Schäfer - erfarenheter?
Jag har funderat fram och tillbaka på olika hundraser, och vad som kan passa. Senast i raden av funderingar är bruksschäfern.
Jag har ett litet hum om hur de är hemma eftersom min pojkvän har ägt 3 eller 4 stycken (inte samtidigt) innan vi träffades. Så där har jag en del information.
Men han och jag har väldigt olika ambitioner för vårt hundägande. Jag vill ha en aktiv hund att träna och ha kul med. Han ville ha hundar som gick att använda till något (som han säger). För att få dem så bra som han ville, fick han lägga 4 timmar/dag på sina hundar (träning och motion). Ska ha någonsin ha schäfer igen, blir det samma krav igen.
Men om jag bara vill ha en trevlig hund som är nöjd med livet, har jag svårt att tro att jag måste lägga 4 timmar/dag för att den ska må bra (även om den utan problem skulle klara av det).
Så nu till min fråga. Vi kan ta tex försvarets avelstikar som exempel. De är bra brukshundar (mentalt) och ingår i avelsprogrammet för att få fram nästa generations tjänstehundar.
Tikarna används inte i tjänst, utan placeras hos fodervärd utom precis under valpningen. (Nu kom jag visst bort lite från frågan).
Men om man använder den typen av bruksschäfer, vad tror ni att jag måste räkna med i tid/dag i motion och aktivering? Skriv gärna tid för de två olika kategorierna var för sig. Berätta gärna lite hur era dagar ser ut :)
Tack på förhand :)
Medarbetare på jack russel terrier
din pojkvän har bra inställning.
Men du kommer få ett dunder bra svar från Nikkis antar att hon kmr att skriva här så fort hon ser.
Jag vill bara lämna avtryck ;)

Hmm, om jag förstått dig rätt så är Du alltså inte alls villig att lägga ner den tid och energi som krävs för att äga en Bruks Schäfer?
Min fråga är då - Varför kollar du på rasen då?
Ska man äga en Bruks Schäfer så ska den också användas till sitt ändamål, den ska leva ett aktiv "bruksliv" för att må bra och vara lycklig och nyttja de egenskaper den besitter.
Allt annat än detta är i mina ögon totalt otänkbart, då finns det andra raser som passar en bättre.
Så din pojkvän har helt rätt i det han säger.
Schäfer är inte, har aldrig varit och bör absolut inte göras om till ngn "soffpotatis", vi har tyvärr redan de katastrofala exteriör Schäfrarna som är mer döda än levande. Skaffa en sådan istället…
Att en hund "nöjer" sig med mindre är endast för att den inte har något annat val, men hur kan man som ägare medvetet skaffa en hund av den kallibern för att sedan inte erbjuda det den faktiskt kräver och mår bra av?
Då är syftet med hela hundköpet förlorat.
Är ni dessutom intresserade av en fodertik åt försvaret är det ÄNNU större anledning till att använda hunden till någon form av arbete!
Eftersom foderhundarna planeras att gå i avel så är det viktigt att i förväg veta att hunden faktiskt lämpar sig till bruksändamål och att de då förhoppningsvis kan nedärva sina goda egenskaper till sina avkommor som i sin tur ska användas i arbete osv osv.
Så hur ska man då kunna veta vilka de både positiva och negativa egenskaperna en tilltänkt avelshund har om den inte fått "visa vad den går för"?
För att dessutom inte glömma hur det då ska gå till att para ihop den med en annan för att göra den bästa möjliga kombinationen där föräldradjuren matchar varann så gott det bara går?
Nej, det tycker jag är en väldigt stor miss av försvaret - att de allt för ofta sätter ut sina foderhundar hos "Familjen Svensson", för det ger Inga bra tjänstehundar när man inte ens vet vad man har i kopplet.
Ber om ursäkt om jag låter hård, men Schäferrasen är en ras som jag verkligen värnar för, och jag tål inte tanken på att den ska vara något annat än just en Brukshund.
Det finns hundratals med andra raser som Kräver mindre, inte Nöjer sig med utan just Kräver mindre - än vad en renodlad Bruks Schäfer (eller brukshund öht) gör.
