Vet du en hundras för mig?
Krav på hunden:
*Ska fungera bra UTANFÖR träning och tävling. Den ska kunna
vara med överallt utan problem.
*Ingen stor jaktlust gällande vilt, (det ska gå att träna bort utan att lägga
ner stor tid på det).
*Minimal pälsvård
*Hundens storlek ska vara allt från mellan till stor hund.
*Den ska ha lätt för att kunna gå lös efter att ha tränat på det.
*MYCKET arbetsvillig, dock måste den ha en av – och på knapp, det är väldigt
viktigt för mig att den ska vara lugn inomhus men mycket fart vid träning.
*Ingen alltför envis ras.
*Bra kamplust.
Jag kommer sikta främst på att tävla i höga klasser i lydnad. Sedan skulle det
nog vara något att träna Agility på hobbynivå. Spåra tänker jag köra, dock så
har jag inga tankar på att tävla ÄN. Sök och IPO är något jag skulle vilja
prova på, dock är det inget krav att hunden ska passa till IPO. Sedan kommer jag köra drag på hobbynivå, dra med kickbiken och sedan skidor på vintern.
Det är tänkt att jag kommer lägga ner mycket tid på träning. Jag gillar långa
pass, så jag söker en uthållig hund som orkar med ett träningspass utan längre
pauser.
Jag anpassar mig väldigt mycket till hunden, men en fartfylld hund är det jag
söker.
Har du ett eller flera tips så tell me!
Jag är öppen för alla förslag.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vilka har du själv suttit och funderat på?
Utefter vad du har att erbjuda skulle många av bruksraserna passa dig, så mycket beror nog på ditt eget tycke och smak. Aussie, kelpie, schäfer eller någon belgisk vallhund kanske?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#1 De raser jag har funderat på är Kelpie, Malle, Terv, bruksschäfer. Mallen är jag osäker på då jag inte vet om den kommer fungera i vardagen, Schäfern är för pipig för mig, men skulle kunna gå om jag hittar en mindre tempererad individ.
#2 i nuläget har jag en amstaff, hon är hård och envis. Jag gillar mer den orädda och hårdare typen, den ska tåla mycket.
#3 Okej du har inte funderat på Holländaren?
#4 jag vet inte riktigt. Jag har fått för mig att man måste köra IPO med både holländaren och mallen för att man ska ge hunden det bästa. Med IPO så menar jag IPO-skyddet som jag inte riktigt har fastnat för..
Har själv en Holländare, som jag framförallt satsar på lydnaden med, men som jag även tränar sök och spår med! Och absolut dom behöver syssla med nåt innom brukset för att få utlopp för både kropp och knopp men inte är IPO el. Svenskskyddet ett måste!! Då hade inte jag fått köpa hund 
#6 Jaha.. Kan du inte berätta lite om hur eran vardag ser ut då? Har din hund av och påknapp? Fungerar den i vardagen?
Jag är en lydnadsmänniska, sen vill jag hålla på med lydnad, spår och uppletande först och främst. Sen är jag lite utav en tränarnarkoman när det gäller hund, så så länge hunden orkar så orkar jag.
#7 Just nu har jag bara henne på helgerna, då jag och killen är särbos för tillfället. Men annars så är det en långpromenad i skogen som gäller efter jobbet. In och vila en stund och sen ut igen och träna lydnad, spår, uppletande eller vad ni nu hittar på
och sen promenad som avslut.
På helgerna försöker vi komma iväg och träna med andra och sen vara ute så mycket som möjligt. Vi hittar alltid på något!
Hon har en väldigt bra på och av-knapp 
Det låter bra. Har du något tips på en bra kennel(ar)? Ska försöka träffa på så många holländare som möjligt.
Min dam kommer från Havrevingens kennel i Falkenberg. Sen finns det Kennel Czylwiks som oxå ligger där nånstans i närheten, och Canine For Use i Sollefteå. Dom är dom tre största… sen har vi ju oxå Freke Le Chics i Stockholm, Kennel Rakkaus i Umeå 
Var bor du, kanske kan tipsa om nån närboende HH 
Tack! Jag bor i Forshaga som ligger 3 mil från Karlstad. Annars brukar jag åka till mina föräldrar som bor i stockholm.
Vet en tjej som precis fått hem sin lilla Holländar tik från kenneln Rakkaus som bor i Forshaga… håll utkik
I Sthlm finns det några HH'are
Bland annat min 
Jo jag vet, vi går i samma skola ;)
Men nästa hund ska bli en unghund, ingen valp.
Okej, skoj
Lycka till och hoppas du hittar din ras snart!
