Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterhälsasjukdomarskötsel
Läst 6012 ggr
dundeer
0

Lös sporre

Pappas hund har skadat sig och sporren hänger nästan helt lösta, man kan röra i sporren och runt sporren, i vissa lägen ser deet ut som att han är försiktig med tassen och naturligtvis tvättar han väldigt mycket men han har inte ont.

Så nu är frågan vad han ska göra? Ska han vänta på att den ramlar av ellr ska han be vetrinär ta bort den?

phôenix
0

Åk in till vetrinären. Vid klobrott måste man ta bort hela klon och bandagera om ordenkligt + på med tratt. Annars samlas det massa bakterier under och risken är stor för infektion och att klon växer fel. Man måste göra detta under sedering för allt av klon ska komma bort. Precis som människans nagel så är det nagel under nagelbandet som då måste bort.

Jag vet hundar som fått klobrott och ägarna struntat åka till vet och det blivigt så svullet och inflammerat att man måste aputera hela tån.

Så åk in direkt! :)

Believe you can and you're half way there.

dundeer
0

Men de är inte den, ursäkta jag skrev i "morgonmössan" de är ååh va är de den heter nu.. dendär "extra" grejen högre upp på benet… Men gud va äre den heter!

phôenix
0

Va det inte sporren du mena, jag kommer inte på ngn annan "extragrej" ? :) Det är iaf lika viktigt där att man tar bort klon och sen lindar om. Hunden får absolut inte slicka på det för dom har väldigt mke bakterier i mun

dundeer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessa! ;p

phôenix
0

jaha, då tycker jag bara ännu mer att du borde till vet. Samt inte låta han slicka på det! :)