Träna in ställandet
Hej!
Nu har vi bara ett moment som inte sitter. Ställande under gång. Hon vet vad stå betyder, men lägger sig ner istället..
Hur har ni tränat in ställandet?
Om hon vet vad "stå" betyder så hade hon inte lagt sig ner då du säger det 
Prova träna endast ställande och blanda inte in lägganden under samma träning/dag för att göra det extra tydligt i början. Öva in en riktigt bra ordförståelse för kommandot. När ni t.ex leker säga stå och belöna samma sekund hunden stannar upp, och vid en massa andra olika tillfällen utanför träningsplanen (behöver inte vara i fotposition) eller t.ex vid baklänges march. När hon verkligen kan ordet så kan du lägga in det i samband med att hon går "fot"… Så har jag gjort iallafall och det har funkat skitbra
Använde nog dk i början också (stopptecken med handen) som jag sedan arbetade bort väldigt snabbt.
Sen har jag kommandot "stanna" istället för stå för just detta momentet och även som en "nödbroms" i vardagen… Stå har jag som kommando i fjärrskiftena. Men det spelar ju ingen roll egentligen ^^
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#1 Hon lägger sig ner för att hon blir "låg". Det var iof ett tag sen vi körde, nu har vi verkligen tränat just stå, när hon är framför mig, och då kan hon gå sen frysa till "is"