Som rottis älskare kan jag ju inte låta bli att rekomendera den rasen ;)
Rasen älskar att arbeta, lär sig fort men inte utan att man får jobba lite själv. Den är ju också en utmärkt familjehund (om man vet vad man gör måste jag kanske lägga till).
Går att lära precis vad som helst och vi har ju många rottisar på topp placeringar i alla möjliga tävlingar. (Förutom möjligtvis Agility ;) )
Kanske något att tänka på? :)
Amstaff är en ras som skulle passa dig! Soff potatis inne pch fart och fläkt utomhus. Väldigt roliga och träna och fler amstaff borde man se på plan.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#16 En amstaff har jag redan som jag tävlar i LK1 med. Jag älskar rasen i sig, men träning och tävlingsmässigt går det inte ihop. Jag behöver mer arbetsvilja och energi. Annars skulle jag gärna ha en amstaff till.
17 jaha okey! hmm korthårig Collie då? (mina ideer) är slut.. sen har du fått bra tips också. Labrador?
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
Rottis eller bruksschäfer ;) älskar båda raserna o har själv en rottis.
Rottisar har ofta en väldigt bra av-och på knapp men var noga med valet av rottis för en rottis som ska hålla i Bruks, ja det är inte önskvärt att de är för stora och kraftiga då så att säga… de lunkar tyvärr oftast fram då istället :/
Om du vill ha en mindre tempererad schäfer så var noga med det också, att välja en uppfödare som inte enbart avlar på temperament och skärpa
Holländsk herdehund har man hört i temperamentet och egenskaperna är en blandning av malle och schäfer så kan ju också vara något.
Mallar är nog annars väldigt lätt stirriga, men jättebra att jobba med
Tervar kräver pälsvård, tro mig
De fäller året om.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Dom flesta av bruksraserna.
Kollat på någon retriever? av jaktmodell då såklart.
Kraven du har är ju mest en träningsfråga egentligen och skulle nog funka på dom flesta brukshundar.
Men varför fundera? Ända rätta är ju Boxer! ;)
Starka psykiskt, älskar o träna men ligger gärna o slappar i soffan om tillfälle ges. Älskar att göra allt som ägaren älskar.
De har kamplust och i grunden ofta ett bra bett om man är inne på Ipo.
Har en själv som tävlas i Bruks och lydnad och vi håller just nu på o lär om oss från svensk skyddet till Ipo :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Schäfer
Malle
Holländare
Belgiska vallare
Border collie
Briard
Hovawart
Vit Herdehund
Kelpie
Cattledog
Beauceron
Vizsla
Vet man bara vad amn gör så funkar de flesta raser ;)
#23 Jag skulle inte rekomendera Border Collie till någon som inte kommer valla regelbundet med hunden.
#25 Fast där tycker jag faktiskt att man ska skaffa hund efter vad man själv vill göra, och inte börja göra saker bara för att hunden behöver det. Ledsen att jag lägger mig i, men jag är så otroligt nyfiken kring det här med folk som skaffar bc. "Vilka skaffar bc för att valla, och vilka vallar för att de skaffat en bc".
#25 TS skrev ganska tydligt vad hon vill göra med hunden och jag ser inte att Border Collie passar in där eftersom att vallning inte är prioriterat (eller äns nämnt öht.)
… Och man måste nog ha lite mer intresse och kunskap om vallning än att det bara ska "tillgodose hundens behov".
Enligt min mening ska vallning vara prioritet ett eller två i border colliens vardag. Och TS, om du tycker vallning är kul att hålla på med och har minst en fårkontakt som du kan åka till regelbundet och vet vad du ger dig in på - DÅ passar border collie dig. 
kort och gott.
Om du vill ha en hund med liten till minimal jaktlust så skulle jag utesluta mallen och holländaren, i alla fall den korthåriga.
Jaktlust är en önskvärd drift hos alla brukshundar och en del har mer, en del har mindre. Mallarna och holländarna har generellt väldigt stor jaktlust och detta är antagligen något du kommer få lägga mycket träning på.
Samma sak gäller för ACD. Om du vill göra det lite enklare för dig så skulle jag kolla åt Kelpie eventuellt Aussie-hållet. Många av dessa hundar har alla de egenskaper du önskar hos en hund.
Och självklart är det viktigaste att du hittar linjer och kombinationer som du tror passar dig.
Kanske ska fatta mig kort: det jag menade med minimal jaktlust var att jag inte vill ha en hund som drar på vilt, som har en sådan stor jaktlust att den inte ens går att tränas bort.
Föremålintresserad är viktigt för mig.
