Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 9927 ggr
Nuttra
0

Spår för nybörjare

Jag hade tänkt lägga ut ett litet lätt spår för skiten. Ingen av oss har någonsin gjort detta så jag behöver all tips som jag kan få!

Det jag tänkt mig:

Lägger ut köttbullsbitar på en rak sträcka ca 3 meter. Låter det ligga en timma. Tar ut tjejen och för henne till startpunkten och låter henne göra resten?

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kör på 20 - 50 meter till en början Skrattande
Hon kommer garanterat att fatta vinken, så tre meter lät lite lite.

Lägg en köttbullsbit i varje fotsteg du tar i ett par meter (5-10 kanske) sen kan du ta vartannat fotsteg resten av spåret Glad

Och så sele/halsband på såklart, så du kan "styra" henne rätt om hon vill gå tillbaka i spåret = inte okej.
Och det gör absolut inget om hon hoppar över några bitar medans hon spårar!

Glöm sen inte att lägga ut en "hög" med köttbullsbitar i slutet o sen kanske hennes favvoleksak så det blir en riktig pang avslutning Skrattande

Berätta hur det gick sen! Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Nuttra
0

Tack! :D berättar givetvis

/Helena

Nikkis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tikaani beskrev det hela väldigt bra. Men det typ av spår lämpar sig oftast bäst på en gräsmatta.

Vill du lägga ett spår i skogen så kan du markera upp en startpunkt, stampa ordentligt i marken och så kan du släpa fossingarna de första 2-3 stegen innan du går helt vanligt.
Du kan då efter en sisådär 5-10 meter antigen lägga en leksak eller en burk med gotta i.
När hon kommer fram så blir det lajbans/eller massa gotta.
Stoppa sedan undan leksaken/burken och låt henne få samla sig en sekund innan du skickar henne vidare i spåret.

Och när du lägger spåret så kan du precis som i start släpa fossarna lite extra när du lämnat av leksaken/burken.
Så att det blir lättare för henne att snappa upp spåret igen när hon fått sin belöning vid första 'hittegodset'.

Sedan så kan du liksom placera ut lite leksaker/godisburkar (varför inte både och? kör varannangång olika! :D ) så att hon hela tiden har ngt att jobba för i spåret.
Att det kommer upp skojjiga saker = motivation och hon får då anstränga sig för att hålla sig i spårkärnan. (Vilket kommer göra saker och ting lättare när du sedan lägger i ritkgia spårapporter)

Du bygger på så vis också upp en målbild för henne. =) I slutet av spåret ska det vara vääääääääärsta julafton! =)

Tänk dock att inte föremålen högt upp (så hon går upp med nosen och Vittrar in) och inte heller Allt för osynliga. Nu i början ska det vara enkelt och roligt.
Du kan nästan såhär i början spåra i koppel istället för lina, eller om du har lina så kan du hålla dig några meter bakom henne. Går hon ur spåret så stannar du och står helt still tills hon hittar tillbaka igen. Lägg dig INTE i, det är Hennes näsa och Hennes ansvar. ;-)

Det är jätte svårt att beskriva det såhär i text, men om du vill så kan vi lägga ett bruksspår till henne på torsdag? =D

Nuttra
0

#3 oohh tack! hann inte idag men vi kör ett imorn :)

Jaa, det skulle vara toppen om vi gjorde! :D

/Helena

Nikkis
0

Det är såpass naturligt för hunden att spåra så det är inget hon direkt behöver 'lära' sig på det viset. Däremot krävs det liksom en del spårlydnad för att det ska vara bra.

Finns ju IPO spår som jobbar på hundens nogrannhet (se bild) att dne hela tiden ska hålla sig i spårkärnan.

Vad bra, då spårar vi på torsdag också! =D

Chilli10
0

Vilket är bäst att köra på, att lägga typ "korv/köttbullespår" eller att lägga blodspår? :P

fettmedkevlar
0

Blodspår är ju ofta mer intressant för hunden än vad ett köttbullespår är, iallafall min erfarenhet. Så jag säger blodspår.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Nikkis
0

Bäst och bäst, helt olika från hund till hund. Men ska man köra blodspår så måste man ha klöv och tillstånd från markägaren, det är nämligen förbjudet att lägga blodspår utan tillstånd.
Sedan så är blodspår "enklare" för hunden och jag anser att det är roligare att utmana sin hund och ge den svårare uppgifter, så jag röstar för personspår.

Chilli10
0

#7 Okej tack för svar :)

#8 Okej :) Är klöv ett måste, kan det inte var ngt annat? :) Hur långt spår kan man börja med? Ska ner till en släkting som har egen gård med massa mark och så är han jägare också, så tänkte att jag ev ska testa där. Men annars kan ju det vara ett problem, att få tillstånd alltså.

Hur gör man gör att få hunden att förstå att det är en person hunden ska leta efter? :P *sorry för dum fråga, haha* För det känns ju lite "roligare", men då måste man ju vara två. Hur går man tillväga över lag? Måste spåret vila osv?

fettmedkevlar
0

#9 Med klöv så är det viltspår, och det behöver man inget tillstånd för.

