Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettlydnad
Läst 2923 ggr
[Ronon-m]
0

Indra tränar lydnad.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mamma filmade och tog lite bilder när jag tränade lydnad med Indra. Inte det märkvärdigaste men jag ville visa hur långt hon kommit på 5 träningar. Har bara tränat fotgående 5 gånger och samma med inkallning och från ligg till sitt. Hon är otroligt snabblärd och tycker att det är jätte kul. Men jag påminns mycket om hennes ålder när jag tränar! Hehe hennes koncentration är inte alltid på topp. Men hon är ju bara 5 månader också Skrattande

Skriv gärna lite om det är något ni kommer att tänka på ang fotgåendet. Alltså om det är nått ni ser att jag bör tänka på :)

sofiek90
0

Har du testat med klicker?

MVH

Sofie

[Ronon-m]
0

Ja… Men jag trivs inte så bra med det :)

Sophie&Segra
0

Ser ju fint ut! Men jag måste fråga, varför du kickar till henne på låret vid 35sek in i filmen? Tungan ute

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Ronon-m]
0

Tack! Ne jag "kickar" inte. Jag nuddade henne inte ens. Men meningen var att jag skulle peta lite på henne så att hon skulle komma tillbaks till mig (:

sofiek90
0

Jo, men om du klickar och belönar så vet hon tillslut att belöningen kommer, även om den inte kommer dirket. Då går hon fint å s nällt i väntan på klicket å godiset. funkar bra på min tibbe (som går på egna äventyr oftat, klickar jag så kommer hon jätte fort och vet att hon då får godis när hon kommer. eller så ropar jag GOOOOOOOODIIISSS! ;) )

Testa att klicka in henne och se om det blir bättre. :)

MVH

Sofie

[Ronon-m]
0

#5 jag har testat med klicker, men trivs inte alls med det. Jag är inte så mycket för att hundarna ska få massa godis. Jag kör med lite godis i början men sen så ska dom kunna göra det utan godis och bara få mig som beröm, fast med en godisbit då och då :)

sofiek90
0

fast det blir ju lite samma sak. Du klickar i rätt sekund och ger dom beröm som belöning ;) Men trivs du inte med det så ska du inte ha det :)

MVH

Sofie

[Ronon-m]
0

Jo det kan man nu faktiskt testa också.. ;)

Nikkis
0

Fattar inte riktigt vad du gör, sån där flumträning ger inte hunden någonting. Du är själv hur ostadig som helst och bara lallar fram, enda "kravet" du har är att hunden ska vara vid din vänstra sida, du kickar till henne för att du Vill ha henne närmare dig?
Hunden vet inte ens vart den ska Vara och blir korrigerad för det, Bra där.
En stabil grund är A och O i fotgåendet. Och din språngmarsch mitt i allt…?

Nej, börja om och börja om Rätt.
Utgångsposition, kontakt, ett, två steg med kontakt och sen belöning…

[Ronon-m]
0

#9 Kolla de andra klippen innan du dömmer…

Jag har själv inte sagt att det är bra, det var typ vår 5 träning. Jag ville bara visa hennes framgång på 5 små träningar. Idag på valpkursen fick jag visa fotgåendet inför Alla på valpkursen när instuktören, vilket även är uppfödaren, sa att så här ska det se ut för era hundar om 2 veckor.

Och herregud kicka… jag nuddar henne inte ens. Tanken var att jag skulle PETA!

Onödigt skrivet tycker jag, snacka om att klanka ner!

sofiek90
1

Han som ni går kurs för är väldigt duktig och noggrann, ska väl tilläggas… XD

MVH

Sofie

Nikkis
0

Jag kollar på det klippet du lade ut och kommenterar det, varför ska jag då leta upp andra klipp?

Jag förstår inte varför denna brådska, 5 träningar är INGET, träna på stadga istället än att försöka få till ett frittfölj på 5 ynka träningar.
Förstår inte varför du är så skrytsam över ngt som ser ut sådär. Nackdelen med att ha en driftig lättlärd hund är att de lär sig fel lika snabbt - om inte snabbare - som de lär sig rätt saker.

