Försvarets fodervärdar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag suttit och sneglat i 1år ungefär på försvarets sida angående fodervärdar. Och nu har jag blivit mer och mer bestämd att jag verkligen vill detta. Dock har jag ett par frågor, de ta vi efter att jag berättat lite vad jag vill och inte med hunden.
Som jag förstått så söker försvaret fodervärdar till bland annat sina valpar men även tikar som bland annat väntar kullar.
Jag har förstått det som att valparna delas ut till olika fodervärdar där de tränas upp i olika saker för att sedan testas vid en viss ålder om de passar in i försvarets mallar - om inte så blir man erbjuden att köpa hunden.
Jag har fastnat så enormt mycket för att ha en valp ifrån försvaret som jag kan träna och se växa.
Det jag vill med hunden är att träna i många olika grenar så som:
* Lydnad - säger sig självt, en hund som lystrar på en hel del olika. Genom gester främst men även kombinerat med röst, jag tränar mycket med gester och sätter hög prioritet att hunden ska kunna jobba i tystnad och med mycket kontaktsök
* Spårning - eftersöks hund bland annat i jakt, även kunna söka efter personer som försvunnit - spårning har jag hållt på med tidigare då vi tränade upp spårhundar åt andra tidigare så jag har lärt mig mycket av pappa
* Agility - en agilityhund har jag alltid velat haft, tränade vår Jämthund tidigare efter att hon blivit attackerad av älg så hon inte gick i jakt. En Agility hund för mig är en hund som gillar fart, snabb i tankarna och som gillar arbete både fysiskt och psykiskt. Lite variation från det andra tycker jag är viktigt!
* Försvar - kunna försvara på kommando och då ska det inte bara vara mig utan jag ska kunna skicka iväg hunden så den försvarar min lillasyster bara för att ta ett exempel. Även kunna springa ikapp och ta fast människor som stulit exempelvis
* Lavin - söka efter personer som råkat ut för lavin eller som hamnat under snön av någon annan anledning och inte kommer upp. Här dr jag bor kommer det väldigt mycket snö rätt som det är och mycket rasar från taken så det är varningar överallt för takras. Vill även träna upp så den söker efter djur i snön.
En hund som visar var en viss person är
Samtidigt vill jag ha en hund som följer med ut på promenader, en hund som är med på det mesta helt enkelt.
Detta är vad jag vill ha ut av en hund och jag är beredd att lägga ner mycket tid, dock vet jag att alla hundar inte passar till allt utan man får plocka bort vissa saker. Men det är i alla fall ett hum om vad jag vill hålla på med, något jag alltid velat hålla på med.
Så nu undrar jag:
* Skulle jag med mina ambitioner kring hunden passa som ägare/fodervärd åt en brukshund och då främst från försvaret?
* Vilka villkor är det från försvaret för att man ska bli godkänd fodervärd?
* Hur gammal måste jag som ev. fodervärd vara för att få bli fodervärd?
* Hur gammal är hunden vid sitt första test?
* Har Du någon schäfer ifrån försvaret, hur gick/går det med den?
Och hur gick det till när du blev tillvald din valp?
//Mvh Evve
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag kan inte ge dig ett långt svar men det jag kan säga är att verkligen ta ett rejält tänk över detta. En dag kanske ni kommer skiljas, kommer du klara av detta?
Jag har för mig att de testas vid 1,5 års ålder. Alltså har man inte så lång tid på sig. Man har även ett ansvar till att förbereda hunden.
Titta lite på klipp från ett test och se vad hundarna testas på.
Agilityhund.. nja.. Detta kommer kanske bli en framtida polishund. Agility är inget man ska fokusera på.
Läs på så mycket som det går! :)
#1 Ja, jag är medveten om att vi en dag kan skiljas åt. Det svetsade sig fast i pannan direkt jag såg det, så det är jag väl medveten om.
Har varit tvungen ett flertal gånger att skiljas ifrån bland annat hästar och tidigare hundar som betytt enormt mycket så jag klarar det med all säkerhet. Bara jag får tid för mig själv efteråt.
Glömde skriva med det.
Kollade igenom sidan nu och såg att det var 1,5år där, så det är inte alls mycket tid. Man får fokusera på det viktigaste.
Var kan man hitta sådana klipp?
Såg inga på hemsidan.
