Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettlydnad
Läst 2626 ggr
Mimmsis
0

För långt fram i fritt följ

Hej allihopa!
Tänkte se om jag kanske kan få lite nya ideer med hjälp av er här på sajten.

För en tid sedan tog jag över en Tervhane som är tävlad till LP1. Tanken är ju att vi skall träna på och vi siktar på ett lydnadschampionat.
Dock finner vi ju vissa svårigheter eftersom att han är tränad av någon annan och det gäller att hitta alla knappar.
Saker går bättre och bättre för varje dag men jag får verkligen inte till hans position. Han ligger ALLTID för långt fram och jag vet inte hur jag skall rätta till det. Det är ju tydligt att han har fått belöning för den här positionen och han tror helt säkert att han hela tiden ligger i rätt position. Han är inte speciellt övertaggad utan jag tycker han är lagom intensiv. Jag har försökt med godisbelöning och att hålla handen bakåt i belöningarna men då han är så låst i ögonkontakt missar han att godisen är där bak helt. Och väntar jag ut och han tillslut inser vart godisen är så har han redan glömt vad belöningen kom för.

Vore mycke tacksam för lite råd!
TACK!

[Wolverina]
0

Träna mycke vänstersvängar, externbelöning bakåt… finns en hel del tips men det flesta måste visas Tungan ute

Ankilika
0

Gå inte och vänta ut att han ska hamna rätt. Håller med föregående talare och skulle han hamna för långt fram så bryt och gör om. Eller så kan du ju börja om helt från början :)

Mimmsis
0

Externbelöning har ingen inverkan på honom. Hans fokus är så tydligt på kontakt och position och det är FRAMÅT oav om världens bästa belöning finns BAKOM.

Jag väntar alltså inte ut att han skall hamna rätt, utan har provat att vänta ut att han skall inse vart belöningen är.
Han har en grundposition som ÄR för långt fram så det är inget som händer någon gång ibland, dvs det finns inget beteende att bryta för då skulle jag inte kunna jobba på positionen alls.

Det jag undrar är hur jag skall göra för att backa och lära om vart positionen är. Nu är han ju tvärlåst på att vara aningens för långt fram - i övrigt är hans följ KANON.

Hoppas jag var lite tydligare den här gången =)

Sophie&Segra
0

Du har ingen film eller något, så vi kan se? Alltid lättare när man sett hur det ser ut Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Mimmsis
0

Tyvärr inte. Men vet inte om det är så "mycket att se". Han är i bra fotposition, tränger inte och har bra bakdelskontroll. Men hans bog är där mina fötter är. Så han ligger helt enkelt lite för långt fram :)

Chanku
0

Funderar lite om klossträning kan hjälpa dig att få honom att förstå vars han ska befinna sig. Tycker klossen hjälper till med det, då förutom att hundarna får en bättre bakdelskontroll och tajtare ingångar.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

Mimmsis
0

Klossen kan han redan och åker en sådan fram så snurrar han på den för glatta livet =) Men det hjälper liksom inte våran "framtassposition".

lizaohman
0

Jag såg ett program med Ceasar Millan där han tar upp vikten av att inte låta hunden gå före i någon situation som helst och har tagit till mig hans metoder och råd. Jag går alltid före hunden genom trånga öppningar, där hundar annars gärna trängs, och jag sträcker ut ett ben eller en pinne för att hindra hunden att avancera för långt fram när vi är ute och promenerar (med eller utan koppel). Till slut förstod hunden att det är jag som är ledaren och han följaren och 90 procent av tiden ute går han perfekt. Ifall han är understimulerad och/eller undermotionerad blir det genast svårare.

Sophie&Segra
0

#8,
Tack för ditt inlägg! Men det vi pratar om här är fotpositionen i tävlingslydnad - inte att hunden går för långt fram på promenader/drar i kopplet eller nått. Glad

lizaohman
0

Nä, men det är en början och grund.

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men det har fortfarande inget med det att göra. Har du sett en hund gå fot - på tävling?

Det har absolut ingenting med vardagslydnaden att göra, eller Cesars tänk.
I tävlingslydnad ska hunden gå precis predvid dig, och hela tiden titta upp på dig, med lite större hundar blir det då automatiskt att hunden går ca ett halvt steg före dig för att kunna se upp på dig.

Jag bifogar en film, där du kan se skillnaden på tävlingslydnad (fotgåeende i det här fallet) och vanlig vardagslydnad.

Stormblomma
2

Själv föredrar jag att vara samarbetspartner med min hund.
Att se mig som tränare, inte som ledare.

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Mimmsis
0

Jag måste nog hålla med #12
CMs metoder är ingenting jag använder mig av. Tack i alla fall :)