Varför skulle du ens "peta" till henne för, när hon uppenbarligen inte vet vad som förväntas av henne, ett pet är en korrigering och det har jag NOLL till övers för när det gäller inlärning av en unghund.

Vet inte vem uppfödaren är och det kvittar känner jag, isynnerlighet efter din kommentar och det jag ser på filmen så är det knappast ngt att hänga i julgranen….

[Ronon-m]
0

#12 men herregud att du ens orkar! Uppfödaren/tränaren har hållt på med hundar inom polisen, skyddet och inom lydnad osv i 24 år. han VET vad han snackar om. Jag skryter inte över huvudtaget? Vart ser du någonstans att jag skryter? Detta var för typ 1 vecka sedan och hon har utvecklats väldigt mycket sen dess! Och detta var en dålig träning, men den ända jag hade på film och jag ville visa henne? Och du ska kolla på andra klipp jag lagt ut här där hon och jag är bättre på, detta var som sagt inget speciellt, vilket jag även skrivit.  Du kan inte skriva såna här saker bara för att du sett ETT enda klipp…

Hur tråkigt kan man ha på sina dagar om man sitter och trycker ner folk så här? Herregud…

Admin kan stänga / ta bort tråden, sånt här orkar jag bara inte med!!!

[Ronon-m]
0

sofiek90 - Jag glömde säga det att jag testade med klicker igen och det kändes lite bättre denna gången. Indra tyckte det var roligt. Jag hade testat med min andra hund innan som inte tycker lydnad är så roligt så det var nog därför jag inte trivdes med klicker så bra.

Men tanken är att jag ska köra lite klicker med henne, tyvärr bet hon sönder klickern för nån dag sedan, så nu får jag köpa en ny! haha :)

Nikkis
4

Och jag vet om folk som pysslat med hund hela sina liv men dom är lika keffa för det…
Jag förstår fortfarande inte din brådska med att köra ett sånt där frittfölj med en såpass grön hund, 5 träningar med "ett pet" i sidan dessutom… *Skakar på huvudet*

Workingdog(?) med Schäfervalpen Lexi däremot kan föregå med extremt bra exempel på utmärkt inlärning av fotgåendet!
Kolla på hennes filmer så förstår du vad jag menar med att sätta en god grund för sin hund.

Japp, jag är jätteuttråkad utan ett liv… Mina första inlägg på flera månader här på ifokus….

[Ronon-m]
0

Är du bara ute efter att trycke ner eller vad är det frågan om? Jag kommer inte svara på dina komentarer mer då du verkligen är riktigt elak! Du kan sluta skriva i mina trådar från och med nu!

Och du ska vara Sajtvärd på denna sidan…

Nikkis
0

Nej jag är inte ute efter att trycka ner, jag är ute efter att ifrågasätta din träning då jag inte förstår vitsen med din brådska och korrigering…?
Men det är ju lätt att säga att jag är elak för att slippa svara då du uppenbarligen inte själv vet varför du gör som du gör.

Sen att du drar in din uppfödare i detta förstår jag inte, det är väl ändå DU som tränar DIN hund, och inte han?

[Ronon-m]
0

Jag drar inte in uppfödaren i detta! Jag sa att han hade sagt att det såg väldigt bra ut. Du skrev att jag Skröt, därför ville jag förklara mig och hur duktig han är. Jag har ingen brådska över huvud taget! Du vill ha en förklaring, här kommer den:

Jag tränar med Indra i ett sakta tempo. Många små korta minutrar om dagen än så länge. Då hon springer iväg en gång på filmen så petar jag lite på henne med foten får att hon ska titta på mig så att jag kan visa henne in till sidan igen. Jag korrigerar ingenting! Jag nuddade henne inte ens. Jag har jobbat en del med just fotpossitionen och i början av filmen har jag precis börjat med fotgående. Detta var ett test på om hon förstod vilket hon nästan gjorde. Jag har jobbat mycket med henne och nu är hon kanon duktig. Men visst vi har fortfarande mycket att slipa på när det gäller fotgåendet, men jag har bara haft henne i ca 7 veckor så jag har inte tränat så länge med henne heller. Men allt jag ville visa var hennes intresse för träningen och att det gick bra för oss.

