Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketter: allmäntövrigt
Läst 4645 ggr
Ralktad
1

Holländsk Herdehund (Berätta!)

Gjorde en tråd för ett tag sedan om vilken ras som skulle passa mig, fick jättemånga tips, tackar för det! Har kommit fram till att det säkerligen blir en HH. Jag skulle vilja veta mer om den rasen av personer som har/haft rasen.
Jag är väldigt rädd/osäker för att skaffa en ny ras efter att ha levt med amstaff i ungefär 6 års tid. Jag hoppas jag väljer rätt ras!

Hur är din HH som individ? Stressad? Hur är den utanför träningen? Hur är den på tränings/tävlingsplanen? Har den bra av- och påknappar?

Hur ofta aktiverar du din HH? Hur många timmar i veckan blir det aktiviering och vad för sorts aktivering? Är det en svår ras? Svår att hanskas med?

Ja, lite sådana frågor..

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

SamanthaJones
0

Putt, jag är oxå nyfiken ;)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Randigatassar
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror jag är den enda som äger en Holländare här inne Tungan ute

Måste bara varna er att jag är helt värdelös på att förklara/beskriva saker i text, men ska försöka göra mitt bästa för att ni ska få en bra bild av HH'n Skrattande Och är det nåt ni inte förstog så är det bara att fråga igen!

Jag äger som säkert de flesta här inne vet, Holländar tiken Havrevingens Etsa som är 2,5 år! Tillsammans tränar/tävlar vi framför allt i Lydnaden men även spår och sök oxå. Om jag ska beskriva Etsa med ett ord så säger jag… GALEN!! Hon ger alltid 100% i allt vi gör, är helt orädd och far fram som en missil. Men är framförallt otroligt tacksam att jobba med. Har ett sjukt stort föremålsintresse och en bra kamp Glad Tar all sorts belöning men som sagt boll el. kampbelöning är favoriten Flört Har väldigt bra På och Av-knapp. Kan tagga upp henne till skyarna för att senare ta ner henne i passivitet igen utan problem. Stressad? Hmm nä Etsa är ingen stressad individ, sen kan hon självklart bli stressad som vilken hund som helst. Hon kan bli stressad när hon inte förstår men det är ju helt naturligt. Annars är hon väldigt stabil.

Etsa och jag tränar nåt varje dag men ren tävligslydnad tränar vi minst 3-4ggr i veckan oftast mer, och varje pass är minst en timma. Spåra försöker vi göra varannan dag när vi är motiverade (jag) Tungan ute

Holländaren är ingen lätt ras, den kräver verkligen sitt av sin förare och framföra allt en fast och stabil grund, annars så får man en stressig och kanske tillochmed en ohanterlig individ Obestämd Man måste vara bestämd och konsekvent vid uppfostran annars kör den sitt race… En HH mår som bäst när den verkligen får använda knopp och kropp!! Dom är riktiga allround hundar men ska absolut aktiveras inom brukset!!

Men förövrigt är det en HELT underbar ras, visst man får lite gråa hår och damp-ryck på dem ibland det är ingenting mot deras charm och roliga upptåg dom bjuder på Kyss

Randigatassar
0

Ps. Glömde skriva att rasen vid rätt uppfostran blir en väldigt social hund och en underbar träningskompis Skrattande

Hoppas ni fått nåt svar på era frågor Tungan ute

Randigatassar
0

Finaste Etsa!

joheck
0

#2 Liten fråga; hur ofta har ni vilodag och hur ser en vilodag ut för er?

Randigatassar
0

#5 Det är olika men så hårt tränar vi inte alla gånger att en vilodag är nödvändigt. Men när vi har vilodagar så kan de bestå av enbart långpromenader och lite godisletande hemma eller ute på promenaden :)

joheck
0

#6 Ok, så ni har aldrig dagar helt utan aktivering? Tycker det är väldigt imponerande att ni spårar varannan dag! Vad för spår kör ni då?

Jag är så nyfiken på hur andra aktiverar sina hundarOskyldig. Holländaren är verkligen ingen hund för mig, alldeles för krävande men som sagt kul att höra hur andra har det.

Randigatassar
0

Jo självklart har vi de men inte lika ofta som vi tränar Tungan ute Men när vi är i en svaka så blir det kanske mer vilodagar. Men sålänge vi e på topp så kör vi på! Samma sak med spårandet. Spårar bara varannan dag när motivationen är på topp, är den inte de så blir de bara kanske två dar i veckan el. inget alls på nån vecka Flört