Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 1765 ggr
fettmedkevlar
0

Jag blir gråhårig

Usch vad illa det känns att skriva det här, men jag måste få ur mig det..

Jag håller på bli rent ut sagt TOKIG på yngsta schäfern, trotsålder så det heter duga och struntar blankt i vad man säger! Hundf*n(ironiskt) har glömt/struntar i ALLT vad inkallning och gå hem heter…. Har man varit ute och närmar sig dörren hem, sviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiish heter det så sticker hon iväg och sätter sig 10 meter bort. Kommer man närmare än 5 meter så pingar hon iväg ytterligare 10 meter.

Godis som "tjuvknep" att få in henne, pyttsan.. Leksak? Möjligen så hon kommer 3-4 meter ifrån mig, men närmare? Nähädu, det kan jag glömma..

Vet inte vad jag vill ha sagt med inlägget, mer än att schäfertikens trotsålder går mig på nerverna! Och ja, jag är alldeles för stolt för att ha långlina på henne och träna på det viset, skäms på mig själv. Oskyldig

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

exitingsvillemo
0

Hihihi… Ursäkta attn jag skrattar lite, men jag kan så tydligt se det framför mig Skrattande

Vår schäferkorsning (också tik) var exakt likadan när hon var liten, tror att det kom vid ca halvåret. Inte mot mig dock, men mot sambon. Så fort han kom i närheten så drog hon, för att sedan åter stanna och invänta honom, sen drog hon igen…

Han ringde in till mig flertalet ggr och sa: Kom ut och fånga in hundjä*eln annars lämnar jag henne ute inatt… Heehe, jag gick bara ut och visslade som kom hon som ett skott Cool

Jag tror att hon tyckte det varjättekul att "leka" med sambon, försökte hon ngn gång leka samma lek med mig, så ignorerade jag hennes beteende istället. Antingen gick jag därifrån och väntade att hon skulle följa med, eller så satt jag mig ner och bjöd in till gosstund.

Alltså; ignorera det dåliga beteendet, belöna det bra beteendet. Och försök omvandla det dåliga till ngt bra.

Det kommer att gå över och då kommer du också kunna se tillbaka på det och skratta. Lycka Till

fettmedkevlar
0

Haha ingen fara att du skrattar, jag gör själv det.

Jadu, om hon bara hade lyssnat på vissel och att jag sätter mig ner. Jag har hämtat henne när hon var 8 månader så jag har själv inte fått "lägga grunderna" i hur jag hade velat forma henne. Men det är ju risken man tar när man inte köper en 8 veckors valp.

Som det är idag är jag så himla bortskämd med att resten av hundarna lyssnar och kommer, men yngsta schäfertiken…… Ibland vill jag bara göra tofflor av henne.

Det roliga är att så länge man inte är utanför hemmet så kommer hon på inkallning, utan problem. Det är mer som att "gå-hem-är-pestsmittat".

Cerrolyn
0

Haha

Hon vill inte gå hem helt enkelt, har ni det så mysigt på promenaderna.Kyss

**MVH Cerrolyn

Tokryck
0

Belöna rörelser mot dig (eller kanske bara ögonkast) med en kodis som kastas åt henne. Hon måste sedan komma närmare och närmare för att få en godis och givetvis fångar du henne inte då hon kommer helt nära utan ger bästa belöningen, kanske en dragkamp. Sen slutar du leken, ger henne en godis och går vidare.

Jag har aldrig haft en hund i trotsålder faktiskt. Antingen har jag haft tur eller så har mina metoder som i mångt och mycket förebygger gett resultat. Jag har hela tiden på promenaderna belönat kontakt, med kel, berömm, godis eller lek. Jag har hittat på roliga lekar och aktiverat hunden (och mig ;) på promenaderna. Då jag inte har orkat engagera mig har hunden gått kopplad. Nu menar jag inte att jag jämt har skuttat omkring i skogen och hittat på saker men mina hundar har lärt sig att hålla sig vid mig och hålla koll på mig för helt plötsligt kommer det något gott eller så sker det något kul. Jag har aldrig gjort roliga saker om hunden ignorerat mig, det händer bara något bra då hunden gör något som jag vill…fast frivilligt. Inga inkallningar, inget tjat.

Bor du "säkert" i ett hus eller liknande skulle jag gå in och ställa dörren på glänt och ignorera hunden.

fettmedkevlar
0

#3 Ja det har vi ju, men jag är inte lika tålig som henne när det kommer till myggen! ;)

#4 Hehe jo jag vet vad och när jag ska belöna. Har ytterligare fyra hundar till. Och jag har precis som du, aldrig haft en hund som har trotsat så mycket som denna dam gör. Måste säga att jag har tills nyss varit väldigt bortskämd ;)