Jag länkar dig ett annat klipp där det är bättre!

http://www.youtube.com/watch?v=4h49a-cXfXc

sofiek90
1

Vad roligt att det funkade bättre med klickern på henne :)

MVH

Sofie

Workingdog
0

Jag tänker inte lägga mig i diskussionen men vill bara säga att det värmer verkligen att höra att min träning är bra Nicole! Du anar inte. Att höra och framförallt se att det är bra gör jättemycket! Jag vet inte hur länge jag satt och funderade och slet hår över hur jag skulle göra för att få det så bra som möjligt från början! Så det värmer verkligen att höra att våran träning är bra!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Sophie&Segra
0

Nu har jag kollat klippet ordentligt och måste hålla med Nikkis här (som för övrigt inte längre är Sajtvärd här, utan det är jag - bara för att förtydliga för dig TS :)).

Och jo, du "kickar"/knuffar/puttar till henne vid ett tillfälle på rumpan/låret..
Det ser vi alla här - men det är väl inge knas med det, om hunden i fråga vet vad den bör göra, men inte gör.. Och därmed "förtjänar" en korrigering.
Din hund vet inte vad den bör göra, och ska därför inte heller få nån typ av korrigering - för man kan ju inte korrigera något "som inte finns".

Men, för att ge lite tips istället..

Så tycker jag att ni bör träna mera bakdelskontroll (sök på klossträning eller något på Youtube så får du upp massa).

Sen går du på tooook för långt, hunden tappar fokus redan efter två tre steg och du måste hela tiden påminna hunden (i form av att snabbt visa godisen framför nosen på den) om vad det är den ska göra.

Börja med att gå bara kanske två tre steg, och få dom perfekt! Sen kan du ta ett steg till i taget, men absolut inte gå så långt som du gör nu.

Hur motiverad är hon på leksaker? Det kan ju också va ett alternativ till godis, som omväxling så att träningen aldrig ser likadan ut (eftersom hunden då lätt tröttnar, speciellt eftersom det är en valp du har).

Lycka till, och lägg gärna upp fler filmer på er fortsatta träning! Skrattande

[Ronon-m]
1

#21 Fast jag nuddar henne inte, det vet jag själv. Tanken var att jag skulle peta på henne, men missade..

Jag vet själv att hon tappar fokusen men det är såhär jag just nu lär mig att träna in detta på henne av en hundtränare. Men just nu har mitt självförtroende sjunkt vääääldigt mycket pga allt som skrivits här inne i denna tråden. Det ända jag tänker på nu när jag tränar henne är hur dålig jag är och hur kasst det ser ut. Det är inte roligt alls! Jag hade gärna tagit emot tips m.m istället för massa hårda ord…

Jag tränade iaf med henne så igår som du beskriver, jag går med henne bara 2-3 steg och sedan belönar henne. Får hoppas att vi blir bättre av det.

Men hur som helst så tänker jag hoppa av denna sidan då jag inte alls trivs här inne.

Lucifer06
0

En konstruktiv fråga!
Varför går du med händerna som du gör?
Det ser ut som om att hon bara tittar på godiset i handen nämligen… :-)

http://www.eyeam.se

[Ronon-m]
1

Jag har lärt mig det av hundtränaren. Händerna kommer åka ner senare :)

Sophie&Segra
0

Hur går det för er nu? :)

Fungerar det bättre att gå bara ett par steg? :)

Lucifer06
0

Tänkte att det är lättare att lära in rätt från början. ;)
När jag var lite yngre (ca 10 år) tränade jag våran JRT sådär och tyckte att han kunde fot… Men han kunde bara följa efter min godis så att säga.
Tråkigt att börja om sen.

http://www.eyeam.se

[Ronon-m]
0

#25 Det går jätte bra! Jag jobbar just nu med att leka fram det hela och få fram en stor lust i henne. Vilket fungerar jätte bra! Ska lägga in en ny film snart så kan ni få se :)

#26 Jo precis! Men jag har handen där för att få upp hennes vilja att titta upp mot mig. Det fungerar även utan handen där uppe, men jag har den där för att som sagt locka upp lusten. Men det fungerar jätte bra :)