Just nu velar jag lite mellan Kelpie och HH.. Om det är någon som har holländare, eller kelpie, skulle du kunna skriva lite om hur er träning ser ut? Er vardag, hur är hunden utanför träning/tävling?
#29 aussie skulle inte passa till den sortens bruksarbete hon är ute efter.
Hur menar du nu?
TS vill ha en hund som
>Kan tävla i höga klasser i lydnad
>Agility på hobbynivå
>Sök och IPO när något hon vill prova på
>Drag på hobbynivå
På vilket sätt skulle inte en Aussie klara detta? Du får gärna förklara för mig.
I min närhet har jag flera aussie som är i elit i flera av bruksgrenarna, utbildade inom bevakning och räddning och som på vintern får fysträning i form av att dra matte och husse på skidor. Dessutom vet jag flera som tränar IPO, och då TS inte verkade anse att detta var största prioritet dvs vilja kunna konkurrera inom IPO så skulle en aussie, från bra brukslinjer, eventuellt passa alldeles utmärkt.
En holländare och en malle drar gärna på vilt. Det är vad jaktlust innebär. Dessutom har de ofta också ett alldeles beträffligt gripande som i samband med jaktlust och eventuell skärpa och dådkraft kan sluta ganska illa för ett djur.
Föremålsintresse har inte riktigt med saken att göra, och detta är något som man förstärker redan när valpen är liten. Detta brukar inte vara något problem om hunden har leklust vilket jag räknar med att alla brukshundar har.
#33 jag tror att Aussien är för "barnslig" för vad TS letar efter. det blir lite samma sak som med hennes amstaff; mycket att jobba med med inte tillräckligt hårda att jobba med.
det blir lite samma sak som att valla med en Aussie, när du borde ha en BC
#35 Fast det beror ju på linjerna. Om du kollar Blackzones linjer med vallade Aussie så har du hårda hundar med mycket skärpa. Dessa är allt annat är barnsliga.
Linjerna skiljer sig otroligt mycket, precis som hos många andra raser.
Fast Vovvie94 det blev väldigt mycket dubbelmoral där då du föreslog att TS kunde ha en BC som i regel är vekare än aussien och dessutom kräver vallning och dessutom inte ens är en bruksras. Men Aussie passar tydligen inte …?
Tycker inte heller att TS ska köpa en BC om inte vallning ingår i planen någonstans.. har själv en BC/Vitherde blandning och även där blir han mycket stissig och stressad om han inte får köra vallning..
OAVSETT X antal minuter motion eller X antal mental stimulering ..
Märks tydligt när han hellre "vallar" hund flocken en att springa efter bollen.. som tur är har modern min vallning med sin Sheltie så han får haka på.
Sen är jag ingen expert på BC men lämnar mina syner och uppfattningar.
#38 Jag håller med dig. För att en Border Collie ska må bra måste dom få utlopp för sina medfödda instinkter. Och som du säger så räcker det inte med annan mental stimulans.
#39 Nej det räcker ju inte med annan stimulering, helt klart.
Jag hade ett rent ******* innan jag flytta närmre mor min och han kunde få vara med där, och sitter som en smäck idag..
Lugn avslappnad och aldrig varit lyckligare, innan kunde man pröva allt.. och han var fortfarande stissig och stressad.
Även om BC är en fantastisk ras, mycket tillgiven och GRYM arbetsvilja så ska man inte vara ego och tänka " jag fixart ändå " för det gör man inte om man inte tillgodo ser som sagt vallningen.
Sitter även jag och säger som bara har en 50% av rasen :)
I övrigt skulle jag nog rekommendera Schäfer.
Jag tror jag har bestämt mig för en Holländare, dock velar jag lite mellan holländaren och Kelpien som sagt.
#41 låter som bra val!
#41 låter som ett toppen val!
Towa Lindh utklassar ju alla i lydnad med sina holländare! kommer nog bli kanon! 
Du kommer inte bli besviken om du väljer HH, men va beredd på att det är väldigt mycket hund!!! :-)
#44 Hehe, jo det vet jag, det jag är liteeee rädd för, att jag inte kommer orka med. Men har jag levt med terriers i flera år så tror jag att detta kommer bli roligt! Du som har HH, hur tycker du att man ska börja sin start med valpen? Vad ska jag tänka på extra mycket? Är det något speciellt med HHrasen som man bör tänka på? :)
#35 Vad har du för erfarenheter utav Aussien som arbetande hund? Att den skulle vara barnslig eller "inte tillräcklig" är ju skitsnack, rent ut sagt.
