Hund i stallet?
Har du med dig vovven till stallet, och i så fall vad gör den?
Ligger och vaktar stalltjejerna (och killarna?) eller är den kanske till och med ute på rid-/körtur med matte/husse?
Vad har ni för ras, osv? Om ni skulle vilja berätta om er hund (och häst, om ni vill) så är jag en glad lyssnare!
(Jag har lagt upp den här på HiF förut, men tänkte att det kanske finns någon här som inte sett det, och dessutom med bruksraser så kanske ni låter dem vara 'med' och 'hjälpa' matte/husse i stallet, eller någonting
)
Är er hund i så fall med även när ni ryktar/dylikt, och hur gungerar det, både med hund och häst?
Jag har med mig jycken till stallet så ofta jag kan!
Mina har två vuxna blandrashundar som gärna följer med mig när jag rider, de älskar att springa runt som galningar i skogen.
Sen har jag en amstaff som älskar att vara med överallt, men har stor respekt för hästarna, så han håller gärna avstånd. Han är med när jag ryktar min häst, och gör alla stallsysslorna. Han står vid sidan om och tittar på, och om någon annan har sin hund i stallet samtidigt så är han ute och busar.
Han har tyvärr inte fått följa med på någon ridtur ännu då han om 2 veckor fyller 1 år. Så i sommar nångång får han börja följa med, när han blir kring 18 månader :)
Åh, så mysigt!
Hon som äger min medryttarhäst har en vovve (en typ stövare, tror jag) som alltid har så otroligt mycket energi, så jag tror att någon gång när vi ska ut på en lugn tur, så ska jag nog ta med henne… 
Nu ligger ju tyvärr hästarna på is men hundarna har varit med mig i stallet i hela mitt liv.
Min Pinschertjej har alltid varit med lös i stallet, och hon har varit lös och fått höra det hon vill. Hon vet att hon inte får busa för nära hästarna, går hon nära dem så går hon saaakta och så vill hon gärna kela med hästarna. Hon får följa med på ridtur när vi rider i skogen och då springer hon lös som hon vill men får inte gå för nära hästen, då kommenderar jag ut henne.
Rider vi på banan eller i manege får hon ligga på sin pläd med ett ben och vänta tills vi är färdiga :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
När Zenta är med i stallet springer hon och leker med katterna :) Hon är blandning mellan schäfer/tervueren
när jag hade häst (var tvungen att sälja i sommras….) så hade jag alltid med min hund och ibland daghunden, alla i stallet hade med sina hundar så de brukar vara väldigt kul för hundarna att komma och busa i stallet :)
Alla hundar var lösa på gården men hade respekt för hästarna och gick inte för nära :)
Jag hade en schäfer, daghunden BC, sen fanns de två vita hedershundar, två aussie pojkar, en rottis, yttligare två till schäfrar och en chihuahua (som inte fick vara med å leka så ofta
) och en terrierblandis :)
Har inte med någon hund i stallet av flera skäl, bl.a. olycksrisken samt allergi i familjen mot häst och katt. Hundarna är vana vid hästar, men jag vill inte ha dem lösa i stallet för den skull eftersom det kan ske olyckor ändå samt att hundarna ofta inte alls är roade av det. En tillräckligt lydig hund kan däremot nog ha väldigt kul om den får följa med på uteritterna.
Mvh Lina
sallberglina.blogg.se