Hjälp med lydnad (video)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är så gott som nybörjare inom lydnads träning och skulle behöva lite tips på hur vi ska fortsätta och vad jag kan förbättra på just detta. Jag har suttit och tittat på lydndads filmer på youtube, blivit inspirerad och därefter tränat utifrån det. Det här är andra träningspasset.
När dessa två filmsnuttar spelades in hade jag och Ronja tränat ett tag redan därav är hon så seg. Men vi skulle behöva träna på lite snabbhet också!
Jag tar emot all kritik jag kan få :) Jag kommer att uppdatera om hur det går med videos.
Jag skulle dela isär det mer. Som det är nu gör hon många fina delar som hon inte får belöning för och flera "fel" som går förbi. Belönar man i slutet av en sekvens där det finns flera bitar du vill ha bättre så belönar du även de delarna. Vill du ha kontakt i starten så träna just på starter och bryt och gör om ifall hon inte ger kontakt (du måste ju givetvis se till så hon lär sig att det är kontakt du vill ha först, fungerar jättebra att få fram genom att belöna spontana kontakter).
Så, dela isär så mycket du kan och tänk ut hur du vill att det ska se ut.
Ni har kommit en bra bit på väg, hon har en fin position och förståelse för det du vill, det var främst svängarna som det körde ihop sig på. En sak till där förresten, ett tips är att gå ur position direkt hon gör fel och inte låta henne "sätta rätt sig". Fördelen med att göra det är att det blir tydligt för hunden när den sitter rätt och när den sitter fel. Står jag stilla så är det rätt och rör jag mig ur position så är det fel. Tävlar du senare så får du inga rörelser i utgångsposition (om du tränat in det alltså).
När du sen kedjar ihop ett helt ff eller med andra moment så är det så klart en annan femma, då vill du behålla attityden igenom momentet och se vad du ska träna vidare på i detaljväg, då brukar det inte se helt perfekt ut.
Kör på :) .