Agility är med då jag ser att det är viktigt att hunden får bryta sina vanor någon gång ibland och komma ut med något annat. Inte så att jag vill träna in bana efter bana och tävla utan mer så hunden får komma på lite andra tankar än spårning exempelvis.
Sen skrev de också att man inte behöver träna på något speciellt och Agility anser jag är en mycket bra gren då det innehåller mycket kontaktsökande, gester, fart och hunden får arbeta med hela kroppen och knoppen. En gren där all grundträning kommer i ett paket. =)
Kollar lite överallt där det kan tänkas finnas information så =P
på denna kanal - http://www.youtube.com/user/ovj78 finns ett antal klipp :)
Jo det är klart att hunden ska tänka på annat men det mesta ska man helst inte göra förens ettårsålder, och då är det ju nära testet att det är nog det man borde fokusera på :) Visst kan Agility ses som en bra gren då styrka, fart m.m behövs. Men det är en sport som även kan vara rätt krävande för en så pass stor hund och om du verkligen vill träna Agility finns ju flertal andra raser som skulle passa mycket bättre.
på denna kanal - http://www.youtube.com/user/ovj78 finns ett antal klipp :)
Jo det är klart att hunden ska tänka på annat men det mesta ska man helst inte göra förens ettårsålder, och då är det ju nära testet att det är nog det man borde fokusera på :) Visst kan Agility ses som en bra gren då styrka, fart m.m behövs. Men det är en sport som även kan vara rätt krävande för en så pass stor hund och om du verkligen vill träna Agility finns ju flertal andra raser som skulle passa mycket bättre.
#3 Okej, ska kolla där, tack!
Självklart kommer det vara fokus på det som gäller, miljöträning och liknande.
Skulle gärna vilja bli fodervärd även om jag gärna vill ha hunden på heltid då jag kan träna på betydligt mer saker eftersom tiden inte är så begränsad. Men vill gärna bli fodervärd åt en valp därifrån, som sagt. Då kan ju även jag se om jag skulle kunna ha en hund på heltid, de sökte ju alla som kunde tänka sig att ha en hund i ett par månader och bland annat för om det dels var att man ville kolla om man kunde ha och hur det fungerade och så.
Men som sagt, jag vill gärna bli fodervärd och se hur pass de gå i testet och så. För då spelade det ju ingen roll om man hade därifrån eller från någon annanstans, klarade hunden testet så ville/ska försvaret ha hunden?
Tror det handlar mycket om hur pass avancerat man tränar också, en bra byggd schäfer klarar Agility fint. Det är inte mer krävande än att jaga någon i skogen, då tror jag hellre att skogen är mer krävande eftersom det är mängder med saker som den måste parera för och tänka på. =)
Jag tycker att du ska leta upp en bra kennel istället. Själv kan jag inte stödja deras avel. Du kan gå in på Hundar iFokus och söka upp trådar där som tar upp ämnet.
(Har dock själv haft en från försvaret. Tror jag aldrig kommer få en så bra hund igen (sen har jag ju rottis nu för tiden också))
#6 Okej, ska kolla in där. Blev lite nyfiken nu vad det är som ska vara dåligt då jag hittills inget hört.
Du får gärna berätta mer om hunden =)
Kan dock påpeka att jag är mer inne på #6 tankar kring att hitta en kennel istället då jag gärna vill ha en obegränsad tid med mina djur egentligen och känner att denna gräns med 1,5år är aningen för kort även om det verkar som om man ska ha "tur" för att hunden ska klara testet.
Men det är välditg osäkert måste jag säga då det samtidigt är ett dunder tillfälle att se om man ens kan ha hund en längre tid. 1,5 år är ändå väldigt länge och då borde man kunnde ha fått sig en uppfattning om man kan ha hund så länge och längre, så det är lite halvt om halvt jus nu. Men jag har ändå tid att tänka på saken ordentligt, jag har visserligen tänkt i drygt 1år och är väldigt säker men måste fundera mer!
Det är fler än man tror som klarar testen faktiskt :) Ska väl inte säga så mycket mer än att jag har en väldigt nära vän som har mycket kontakter där så jag får höra en hel del ibland. Men som sagt, leta på hundar iFokus så borde du kunna hitta nåt :)
Fast oavsett om det är 1,5 år eller 10 år så måste du ju ändå veta om du kan ha hund eller inte :) Själv tog jag hund därifrån för att jag var osäker på om schäfer som ras var något för mig. Och som jag misstänkte så var det inte det. Även om schäfrarna är helt underbara hundar.
