Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 9381 ggr
Anabanana
8

Hund+Clarityn??

Jag har en Rottweilerhane som jag misstänker har nån form av allergi. Trodde först det var noskvalster och var hos veterinären och fick behandling för det men han fortsätter fräsa och nysa och det rinner lite i ögonen. Är det någon som vet om man kan behandla med vanliga allergitabletter som är för människor?? Nån bra sida att läsa på kanske??

Fiffi1
0

Nej du kan inte använda Clarityn till din hund.

Du bör gå tillbaka till din veterinär och tala om att hunden fortfarande inte är bra. Det är en ganska omfattande procedur att utreda allergi på hund.

Fridaaaa
0

Rådfråga veterinär men jag vet att man kan ge hunden betapren :) men gäller att ta rätt mängd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hittadjur-se
0

Allergi på hund behandlas med Prednisolon och ibland även Betapred. Jag äter oxå Betapred de gånger jag blir riktigt allergisk. Vi föredrar Prednisolon då det blir mindre antal tabletter som ska i hunden samt att de inte behöver lösas upp i vatten. Tex reagerar vår tax på getingstick så vi har alltid med oss Prednisolon åt honom. Skulle vi inte ha med det så har jag förmodligen Betapred i väskan åt mig.

Vi måste även ge vår schäfer som kan få allergiska utslag ibland, han får Prednisolon.

Innan man ger en hund någon medicin öht, även om det är hundmedicin efter en annan hund, tycker jag man ska kontakta veterinär. Hundar ska ABSOLUT INTE äta människomedicin.