh Jennifer

Randigatassar
0

Härligt, kommer säker gå kalas på tävlingen Glad
Kanske kommer och kollar Flört

Största problemet vi har ä nog att hon blir så taggad i vissa moment, att hon ger ifrån sig startljud Obestämd

Workingdog
0

Jo man får väl hoppas på det Flört

Ja aj det där är farligt och inte roligt! Lexi har vääääldigt lätt att ta till ljud (ja det är ju trots allt en schäfer jag har) hon gör det dock bara vid små förflyttningar som kan uppkomma imellan momenten oftast. (peppar, peppar)

Men i momenten hon blir så taggad, hur belönar du där? Tänkte om du har använt en boll/lek som belöning i de momenten så kanske man kan byta till godis? eller du kanske redan kör med det? :)

/Mvh Jennifer

Randigatassar
0

Ja jo belöningarna ser olika ut beroende på vilket moment de är. Boll/kampbelöning där jag vet hon klarar av det och godis där hon inte klarar av boll eller kampbelöning Glad

Workingdog
0

Misstänkte det :) Det första jag får upp i huvudet då är typ belöning i form av mjukost etc, där hon får slicka, eftersom att de ofta blir lungare av att slicka så kanske hon lugnar ner sig då? Ja eller att bara avbryta och inte låta henne fullfölja momentet om hon piper.

Men det där med pip är riktigt svårt, ibland är dom ju inte ens medvetna om det själva Flört

/Mvh Jennifer

Randigatassar
2

Apporteringen är värst, där har hon nästan alltid startljud…men som du skrev, nu får hon bara sitta när jag kastar apporten och inte apportera. Just för att hon ska varva ner Glad

Randigatassar
0

Hur gick tävlingen?

Workingdog
0

#18 nja det blev en halv tävling.

Strök mig efter platsen pga att hon reste sig upp. När vi hade gått och vänt oss om var hon redan påväg mot mig. Sedan kändes hon bara helt borta när vi gick ut från planen osv så valde att stryka istället.

Och kan väl tillägga att Lexi har haft världens säkraste platsliggning, och jag skulle aldrig lägga henne ifall jag hade förutspått det här. Men för några veckor sedan hände något. Hon reste sig upp, sprang till mig, jag gick bara och la om henne, men hon totalvägrade att ligga kvar, klättrade på mig osv. Jag var chockad. Folk på klubben var chockade. För hon har ALDRIG någonsin rest sig från en platsliggning.

Lite senare fick jag reda på av en klubbkamrat att hunden bredvid henne har en energi som gör många hundar oroliga osv.. och han hade tydligen legat och stirrat på Lexi under hela platsen. Och jag misstänker att det var det som kanske förstörde våran platsliggning.

Jag la självklart om henne direkt efter incidenten med en stabil hund och det var inga problem. Men sen hände det en gång till, någon vecka efter. Hon reste på sig, tog några steg. Jag la om och det var inget mer med det. Sen dess har vi kört platsliggningar som vanligt (innan varje träningspass) och det har inte varit några problem alls. Så vad som hände igår vet jag inte riktigt. Kan bero på det som hände förut, att hon fick för sig något, och det blandat med hur jag mådde igår kanske gjorde att hon var borta? Jag vet inte riktigt

Men nu lägger vi nog lydnaden på hyllan ett tag, och satsar på vardagslydnaden istället. Tar upp lydnaden igen i vår (om jag kan hålla mig så länge) Har fått många tips om att inte träna så mycket under det här halvåret då hon börjar komma in i den åldern där det är i princip omöjligt (av flertal schäfermänniskor som säger att schäfer är extrema i den här åldern) Så vi får se hur länge vi håller oss borta från lydnaden. Det lär väl bli lite småsaker och jobba upp platsen igen (börja om helt då jag har bestämt mig för att pröva något annat) och sen får vi helt enkelt se Glad

/Mvh Jennifer