Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Normal.. Hmf, jag antar att det innebär att hunden är friröntgad, alltså har A eller B höfter 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

I Tyskland så kan dem skriva HD/ED normal, dvs utan anmärkningar. Men det bästa är att du frågar uppfödaren/ägaren egentligen vad hunden har så du vet säkert.
Jag ar inte intresserad av en valp (annu) utan jag ar bara en san dar nord som sitter och kikar pa olika hundar och uppfodare.
Jag bor i nederlanderna och detta var en hollandsk kennel sa det kanske helt enkelt betyder utan anmarkningar? Intressant i sa fall eftersom hon inte hade nagra halso problem pa sina avelshundar.
Medarbetare på matlust

Har den holländska kenneln inga anmärkningar på hälsostatusen så har det tydligen gått kanon bra för den kenneln. Har inte Nederländerna någon form av SKK? Fast för Nederländerna då och inte Sverige.
Jag har faktist sett en hel del kennlar som inte har HD/ED belastade hundar i sin avel har i nederlanderna vilket gor mig riktigt glad men daremot har jag lagt marke till en sak nar jag har kikat runt pa diverse annonssidor och kennlar och det ar att jag har faktist knappt hittat nagon som i princip enbart foder upp sina hundar for utstallning odyl utan de flesta verkar foda upp schafrar for Bruks eller skydd av nagot slag och jag har faktist knappt hittat nagra extremt utstallningsavlade hundar dar stjarten ligger slickad efter marken.
Det verkar vara betydligt lattare att hitta en kennel som endast avlar pa bruksgener har jamfort med i sverige.
Jo men det ar klart att de har en hund organisation liknande sveriges SKK de har aven specifika schaferklubbar men tyvarr minns jag inte namnet pa dom. Det ar inte alltid latt att ha ett minne som en guldfisk nar det kommer till namn.
Medarbetare på matlust
Jag har sett alldeles for vackra hundar - rakryggade med god exterior fran brukslinjer och helt fria fran ED/HD belastningar samt enligt text ett super temperament som ar val balanserat - mycket arbetsvilliga men fortfarande stabila och lugna i vardagen.
Jag vill ha en schafer nu, jag som tycker om spetsar och urhundar 
Medarbetare på matlust