Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterträninginlärning
Läst 2557 ggr
Fridaaaa
0

Lugnande övningar

Lillan, min sankt bernhard, blir oftast för glad när vi ska träna, hur ska jag få henne att lugna ner sig? Hjälper inte att gå långpromenad eller att busa av henne, då blir hon oftast mer uppspelt. Det är speciellt med "fot" (alltså sitta vid sidan t.ex inkallning) som hon blir uppspelt, sitter för nära mig, trycker på mig med kroppen för att få mig att leka med henne.

Någon som har tips?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DebHan
0

Först o främst gäller det ju att vara lugn själv - man måste tänka på vad man själv sänder för signaler.. Tex när du ska träna fot kanske du stressar upp dig lite för du vet vad som komma skall från hundens sida..

Sedan en lugnande gest från din sida kan vara att klappa hunden på bröstet, det har jag fått höra att det skall vara lugnande/tryggande för hunden Glad

Någon annan har säkert bättre tips, men det dök spontant upp i mitt huvud! Flört

Varma hälsningar Debbie.

"Allt blir vad du gör det till" Glad

Fridaaaa
0

#1 När honm knuffar brukar jag ignorera henne, inte titta på henne eller röra henne men inte lätt att stå still när en sankt bernhard knuffar på en hehe

Men ska testa att klappa henne på bröstet, har inte tänkt på det, vet ju att det är lugnande! Tack för tipsen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DebHan
0

#2 Lycka till! :)

Varma hälsningar Debbie.

"Allt blir vad du gör det till" Glad