För att svara på din fråga gällande hur mkt tid man bör lägga ner på en hund är svårt att säga, för hundar är precis som vi människor individer. Vissa kräver mer än andra och vice versa.
Men i regel så bör man utgå ifrån att skaffar man sig en Bruks Schäfer så får man räkna med en aktiv hund som kräver sitt.
Så räkna med en del timmar de dagar man tränar, vilket kan vara allt ifrån 1 timme och uppåt, 7-5 dagar i veckan.
(Undantag finns det givetvis alltid, sk "svarta får" - och vill man ändå ha en Bruks Schäfer som kräver mindre - ja då kan man leta efter en "kasserad" vuxen hund, då vet man vad man får!)
Såhär kan min vecka -Utöver de rastiningar och motionspromenader de kräver- se ut med min yngsta schäferhane som är av sk blandade linjer.
(Bruksaren jag har fyller 12 år i Juli så han är "pensionerad" och lever livets goda dagar utan större krav.)
2-3 dagar Lydnad + ngn form av nosarbete, t.ex uppletande
1-2 dagar Spår, ibland varvat med lite lydnad eller agility
1-2 dagar Fysträning
1-2 dagar "lediga" = Endast långa prommisar
Är det ngt du undrar över, så fråga! =)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Jag tror du har missuppfattat lite av mitt första inlägg. Jag är inte intresserad av en soffpotatis. Min förra hund var en sådan. Jag älskade henne, och hennes personlighet klaffade perfekt med min. MEN hon ville inte jobba. Det var inte hennes grej.
Jag försökte lära henne apportera, personspår och lite lättare uppletande. Min hund gick och la sig efter 3 sekunder eller så. Totalt ointresserad. Det ända som var intressant var blodspår, vilket vi inte hade möjlighet att utöva. Bodde fel och hade ingen möjlighet att ta mig ut till ställen där jag kunde lägga dem. Jag är ute efter en hund att kunna jobba och hitta på saker tillsammans med.
Jag har svårt att se att en hund "nöjer" sig med mindre än vad den behöver. En hund som inte får det den behöver, hittar ofta på andra saker i stället. Det är inget jag kallar för att nöja sig.
Vad jag menade med min tidigare fråga om hur mycket en Bruks schäfer behöver/kräver för att må bra, ska jag försöka förtydliga här nedan med några exempel:
Ett tag satt jag ganska mycket på allt om hundar. Där finns det en tjej som tränar olika bruksgrenar (som jag har förstått det som) med sin papillon. Tydligen ganska duktig också. Hennes hund är van vid att jobba en viss mängd varje dag, och därför är ett stort behov skapat. Vilket leder att om tjejen som äger papillonen blir sjuk en dag, kan hunden inte ta det lugnt utan att få ha jobbat åtminstone en viss del av det den brukar få göra. Uppfattade det inte som att motionen är lika viktig, men just den mentala biten. Papillonen är (som jag har uppfattat det) inte en ras som normalt sett har det behovet.
Om vi sedan tittar på BC. En BC är gjord för att kunna vara med ute och valla under en hel arbetsdag (8 timmar). Inte i sträck då, men tror du förstår vad jag menar. De som köper en bc, men inte har en fårflock att valla, utan har den mer som brukshund, ser de till att deras bc jobbar 8 timmar/dag, 7 dagar i veckan? Jag tror inte det.
Med andra ord KAN en bc jobba 8 timmar/dag, men om man inte skapar det behovet, hur mycket måste den då jobba/dag för att må bra?
Det jag och pojkvännen har snackat om en del, är att han menar att schäfern kan jobba hur mycket som helst (nästan), men att han är ganska säker på att de mår bra (inte nöjer sig) med mindre än hans 4 timmar/dag, 7 dagar/vecka. Men det är fortfarande en ras som måste jobba. Helt klart!
Det är det frågan handlar om. Om man inte har tävlingambitioner och därför måste träna mycket för att verkligen finslipa alla moment och så, hur mycket bör man räkna med för att ha en lycklig och harmonisk Bruks schäfer?
Jag kan lugna dig med att jag har pratat med försvaret, fått intresseanmälan, men inte skickat in den. Till viss del är jag säker på schäfer. Till andra delar är jag det inte. Velar lite där.
