Platsen var det ju oxå!
Måste bara skriva av mig mina frustrationer! Jag är så sur, irriterad och förbaskat trött på mig själv!
Jag har tränat in momenten till 1an så de sitter och han gör dem fint (alla är säkra o fina förutom läggandet som är ok). Men(!) jag har ju inte tränat plats på hur länge som helst och tävlingen är om en vecka. Jag har inte tänkt på platsen förens en av träningskompisarna ville träna plats inför lägre spår. Gissa om paniken infann sig på studs! Som yngre tränade vi mkt plats o han var väldigt duktig och låg en tre, fyra minuter utan problem men nu har jag ju inte tränat det på kanske 4 månader och han ligger i 30 sekunder innan han tappar tron på momentet.
Ni får gärna skälla på mig för att jag är korkad ;)
Tror ni att jag kommer få till en plats på två minuter på en vecka? Det han gör att att han kommer till mig, han bråkar inte med någon annan (tackar högre makter för det). Har ni tips på hur jag kan gå tillväga?
Det jag gör är stadga, stadga och åter stadga men mer? ha belöningen hos mig? eller bakom honom? säga nej när han går upp? inte säga nej när han går upp utan bara göra om?
Så, det var skönt o skriva av sig lite :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Prova olika sätt och se vad som verkar fungera bäst och träna det hela veckan några gånger, men det viktigaste är att tro på hunden så går det nog bra ska du se ;)
Ja, jag hoppas nästan att det bara räcker att tro på hunden.. :P
Men träna plats som en tok ska vi göra, var så säker! Känns ju surt o missa uppflyttning för att man är pantad :P
Vänligen
Sofia
Inte är du väl pantad för det ;P Du klarar säkert uppflyttningen ska du se ;) tror på er!! ;) Du får medela hur det går med alltihop .
Vad gullig du är! Tack för de orden! :D
Absolut berättar jag hur det går!
Vänligen
Sofia
Kan redan nu berätta att det inte blir ngn tävling för oss på lördag. Prins är skadad på höger fram. Så istället för tävling blir det vila som gäller i helgen.
Han är inte illa skadad men är hundfläkt på benet så det kommer läka fint.
Så typiskt! Men vi kör den 29:e istället :)
Vänligen
Sofia
Gud vad synd.. Men hoppas det går bra nästa helg istället ;)
Jag sa ju att jag skulle skriva när vi hade tävlat första gången och nu har vi gjort det.
Jag la inte platsen av ovan skriven anledning + att en av de som skulle lägga platsen strax innan sa att hennes hund brukar gå upp, men att den inte så ofta gick fram till de andra (vadå inte så ofta? Dooh!)
Men iaf, en 10 på tandvisningen och det är jag väldigt nöjd med eftersom det har varit err smärre helvete o få honom o vara still (på utställningar har han tex hoppat upp i famnen på domaren för att ha pusskalas)
Men sen tog det slut. Linförigheten gick åt hel*ete och jag fick en 5a (som jag enligt mig själv inte förtjänade).
när jag skulle koppla av honom kopplet inför läggandet så stack han och gjorde ett ärevarv o då kände jag att det inte var någon idé o försöka vidare så då bröt jag. Jag tappade helt känslan och det skulle ändå bara bli bråk.
Dock känner jag mig ändå inte knäckt för det är både min och hundens första tävling ever och han är ju inte så gammal. sen måste jag verkligen träna på att tävla, allt detta med folk som är runt omkring och kommendering och allt detta så både hunden och jag får in lite vana.
Vi får ta det nästa gång istället ;)
Vänligen
Sofia
Bra början med tävlingen i alla fall tycker jag. Och jag tycker att du gjorde rätt i att avstå platsen och att du bröt. Det är jobbigt för oss förare med altl och än mer för hunden som dessutom är ovan vid sin förares nya alster (nervositet). Men det är bara att träna på.
Lycka till!
**MVH Cerrolyn
håller med ovan ;)
Tack för stödet o uppmuntran! Vi kör på och har fler tävlingar inplanerade för att få träning på att tävla. Känner att både jag och hunden behöver störningsträning.. ;)
Vänligen
Sofia
Låter bra ;)