Fargo som han heter var en riktig energiknippe. Jag fick slänga in honom i buret någon timma varje dag bara för att han skulle sova en stund. Redan när jag hämtade honom och skulle gå och kissa honom vid ett träd innan vi for hem så hade han kontakt hela vägen till och från trädet. Han hade en enorm söklust och kunde söka huuur länge som helst. Han kunde jobba med vad som helst hur länge som helst (och han hann ändå bara bli 5 månader innan jag bröt benet och fick sitta i bur i över en månad). Pga av att han var så himla livlig så gick jag små promenader med honom varje dag för annars skulle han klättra på väggarna. Helt genomsnäll och skulle aldrig göra en fluga förnäm. Sen är det lite roligt för Fargo var en av de största hundar de fött upp. Vid 8 månaders ålder var han högre än mig om han stod på bakbenen. Nu är jag visserligen bara 1,58cm men ändå.
Bilden är på honom när han var 8 månader efter en 3 månaders rehabilitering pga ett brutet bakben. Därför är han väldigt tunn och ful ;p haha. Några dagar efter detta kort togs så lämnade jag tillbaka honom pga skadan.
Han var en riktig pratkvarn och om han fick tråkigt så kunde han sätta sig och skälla bara för att göra någonting. Ibland saknar jag honom fruktansvärt mycket. Det blev så tyst och lugnt när han for :)
#8 Ah, då vet jag!
Ska absolut kolla in där och kika runt lite.
Man vet ju egentligen inte förren man har en hund där, som jag vet nu skulle det inte vara några problem då jag vet vad en hund innebär. Är uppväxt med hundar så för mig är det inga problem på så vis när det kommer till om man vet vad som gäller och inte, men man vet egentligen inte förren man faktiskt har en fyrbent liten rackare där.
Det är mycket som kan ändras när hunden/djuret väl är "på plats".
Ja, jag har lite samma tanke banor som dig om schäfern är en hund för mig. Det är lite 50/50 där, egentligen är det enda jag vet är att jag vill ha en hund som gillar att jobba både fysiskt och psykiskt och för det tycker jag schäfern passar mig om man ska döma på de individer jag träffat hittills.
En underbar ras i rätt händer! =)
Ja, de schäfrar jag träffat har också varit stora av sig, jag gillar stora hundar men skulle inte få för mig att köpa en större hund än schäfer då de är maxhöjd för min del. Jag är 159cm så det är inte mycket skillnad på oss. =P
Han va ju fin killen där även om han var lite tunn! =)

Allså… Missuppfatta mig rätt nu, men jag förstår inte hur du tänker. =P
Du vill ha en aktiv hund att träna allt möjligt med - fine det köper jag, men då vill du ha en hund ifrån försvaret där du har hunden på lånad tid? Du får heller INTE utbilda hunden, utan du ska som fodervärd ge hunden en grund, basic grund.
Det jag dessutom reagerade oerhört starkt på är att du vill träna hunden till försvar, både för din skull, din lillasysters och väskryckare… Ursäkta mig men hur gammal är du?
En sådan tränad hund är som ett skarpladdat vapen, skyddet är ingen barnlek! Det är därför denna gren kräver licens.
Ang Agility så får du ändå inte hoppa med hunden förens den är färdigbyggd, att jämföra det med att springa i skogen visar hur lite du faktiskt är insatt. =/
Du verkar ha så stora planer och vill ha en räddnings och eftersökshund (LÅÅÅNG utbildning med flertalet med prov, ett varje år för att bevisa att hunden är fit for fight), vilket är jättebra! Men 1,5 år är INGEN tid alls, speciellt då grund och relation är A och O, samt att hunden behöver tid för mognad. Tänk om hunden inte blir friröntgad då, eller är av dålig mentalitet?
Ska jag vara helt ärlig så låter det som att det enda som lockar dig med en försvarsmaken hund, är att man typ får de gratis.
Nej, jag rek dig starkt att tänka över detta… Vad får du ut av det, Egentligen?
Spelar ingen roll att du säger att du kan hantera att hunden kan tas ifrån dig, ja du har inget annat val liksom mer än att vackert lämna ifrån dig hunden du levt med det senaste 1,5 året.