Jag har även vissa autistiska drag, så verkar jag säga något helkonstigt, är det antagligen det som har gått in. Jag tror att jag är super tydlig när jag skriver (även när jag läser igenom det innan postandet) med är egentligen ganska lummig.
Med andra ord. Skriver jag något som verkar konstigt/fel, fråga gärna innan du på allvar tror att jag är helt ute och cyklar så ska jag försöka förtydliga vad jag menar :)

Oki, då är jag med nu i hur du menar.
Din fråga är alltså mer "Blir hunden det man gör den till?", right?
Mitt svar på det blir då att det delvis är så.
För hunden har i första hand sitt genetiska arv - Vilket man inte kan ändra på och därmed något att utgå ifrån när man ska aktivera. För återigen, varje hund är en egen individ.
Men sen har vi miljöarvet också, och det är ju det Hunden "upplever"/lär sig what ever = "formbart".
Så Miljöarvet kan man säga är "Det blir vad man gör det till".
Men en hund som har "Det" naturligt i sig, dvs genom sitt genetiska arv är svårt att göra ngt åt. Vissa delar Kan man bygga upp men man kan ytterst sällan få just det där "Det".
Tjejen du läst om som hade den superaktiva Pappisen, kanske hade ett undantag till hund?
Hunden kanske hade det där "lilla extra" och ägaren tog tillvara på det genom att hela tiden "behålla" det uppe vid en nivå som hunden sedan vant sig vid - rutin - Miljöarv.
Hmm, känner mig inte så bra på att föra över mina tankar till text nu känner jag, haha. Men hoppas du förstår.
Att jämföra en vallande BC till en "bruksaktiverad" BC är nog inte riktigt rätt, för Vallning och lydnad, spår, sök osv är inte alls samma sak och kräver en helt annan form av precission och uthållighet.
Men som sagt, allt är relativt beroende på vad hunden har i sig från grunden, det genetiska.
Jag vet om flera som har brukshundar som Inte tränas 7 dagar i veckan men som mår alldeles utmärkt med det den får i aktivering när den väl får det x antal dagar/vecka.
Det är trots allt hundar, inga maskiner. Precis som vi människor så kan(bör) vi inte hålla oss uppe i högvarv hela, hela tiden utan Behöver koppla av för att få nya krafter. Annars slår det över till stress och är inget kul, varken hos människa eller hund.
Så återigen, det är svårt såhär i förhand säga att "si och så mkt kommer du behöva lägga ner på din kommande hund".
För Vem vet, hunden du kanske får är mer av ett undantag än en regel, eller tvärtom. Återstår att se som sagt. ;-)
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Bra att du förstod vad jag menade :)
Visst, du har ett genetiskt arv som du aldrig kan ta bort/förändra helt. Lite det jag var ute efter, är hur mycket man får räkna att lägga som MINIMUM för att med största sannolikhet göra hunden nöjd. Sen finns det inga garantier.
Får besök nu, men kan lägga ut lite hur jag hade tänkt mig att ha Bruks schäfer senare :)
Bara en generell fråga också. Om hunden får den mentala stimulans den behöver i vardagen, är det TROLIGT (inte garanterat) att den kan slappa och göra ingenting 2 dagar?
Det är inte ofta jag åker bort, men vi (jag och pojkvännen) brukar hälsa på hans föräldrar 2 gånger/år. Vi brukar vara hos dem ca. 2 dagar. Det finns inhägnad trädgård och en annan hund att leka med. Men med tanke på hur sällan vi ses, är det inte alltid man vill ut i skogen 2 timmar.
Kan utveckla mer sen om du vill :)

Jag anser att en hund oavsett ras ska klara av att vara "ledig" i en eller fler dagar utan att börja klättra på väggarna.
En av och på-knapp är viktigt tycker jag.
För ibland blir man ju sjuk, ibland så vill man ha ett sk socialt liv, ibland så varken man orkar eller vill träna med hunden och då är det bäst att låta bli.
