Träningstips till schäfervalp.
Hejsan! Jag fick hem en schäfervalp förra fredagen som nu är 20 veckor. Då hon har mycket motor så vill jag gärna börja träna lite smått med henne. Har ni några tips på bra aktiviteter med en 20 veckors schäfervalp? Tanken är att jag ska tävla i lydnad och skydd sen.. Jag vet redan att hon har bra bett och driv då uppfödaren håller på mycket med skydd så han testade henne lite och hon var bäst i kullen på att hålla kvar trasan och hon hade bäst driv. Därför behöll han henne så länge, han ville igentligen ha henne själv. Men jag vill gärna börja träna lite nu men jag har lite svårt att komma på övningar till henne då hon är min första brukshund. Och överhuvudtaget min första riktigt krävande hund :)
börja med enkla spår övningar mm tex ;)

med min 19 veckorsschäfervalp tränar jag grunder, fotposition, stadga i ligg, klossträning, inkallning, kontakt osv :)
Okej, ja det ska jag göra! Tack för tipset! :)
#2 Okej! Hon kan inte ligg än men det har jag jobbat lite med för att få henne att förstå så nu går det lite bättre. Hon kunde inte ligg innan hon kom hit. Så jag kan ju fortsätta med ligg, lite kontaktövningar, lite inkallning, lite fot (få in henne bredvid mig och sitt).
Men vad är stadga i ligg, klossträning och fotpossition? :)
Tack för tipsen :)

#3 jag har ju tävlingsplaner med min lilla sak, så då vill jag ha stadga i ligg, alltså att hon ska ligga kvar i samma position och inte lägga ner rumpan. Alltså ska hon tänka på att ha stadga och inte slappna av för mycket med heller inte ligga helt på spänn.
Fotposition är att hon ska sitta bredvid mig i fot och sen att hon ska kunna följa med i den positionen utan att flyta ut en meter, vilket hon har lätt för, så det jobbar vi på :)
Klossträning är det här, http://www.facebook.com/photo.php?v=284743718218381 om du kan titta :)
Jaha då förstår jag! Är ganska dålig på själva träningsnamnen! Men då är det fotposition som jag redan gör med henne. :)
Tack för tipsen! Jag ska också börja tävla med Indra så jag får lägga i manken lite! Fast jag fick henne bara för lite mer än en vecka sen =)