Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettbruks
Läst 2371 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Lära in apport - hur?

Hej!

Jag hade gärna fått lite "steg-för-steg-hjälp" angående att lära in apport.

Jag hade nyss en kort träningssession där jag klickade in att hunden överhuvudtaget skulle gripa om ett föremål - i detta fall en tidning som råkade finnas till hands. Fördelen med tidningen är ju att han övar på att greppa något som kanske inte känns naturligt att greppa (som ett ben/en pinne, vilka han gärna greppar ändå). Bör jag ha ett kommando på själva gripandet? Han kan även "loss" och "hit" men bara som fristående moment och jag lyckas inte väva ihop det hela.

Hur får jag ihop allt till en snygg apport? Vilka puzzelbitar saknas och i vilken ordning bör jag öva in det hela? Jag vill få till en så "tävlingsmässig" apport som möjligt och använder mig gärna av klicker/shaping.

Det är ingen brukshund (finsk lapphund) men det hör ju till brukset så jag chansade på att ni skulle kunna hjälpa mig :).

JoannaLi
0

Jag sätter en tass här, då vi också har problem med det.

Jag har gjort så att jag kastat/visat föremålet jag vill att han ska apportera, och när han tar upp den så kallar jag på honom och berömmer. Han kommer oftast inte hela vägen fram till mig, och vi jobbar nu på att jag ska få ta den.

Ibland måste jag visa honom en godis för att han ska komma, för han har ju fått det som är roligt, och varför skulle han komma till mig?, problemet är att då kan han springa, men släpper föremålet en bra bit framför mig, en meter eller så, och jag förstår inte hur jag ska fortsätta. :/

[Highonbluetomorrows]
0

#1. Ja vi är lite på samma ställe. Hunden kan ta ett föremål jag kastar eller visar och gå mot mig i en "dålig apport", där hunden är felplacerad och föremålet släpps lite när som helst. Jag tror att det blir bättre/lättare om man tar varje moment för sig och sedan gör en baklängeskedja gällande inlärningen - men jag vet ändå inte hur man gör det.

Så förhoppningsvis kan någon hjälpa oss :).

Chanku
0

Lite av det jag har gjort: Jag har dels kört i att hon ska kunna lägga vikten bakåt med leksak både stående och sittande. Har kört en del att hon ska kunna plocka upp föremål i kombination med nosduttar. Ingångar har jag kört med klossen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

[Highonbluetomorrows]
0

Han kan ingången (utan föremål) och han kan ge föremålet till mig (utan att stå i rätt position) - hur kopplar man ihop dessa? Så fort han får föremålet i munnen så blir han så exalterad och jag berömmer att han släpper det hos mig. Om jag kommenterar "hit (gör en gest för det) så släpper han föremålet. Tips :)?

Vad menar du med lägga vikten bakåt förresten?

Chanku
1

Kan han klossen? Isånafall så kan du ge honom apporten när han redan befinner sig på klossen och så rör du dig så han inser att han kan röra baken med apporten i munnen. Därefter kan du låta han komma in från avstånd (med klossen som hjälpmedel för ingång). Variera gärna med att han får komma in utan föremål också.

Alltså… Jag tycker ju att om du berömmer/klickar när hunden håller i föremålet så är det helt okej att hunden släpper för att ta belöning. Så vill du inte att hunden ska släppa när det inte är okey att släppa, så beröm/klicka inte. Däremot tycker jag att du ska dela upp momentet så mycket som möjligt. Att i början träna snabba gripanden och stadga tillsammans är bara onödigt svårt för hunden.

När du håller i föremålet och hunden griper så ska h*n lägga tyngden bakåt, dvs bli tung i rumpan och lägga en tyngd i apporten. Dock utan att gå in en kamplek och härja runt. Även när hunden sitter så kan den lägga tyngden bakåt. Tänk dig själv om du sitter lite framåtlutad på en stol och så försöker du trycka ner rumpan hårt mot stolsitsen, då lägger du också tyngden bakåt :)

www.klickerklok.se finns lite artiklar om apporteringen som kan vara väldigt bra att läsa :)

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se