Vilken ras bör jag ha?
Hej! Jag skrev tidigare ett inlägg här med olika rasfunderingar. Nu har jag ökat antalet kandidater på ras, och minskat, och ökat, och minskat, och ökat. Så nu håller jag på att bli galen! Tänkte att jag skriver vad för typ av liv jag lever, hur jag är som person, vad jag vill göra med min hund och vad för "krav" jag har på den. Så kanske det finns någon vänlig själv där ute som kan hjälpa mig att komma på vad för ras som passar just mig, eller tipsa mig om någon iaf. Vem vet, kanske säger någon av er, någon av dom raserna jag redan funderat på? :P
Jag är en tjej som bor och lever, relativt centralt i en mellanstor stad i södra Sverige. Jag är därför mycket i och runt stan för att träna och aktivera min hund som jag har i dagsläget. Det är en liten blandras på 4 kg (kinesisk nakenhund/chihuahua/pomeranian). Han är en duracellkanin och kräver en del motion och aktivering, men är samtidigt väldigt flexibel - skulle jag vara sjuk och sängliggande i en vecka, så nöjer han sig bra med korta promenader som enbart går ut på att han ska göra sina behov. Han går nu på dagis, då han inte klarar av att vara ensam några längre stunder pga separationsångest/stress. Dessutom har jag väldigt varierande arbetstider (något som ska ändras i vinter då jag ska byta jobb), och jag tycker inte att en hund ska behöva vara ensam upp till 11 timmar i sträck, med undantag för någon liten promenad - det är en social och folkkär hund jag har!
Jag är intresserad av Agility och har börjat träna lite smått med den hunden jag har nu. Men jag har även fått upp ögonen för lydnad. Det här är tyvärr inte något som passar min nuvarande hund, så det vore kul om jag kunde göra det med nästa :) Jag har många kompisar med hundar, och går ofta på promenad eller har busstund med någon av dom och deras hundar.
Så som mitt liv ser ut i dagsläget, så orkar jag inte med någon extrem aktivering av varken mig själv eller något djur när jag kommer hem efter jobbet eftersom jag har ett ganska så psykiskt krävande jobb. Jag behöver därför en hund som är aktiv, men inte klättrar på väggarna för att det inte blir mer aktivering än en timmeslång promenad med lite bus och aktivering under tiden, på kvällarna, och självklart en del halvtimmeslång promenader (ungefär) utöver det under dagen.
Jag vill ha en mellanstor till stor hund. Det ska inte vara någon "skällig" ras. Heller inte någon hyperaktiv som en BC till exempel. Jag vill inte ha någon med extremt mycket pälsvård, men hellre någon som ska borstas än en som ska klippas/trimmas/ryckas. Den ska fungera bra ihop med andra hundar och människor, inte vara osäker runt barn. Ett plus är om den går att ha lös (med träning såklart) men kopplade promenad och bara lössläppning i rasthage fungerar det också. Att kunna träna och tävla i lydnad är såklart ett plus, men viktigast är att den passar in i mitt liv, med min andra hund och katter. Jag gillar raser som är lite annorlunda, något som folk lägger märke till, så jag vill med andra ord inte ha någon av "Svensson-raserna" som golden, labbe, schäfer eller rottis.
Tacksam för svar och tips på raser. Har ni fler frågor för att kunna hjälpa mig hitta rätt ras, så får ni väldigt gärna ställa dom också. All hjälp i jakten på min nästa hund är välkomna! :)
Läste allt och tänkte, KEESHOND är rasen för henne. Men dock e dom larmande vakthundar, så skälliga e dom ;P Syd annars passar dom aktiviteten som du tänker. :)
Papillon :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
En amris kanske. Visst den behöver trimmas då och då men det är ju enkelt gjort. Min passar väldigt bra in på din text.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Kolla in tibetansk terrier!!!:D det är ingen terrier så du behöver inte vara orolig för det;) jag har en, Annie, och med henne tränar jag Agility och lite lydnad och det funkar hur bra som helst!!:D
Hon fattar snabbt och är väldigt tålmodig vilket jag vet är något gemensamt med alla i rasen.
Vi har oxå en briard hanne, Trey, som väger 40 kg medan Annie bara väger 10 men hon klarar av honom helt utan problem. han brukar springa över henne så att hon rullar flera meter men sen är hon på benen igen och biter honom i hasen!;)xD
Hennes bästa kompis är en ettårig rottweiler så hon funkar väldigt bra med alla hundar.
Dem är långhåriga men pälsen är lättskött:D
Barn är inte heller några problem eftersom dem är robusta och säkra i sig själva!
kolla gärna in dem!!!:D:D
Lycka till!!!!
Tänkte genast på utställningslabrador.. Den skulle passa dig jättebra. Synd att du inte gillar "vanliga" raser…
Pumi kanske? det är det som kmr upp i huvudet just nu..