Frågan är bara om du verkligen VILL lämna ifrån dig en hund du klickar tusen procent med och verkligen Vill ha?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#10 Hittade inget om att man inte får utbilda hunden, det var synd!
Tack för den informationen.
Jo, jag vill se om rasen är något för mig och sen ha jag länge velat haft en hund att träna och se om den går igenom testet och om den gör det så "spelar det ingen roll" om den kommer därifrån eller inte.
Jag tror du missuppfattat mig lite, jag hade inte någon plan på att den skulle försvara min lillasyster eller liknande. Det tog jag som exempel, ett dåligt sådant.
Det jag menar är att om det kommer någon emot som är farlig (kriminell) så ska även hunden reagera och då inte bara impulsivt och hoppa på och så utan den ska veta var den kan ta om det skulle bli så.
När jag tänker försvaret så tänker jag även att de utsätts för sådant att de blir angripna i vissa situationer och då ser jag helst att en hund ska kunna gå in och försvara och då inte bara hugga och slita utan den ska veta att det är armarna och inte huvudet exempelvis.
Jag vet mycket väl att den inte ska hoppas innan den är färdigbyggd.
Jag tänkte balansgången, A:et och de sakerna, det kan man jämföra med skogen tycker jag. Vad är skillnaden att gå balans på en agilityanordning och att springa över en stock i skogen? Förutom att det är mindre fara att den fastnar och liknande på Agility så är det ganska lika där förutom omgivningen - balans är inget dumt att träna lite på.
Tror vi missuppfattat varandra lite känner jag när jag ser hur du reagerat, jag är heller inte den bästa på att formulera mig pga. mina skrivsvårigheter så jag tar på mig ansvaret där att det kan bli fel.
Men det du tagit upp är inte vad jag tänkt mig.
För att den är i princip gratis? Inte en chans att det är därför kan jag säga på en gång, så tänker jag inte ens.
Om det hade varit för att den var det så skulle jag inte nu vara 30/70 i tankarna och dessutom sitta och kolla på andra raser samt leta efter schäferuppfödare. Jag är mer inne på att hitta en kennel som #6 tipsade om, speciellt nu efter vad jag fått veta om deras hundar.
Deras sätt att avla på är inget jag vill stödja.
Jag vill ha en hund som jag kan göra testet med, och då spelar det inte någon roll var den kommer ifrån, vad jag förstått.
Klarar den testet så (som du säger) får man glatt lämna ifrån sig den, och är det då dumt att ta en som redan är tänkt att gå till försvaret? Det tycker jag inte.
Men att det är för att den i princip är gratis, det är fel. Om det hade varit därför så skulle jag inte ens fundera på någon annan hund och jag funderar fortfarande om schäfer är rätt och efter vad jag hört om deras hundar så tippar det ändå mer och mer till att köpa en mer ordentlig hund som har friska och fina föräldrar.
Trodde försvaret hade mer prioritet på sina hundar än så!

Oavsett vad för "hinder" du vill låta hunden springa över så belastar det mer än vad fritt spring i skogen.
Min mamma har en tik hemma just nu från FM, och hon säger aldrig mer. Trots det att hon har schäferuppfödning så kommer hon aldrig mer ta en fodervärdshund. Just pga FM sällan avlar på bra tikar och hanar, utan det mesta dem spottar ut är skräp!
Vänd dig hellre till en kennel där du kan få bra råd och tips på hur man lyckas med hunden.
#12 Jag har slutat kollat på försvaret, tänker och vill inte stödja deras avel. Den låter otroligt oseriös och sådant vill jag inte stödja på något sätt och vis!
Så nu sitter jag och kollar på glera olika kennlar och är mer inne på Australien Shepherd nu dessutom så. =)
Har ett par raser jag är väldigt nyfiken på och vill ha men Aussien toppar än så länge så jag kollar runt på en massa kennlar med Aussie och andra raser.

Har haft två omplaceringar jag jobbat med till försvaret, en var 6 månader när han kom och en var 12 månader och lärde mej mycket men känner idag att jag nog inte ska göra detta igen. Men en utmaning är en utmaning. Hundarna blev bra en är testad men fegade ur på släden och bor idag i en familj den andra väntar på testet och bör på hundenheten