Att skaffa sig en hund
Jag satt och funderade på en sak, Hur många här inne har skaffat en omplaceringshund? Jag vill ha en brukshund men jag vet inte om jag årkar med valpträningen så jag funderar på någon trevlig unghund eller hund som varit i avel.
Sen undrar jag hur detta med Fodervärdsavltar lunkar innom hund, är fodervärd åt en raskatt och har då ungarna hemma hoss mig, jag betalr mat och sand och uppfödaren står för försäkring och sjukdom.
Men har hört att man lägger upp lite oliak avtal, någon här som är fodervärd?
En brukshund är en rejäl hund, som kräver mycket. Ska jag vara ärlig så tror jag inte en brukshund är något man ska ha om man inte orkar med valpträningen 
Fodervärdsavtal går ut på att uppfödaren står som ägare på papper och uppfödaren har rätt till x antal kullar. Hunden däremot bor och uppfostras av fodervärden. Man tar alltså hand om hunden åt uppfödaren samt betalar hundens vardag. Vill den att ni ska tävla ska ni göra det och man går på dennes krav. När hunden fått x antal kullar eller kommit upp till en viss ålder överlåts hunden till din ägo :)
Jag har två brukshundar, en omplacering och en på livstidsfoder.
Hanen som jag har på foder är min, jag betalar allt, tränar, tävlar osv på mina villkor. Han bor hos mig tills han går bort, fodervärdsavtalet har vi bara för att han ska tillbaka till förra ägaren om jag av någon anledning inte kan ha honom kvar.
Tiken är en omplacering, henne äger jag även på pappret.
Men håller med ovanstående, orkar man inte med valpträning så tror jag inte en bruksras är rätt. Det är krävande hundar som är underbara att jobba och leva med, om man kan tillfredställa dem ordentligt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Tror att jag inte riktig orkar med valpen nu dels för att jag hadde en valp som var väldigt nervös och bet sönder mig totalt inna vi till sist gav upp och lämmnade honnom tillbakak till uppfödaren. Jag är rädd att få samma sorts valp igen.
Vet att det är fel tänkt men det var jättejobbigt både att ha honnom och att gära sig av med honnom.
Som sagt, bruksare är rejäla hundar. Dem är krävande.
Varför vill du ha just brukshund? Vad vill du använda hunden till?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Dels för att jag är helt kär i dem.
Men sen tänker jag inte sakffa någon nu för nu pluggar jag, men jag vill träna lydnad agillity spår och olika bruksgrenar lite beronde vad som hunden gillar att utföra.
Jag har ävne funderat på att använda hunden innom jobbet utbilda mig ohc hundne till terapihund elelr likande.
men som sagt det är funderingar och inget bestämt, sitter och seriöst överväger att utbilda mig till djurskötare.