Nog för att det är en rejäl uppdelning i rasen men arbetande aussies efter bra linjer och från bra uppfödare är riktigt bra hundar, som med rätt förare utan problem kan klättra upp i högre klasser.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#46 vi verkar bara ha olika åsikter helt enkelt 
#47 Jag vill gärna ha ett svar på min fråga.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#48 men det får du inte, för diskussionen är slut 
#49 Du har alltså ingen erfarenhet öht, så smidigt av dig att inte rekommendera en ras du inte ens har koll på. Bra där!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#50, jo jag har koll på den rasen, men jag orkar inte kriga för min åsikt om vad som är en bra brukshund. jag tycker inte det, du tycker det, the end of it!
#51 Detta är ett forum, där man diskuterar. Väntar fortfarande på svar på frågan jag ställde.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Varför diskuterar ni detta på min tråd som handlar om vilken ras jag ska välja? Sluta förstör denna tråd tack.
# 53
Varför det? Jag vill oxå veta.Jag har haft flera BCs o känner flera Aussies o jag delar inte Vovvie94s erfarenheter av raserna o har svårt att förstå hur man kan komma till den slutsats hon gör ang BC/Aussie som brukshund för TS.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#54 Hon ger ut felaktig information om en ras som någon tipsade dig om, så det är väl ändå väldigt relevant till tråden.
Ta det som en chans att lära dig vad som stämmer och inte stämmer, för uppenbarligen har Vovvie94 noll koll på verkligenheten här.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Åh jisses amalia.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#58 Ursäkta? Förstår inte riktigt din reaktion.? Ts är inte intresserad av en aussie och det är inte heller det tråden handlar om.
Inte alls meningen att trampa dig på tårna eller nått, tycker bara att diskussionen har blivit lite väl ot mot det som ts söker.
Tråden handlade om att TS ville ha rastips - nån kommer och ger ut felaktig information om en ras - jag vill veta vad hon grundar sina åsikter på - personen vägrar ta en diskussion - allt är fortfarande relevant till trådens topic eftersom det var rastips hon ville ha och istället för att hålla på fjanta med att det blev OT så kan väl alla bara ta chansen att lära er vad som faktiskt stämmer eller inte.
Det här är ett diskussionsforum, ingen bryr sig om att det blir OT eftersom det blir det i varenda tråd som görs - men som sagt, detta är inte ens OT.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#60 Men jag sa ju inget i början, eller hur? Sen började ni tjafsa och Vovvie94 ville inte svara på din fråga, men du ville absolut ha svar. Den diskussionen kan ni ta privat. Du har informerat ts om felaktigheten, ts behöver inte veta vilka erfarenheter Vovvie94 har av rasen. Det är väldigt ot faktiskt!
Nu har ju ts dessutom bestämt ras, hh. Då kan ju diskussionerna om aussie i denna tråd upphöra.
#60 Haha snälla nån…
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#62 Jag vet inte om du misstolkar det jag skriver eller min ton för du verkar väldigt irriterad på mig. Det va inte alls meningen att på något sätt reta upp dig. Jag anser helt enkelt att er diskussion hör hemma i pm och skrev därför det. Ts har även hen bett om att diskussionen ska upphöra i den här tråden. Nu har ju visserligen jag tagit tråden ännu mer ot vilket jag ber om ursäkt för. Gillar bara inte när folk misstolkar mig eller mina intentioner.
Men nu får vi ta och sluta med den här diskussionen. Du får jätte gärna pma mig om det är nått!
Ledsen ts över all ot
. Någon Medarbetare kanske kan vara snäll och rensa tråden åt dig.
Hm.. Fortfarande väldigt osäker på rasvalet..
Raserna jag funderar och velar mellan är Kelpie och Holländaren..
Jag vill verkligen ha fart o fläkt utomhus, jag vill ha en hund som ger 110% varje träning och som orkar mycket arbete, och rätt långa träningspass..
Lite av en allroundhund är det jag söker, en pigg och alert hund.
Usch så svårt det är!
Sen vill jag ha en väldigt följsam hund också.. Mycket som ska stämma hehe..
# 64 + 65
Nu har jag inte lusläst tråden igen, men kom att tänka på Berger des Pyrénées à face rase, alla för o nackdelar kan du läsa om här: http://www.gossarna.com/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
TS: Jag tycker helt enkelt att du ska ringe både en HH-uppfödare och en Kelpieuppfödare och sen göra ditt val efter de, så hade jag gjort iaf 
Hej!
varför inte en riesenschnauzer?
har själv aldrig haft någon men är något av en favoritras för mej som jag en dag har tänkt införskaffa. Det jag kan om den verkar ju vara en ganska idialisk ras för dej..
även det minimala är alltid något!