Kräkningar och diarré - Parvo?
Hej alla medlemmar!
Min schäferhane har under en veckas tid haft blodig diarré och innan dess kraftiga kräkningar (kunde inte ens behålla vattnet han drack). Diarrén har blivit bättre, sprutar inte längre ut ur rumpan på honom. Och kräkts har han inte gjort på en vecka. Men nu ikväll kräktes han upp både frukost och kvällsmat. Vi var inne hos veterinär i början av veckan där de tog blodprov som visade att de röda blodkropparna var alldels för låga. De tog även röntgenbilder som inte visade några främmande föremål, men däremot en något förstorad mjälte. Vid palpering visade han smärta runt buken. Ingen feber. Dagen efter var han mycket bättre och det har hållt i sig ett par dagar, men nu verkar han alltså medtagen igen och symptomen har kommit tillbaka.
En viktig sak att tillägga här är att hans ettårsvaccinering försenades med ett halvår (han är idag två år), enbart pågrund av egen slarvighet. Kan det vara så att han fått parvo? Eller oroar jag mig i onödan, så det bara är värmen?
Börjar misstänka hakmask eftersom det förklarar det låga antalet röda blodkroppar.. Kanske värt att ta en avmaskningskur?
Prata med vetrinären om avmaskningskuren.
Dem har ju varnat om parvo sjukdom ja tror de va uppe/närheten av jämtland där dem ahr gått ut med varning. Nu hittar ja inte länken.
Men om man får behålla maten, så kan du ju avmaska, eller köpa ett sånt test för å se om han har mask.
Men ja skulle ringa te vetten å fråga dem först.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
Om ens hund är allmänpåverkad, ska den alltid tas till en veterinär!
Vilket jag även tycker att du ska göra med din hund, den bör absolut undersökas av en veterinär med tanke på tidigare sjukdomshistorik!
Hoppas veterinären hittar felet på din hund, håll oss gärna uppdaterade 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Läste att parvo visar sig genom att de cvita blodkropparna är förhöjda, men Samys värden var bra där, det var de röda blodkropparna som var oroande. Varav jag började misstänka hakmask.. Men som ni säger är det nog bra att ringa och rådfråga veterinär först. Återkommer!
Tack för era svar!
Läste någonstans att om hunden mage bubblar mycket så kan det vara ett tecken på mask. Samys mage bubblar som in i bängen!
Ringde veterinären och de sa att får han behålla frukosten, så testa att avmaska. Kräks han igen så åk in.
Håller stenkoll nu under dagen!
AT är fortfarande nedsatt. Han ser liksom deprimerad ut..
Nu rinner det tunnt, genomskinligt snor ur näsan på honom.. Borde jag vara orolig?
Ehm.. Ja.. Det borde du..
Jag förstår inte varför du inte åker in med honom? 
Min mamma tror att jag bara oroar mig i onödan och letar fel.. Och det enda veterinären kan göra är att sätta dropp och eventuellt göra en till utredning.
De sa att jag skulle komma in med honom om han kräks igen vilket han än så länge inte gjort. Tror iallafall jag får ringa och höra om snoret. Tydligen är det vanligt att hundar får förkylningar precis som vi..
Men hör du inte själv hur det låter? Din hund har spytt, haft diaree i flera dagar, han är tydligt allmänpåverkad och snorar nu..
Vems är hunden? Din eller din mammas?
Nejnej, han spydde förra söndagen. Sedan uppehåll i en vecka och spydde igen igår. Diarrén började 20/7 och höll i sig i ett par dagar men blev sedan bättre och bättre för att sedan gå åt det sämre igen. Imorse var den näst intill bra, om något felfärgad. Han är pigg och glad när vi går ut och överlycklig när han får springa lös. Snorandet har upphört nästan helt.
Det veterinären kan göra är att sättadropp om han är uttorkad (ringde dem innan) vilket han inte är (har kollat slemhinnor) och han dricker och får behålla det. Han har inte kräkts på hela dagen.
Jag tror det är bättre för honom att han får rida ut stormen hemma, eventuellt hemma hos mina föräldrar på landet. Men blir han sämre åker jag självklart in.
Okej, då är jag med! 
Då var det inte lika allvarligt som det först lät då, haha 
Nej, jag kan ha missformlurat mig lite :) Han verkar något piggare nu faktiskt. Är uppe och går i lägenheten istället för att ligga helt apatisk. Så jag ha lugnat mina nerver en aning. Men som sagt, blir han mycket sämre igen så åker jag in på direkten!
Kan meddela att Samy fått behålla maten och avföringen ser ut som den brukar. På morgonpromenaden var han glad som pigg. Jag har fått min hund tillbaka! Känns underbart :)
Uttorkning kan du inte se på slemhinnorna, det ser du genom att lyfta upp huden mellan två fingrar, återgår huden direkt i normalt läge är hunden inte uttorkad, detta kan dock vara svårt att utföra o läsa korrekt om man aldrig gjort det förut eller fått det visat för sig.
Det man kan se på slemhinnorna i munnen är om hunden är anemisk, dvs har för lågt antal röda blodkroppar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.