Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikett: presentationer
Läst 6557 ggr
[nataschaj]
0

Min lilla schäfer pöjk..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag haft min herre i 1 månad (säkert lite till) och jag är förbannat nöjd med honom.

Idag fick han sin andra spruta, han bara låg på golvet å tittade och åt lite godis när han fick sprutan.

Imon blir det valpkurs.

Har redan märkt av på honom att han passar verkligen på mig, han e arbetsvillig och verkar ha bra med motor, han har verkligen den viljan å lära sig saker å vara mig till lags.

Han kan koppla av på alla ställen han är på.

För att vara av utställnings variant är han helt otroligt.

Men förtidigt att säga hur han blir mentalt, men fortätter han så hära, så kommer han bli en grym hund. Om bara ja ligger på vilket ja kommer å göra.

Namn Ulvgårdens Petruz

Ålder 3 månader 2012-03-02

Hälsostatus För ung, just idag är han full frisk

Övrigt Verkar bli kanon hund inom brukset, och imon blir de valpkurs. Annars är han lung och trygg i sig själv. Är väldigt kontakt sökande och vill vara tillags och göra rätt för sig. Kamplusten är bra.

Inte helt rumsren, gilla å hänga i Moa's kinder, lek och bus,

Jag är nöjd, och kunde inte fått en bättre hund.

Jag är då inte världsbäst å ta foton, men gillar bilden, trots att han ser ljus ut än va han är.

[nataschaj]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bilden gillar jag med

[Wolverina]
0

Söt, urgulliga öron Kyss

vallhund
0

KyssSchävappöron är det goaste som finnsKyss

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

XeZafir
0

Schäfer är bara en helt underbar ras! Har en själv på fem år och en bladis tik med Schäfer på åtta.

Lycka till med din valping :)

ahlbergaren
0

åhh vad söt! och öronen!!Kyss haha

[nataschaj]
0

Han e helt underbar, och idag visa han dem andra valparna vad skåpet ska stå ,) han va skit duktig, och så jävla villig å lära sig, å han lär sig fort!

ja e nöjd!

sofiek90
0

Underbara öron!

MVH

Sofie

Nuttra
0

Söt han är :)

Vad fick dig att välja utställningslinjer (om jag förstod rätt) och inte Bruks om det är det du vill hålla på med?

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

[nataschaj]
0

8 tänker inte gå in exakt varför, de finns ''utställningshundar'' som har bra motor och arbetsvilliga och är exakt lika duktiga som en ''bruks''. Min hund är de som jag vill ha helt enkelt.

Nuttra
0

#9 Klart det finns, dock är det mindre sannolikhet och man kan ju inte veta när hunden är valp :) Det är bra att du är nöjd iallafall!

/Helena

[nataschaj]
0

10 man gör vad hunden blir enligt mig, och jo, han har stor arbetslust å den lär ju inte försvinna, och att dra alla över en kam är faktiskt jävligt fel, men ja kommer inte gå in på mitt val, för de angår inte. Sen har ja sett hur föräldrarna är och hur arbetsvilliga dem är osv.

Nuttra
10

#11 men oj, varför blir du så defensiv? Jag har inte sagt något om honom.

Jag drar inte alla över en kant. Men det är ju känt att det inte bara är utseendet som skiljer de två olika linjerna, för det mesta.

/Helena

[nataschaj]
0

12 jag är inte defensiv, du som tolka fel såna fall :)

vallhund
9

# 11

Att hunden blir vad man gör den till är en seglivad myt. Hur gör du för att få en borzoi till en vallhund?

Nikkis
6

Tycker det är alldeles för tidigt att  säga vilken arbetslust/samarbetsvilja en liten valp har. Dels för att världen är fett skoj för en valp och allt är fabulous, men framförallt så sätter man inga krav på en valp eller utsätter den för störningar.

Vänta tills han är en (könsmogen)unghund (alt vuxen) och börjar få lite press på sig, det är DÅ man kan avgöra en hunds arbetsegenskaper. =)

Och nej, en hund blir inte alls vad man gör den till, man kan forma den individ man har men inte förändra genetiska och medfödda egenskaper/mentaliet. ;-)

Samt sist men inte minst, NEJ en exteriöravlad Schäfer är INTE på långa vägar "exakt" lika duktiga som en bruksavlad.
Detta förstår man om man ser respektive variant i arbete, Dock finns det givetvis små guldkorn här och där. Men det är mer av ett undantag än en regel, och där i ligger skillnaden. =)

Sophie&Segra
4

Petruz är superfin, och det viktigaste är ju att Du är nöjd med honom och att han är och har allt det just Du ville ha!

Men att jämnföra honom och Segra.. Är som att jämnföra en Labrador och en Border Collie.. Glad

Segra har en stamtavla med uteslutande hundar som är och har varit högpresterande.
Har dom inte gått som tjänstehundar för Polisen, försvaret eller som väktarhundar, så har dom tävlat i grenar som kräver att hunden kan prestera under hög press.. Dvs, Bruks (främst skyddet), IPO och lydnad på hög nivå.

Dom hundarna som har en utställningsmerit i hennes stamtavla, kan jag räkna på min ena hand.. Om ens det..
Tycka vad man tycka vill om det.. Men det tyder på, och visar tydligt att hon och hundarna i hennes stamtavla inte är avlade på pga hur dom ser ut.. Utan pga deras mentalitet.

Som sagt, att jämnföra en exteriörsavlad Schäfer, och en bruksavlad Schäfer.. Är som att jämnföra en Border Collie och Labrador i mina ögon..

Finns inte mycket likheter mer än deras gemensamma rasnamn och i vissa fall hundarnas färg/teckning Tungan ute

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[nataschaj]
1

Tänker inte yttra mig och fler sådana inlägg kommer jag plocka bort, för de hör inte hit. För mig, förstör de bara tråden. Och jo, de finns uppfödare som min som har bra hundar för brukset. Och jo jag märker redan på min grabb hur han är gämfört med andra av hans ''sort''

Men som sagt fler inlägg kommer ja plocka bort, så ingen ide att ni bombar sönder denna tråd. Ta de via pm eller bara skit i det.

Nuttra
5

Lite synd att du inte kan diskutera saker ang din egna hund.

Om du står för ditt köp, varför inte dela med dig?

/Helena

[Madlene]
6

En liten fråga bara, hur vet man att en sån liten hund är arbetsvillig? Obestämd

Har nog aldrig träffat på en 3-4 månaders valp som inte är "sprallig" och livlig om det är det man syftar på.

vallhund
4

# 17

Vi får verkligen hoppas att du inte censurerar inlägg i en tråd som du startat, bara för att du inte gillar svaren.

Gör du det så är du direkt olämplig som Medarbetare här!

Nikkis
6

Jag ser till att inget censureras i onödan! =)

I övrigt så håller jag med er övriga, man ska kunna motivera sitt köp, man är inget annat än intresserad av varför valet föll på det vad det gjorde…

HonHonDenDära
0

Jag stängde av mitt andra konto pga en viss person logga in på mitt konto.

Så jag hoppas de svaret räcker.

Och ångrar inte mitt köp, långt där i från.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.

Sophie&Segra
0

#22, Okej! Vill du fortf. vara Medarbetare här? Så att jag flyttar över kontot, så att det här kontot "blir medarbetare"? :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.