Har hunden spårat tidigare? När jag har börjat spåra med en hund som jag vet inte har spårat tidigare så brukar jag själv lägga ett rakt spår med ganska mycket näring(godis/korv/köttbullar). Det spåret brukar bli ungefär 50-100 meter. Märker jag att det spåret är för svårt, att hunden tappar intresset så kortar jag av helt enkelt tills hunden får upp koncentrationsförmågan och intresset.

Chilli10
0

#10 Så man kan lägga blodspår utan klöv i slutet(ngt annat ist)? Och då behöver man inget tillstånd? Vad jag förstod det så var det själva blodet man inte får gå o sprida ut hur som?

Nej det har hon inte. Bara "godissök" inne samt ute på gräsmatta där jag lagt ut det lite hur som.
En gång ett korvspår, det var bara några dagar sedan. Gick väl ganksa bra, hon kom i mål iaf :P

fettmedkevlar
0

#11 Javisst kan man göra det, men då blir det ju inte riktigt blodspår. Har bekanta som lagt blod och i slutet en hög med godis, så man kan ju göra vad man vill. Men blodspår utan klöv blir ju som på ett sätt inte blodspår… Haha du förstår nog hur jag menar.

Men sålänge du använder blod i spåret så måste du ha tillstånd. Använder du däremot en klöv som du drar efter dig i spåret blir det ju viltspår, då får hunden gå efter klövens doft och i slutet så ligger klöven som belöning. Klöven kan man ju frysa och använda ett par gånger innan den blir dålig.

Chilli10
0

#12 Ah. Då är jag med!
Men att dra en klöv efter sig måste ju vara svårare för hunden att känna? Hon är ju ingen jakthund precis, men intresset för vilt finns väl mer eller mindre hos alla raser.

Är risken större att hunden sticker iväg i tex skogen om de känner något vilt/blod? alltså efter att man har tränat detta.

Vilket skulle du säga är bäst att börja med av viltspår och blodspår då?
Har som sagt möjlighet att testa blodspår nästa vecka isf. Annars kan det ju vara svårt att hitta någonstans att vara.

Måste man låta spåret vila innan man släpper hunden på det?
Hajjar de direkt vad de ska göra? :P

fettmedkevlar
0

#13 Nej jag skulle inte tro att spåret blir mindre intressant när hon känner doften.

Möjligheten finns ju att hunden sticker om den känner doften av vilt, men där anser jag att lydnaden spelar roll. Dvs om du säger nej så är det nej som gäller.

Om jag vore du så skulle jag nog börja med viltspår, just för att se om det verkliga intresset finns hos dig som förare och din hund. Se till att köra flera gånger och om det passar er så skulle nog jag börja köra med blodspår. Anledningen till att jag tycker du ska vänta är ju det med att fixa tillstånd för att få lägga blodspår.

Nej man måste inte låta spåret ligga, jag själv brukar köra varierande. Ibland släpper jag hunden direkt, andra gånger kan det få ligga 45-60 minuter, även ibland får det ligga upp till 6 timmar.

Inte alltid förstår hundarna vad dom ska göra, har man en spårvan hund så brukar dom koppla ihop sele och lina till att använda näsan.

Tänk på att inte stressa när ni ska spåra, ta det i lugn takt.

Chilli10
0

#14 Jo det är klart att lydnaden är viktig :)

Ja det verkar ju betydligt enklare att dra en klöv efter sig.
Jag vill mest testa på det för att det verkar vare en "enkel" sak att göra själv, när som helst när man har tid. Samt att jag tycker att det verkar vara ett bra sätt att trötta ut hunden :)

Alltså, nästa vecka kommer jag vara nere hos en släktning i småland. Han äger en gård med massa mark till, han har jakthundar och brukar träna sina egna hundar på sin mark. För det är väl bara från markägaren man behöver tillstånd för att lägga blodspår? :)
Annars om det är bättre annars också så kan vi garanterat testa att bara lägga viltspår n'r vi är där :)

Chilli10
0

Nikkis - lust att förklara för mig hur man går tillväga när man gör personspår? :)

[rightPAW]
0

#16 Du eller någon annan går en sträcka, antingen gömmer du dig och låter hunden leta upp dig eller så kan du göra det hela svårare och gå, sen tillbaka till hunden och hon ska då följa ditt spår och sen tillbaka till dig.

fettmedkevlar
0

HÄR har du lite att läsa om olika spår.

Chilli10
0

#18 Tack! Lite lustigt att det var just den artikeln jag läste tidigare ikväll :P

Nikkis
0

Jag beskrev det i mitt #3 inlägg. =)
Eller är det ngt som du inte förstår/undrar över? =)

Jag hade aldrig lämnat en person i slutet av mitt spår, risken är vääääääääääldigt stor att hunden börjar vittra och det är inte önskvärt i ett spår att gå med hög nos. Det du beskriver är Sök, inte spår.

Det är inte ett dugg svårt för en hund att följa matte/husse spår, det är ju en väldigt bekant doft för hunden sedan innan.

Vad menar du med -"hon ska då följa ditt spår och sen tillbaka till dig" ?

fettmedkevlar
0

#17 Ja jag undrar precis som Nikkis, menar du sök eller vadå? Förstår ingenting av det du skrev.

Chilli10
0

#20 Nja, jag hade visst missat det! :P Men då vet jag :)