Jag tränar Aldrig när jag inte är på det rätta humöret, för då blir det bara fel och det är bättre om hunden får bara vara den dagen. =P
Jag har två schäfrar och de mår bra i våran familj trots att de inte aktiveras fyra timmar/dag. Ska man komma någonstans eller vill att de "ska användas" till något så kommer man fram mycket fortare ju mer tid man lägger ner med dem.
Jag har inga ambitioner att tävla, ev. att min dotter kommer att tävla den yngsta hunden men jag tycker om att träna med dem. Vi håller på med lydnad och spår, startade upp rapportträning men just nu ligger det på is då jag inte hinner med det. Men vi tränar lydnad ca två-tre dagar i veckan och spår en dag i veckan ibland två.
Sen går det upp och ner beroende på vad som händer i ens liv, just nu är det mindre träning än vad det är vår och höst och jag kan tänka mig att det blir mer på semestern. Vintertid så kör vi dem en del efter spark och jag har som mål att skaffa släde. De flesta jobbar ju heltid och sen får hunden den tiden man har just för tillfället.
Har man lite tid någon dag så får man ju planera att göra något effektivt den dagen typ, jobba med huvudet så hunden får den stimulans den behöver. Uppletanderutor är ju himla bra när man inte har den tiden det tar att träna sök med ett gäng som kanske tar halva dagen osv. Just nu är det perfekt att sticka iväg och låta hunden simma/leka i vattnet. Man lär sig ganska snabbt vad som behövs för ens hund att bli aktiverad.
Men klart bäst så tycker jag att det är att ta en riktigt långtur i skog och mark, hitta på saker för hunden efter vägen. Min ena hund skulle nog föredra spår varje dag då han älskar det, tiken gillar rapport eller bara vara i skogen med oss och gå. Min yngsta dotter har som sommarprojekt genom skolan att lära den ena ev dem att söka svamp-kantareller. Det ska bli kul då vi plockar mycket svamp i skogarna, kanske vi slipper leta själv 
Jag håller med dig ang. på/av knapp. Men vet att när vi är där får hundarna mest springa på tomten, träffa nya människor och så. Inte så mycket koppelpromenader.
Sen brukar vi åka upp och hälsa på en tjejkompis som också har inhägnad trädgård och leka en stund med henne hundar.
Lite mat-/godissök kan man alltid stoppa in 
Min idé (om jag skaffar Bruks schäfer) ser ut så här:
söka/leta/nosa upp frukosten under promenaden
Promenera 1,5-2 timmar alt. cykla 6-7 km
Två kortare promenader på 10-15 min
Träna apportering/lydnad/trix… ca. 30 min
Aktivering med kvällsmaten. Antingen ute eller i någon aktiveringsleksak
Alternativt:
- Söka/leta/nosa upp frukosten under promenaden
- Promenera 1,5-2 timmar/cykla 6-7 km
- Två kortare rundor på 10-15 min
- personspår/kantarellsök (hösten)/uppletande
- Aktivering med kvällsmaten. Antingen utomhus eller i någon aktiveringsleksak
Sen ingår det en del aktivering på promenaderna som man inte tänker på/planerar. Det kommer en hund, man ropar in, fotgående. Lösträning (eftersom jag vill/kräver att min hund ska kunna vara lös större delen av året). Man har lite tråkigt på promenaden och träna lite småsaker. Fjärrdirigering.
Som jag tänker kommer jag att växla mellan de två olika alternativen. Jag har skog nära, men massor av kantareller i. Tänkte lägga personspåret och uppletandet där också (när hunden är mogen för det). Som jag bor nu, är det skog runt om i princip hela samhället.
Jag kom på med försvarets hundar
Jag har en bekant som precis köpt en hund från försvaret och ska lära upp den till väktarhund. Jag tror att på så vis kan man komma över en billligare hund som är bra. Försvaret "kasserar" ju ganska många hundar och det behöver ju inte vara fel på dem för det, ibland är det kanske ett C på höfterna, ibland klarar de inte deras test, och ibland kanske det bara är att hunden inte trivs i hundgård osv.
Värt att kolla upp om ni har haft dem i tanken förut.
Det som är intressant just nu, är att anmäla intresse för att ta en avelstik ifrån dem. Alt. köpa en av deras kasserade. Men avelstik är mer intressant just nu.
Dels för att jag får alla kostnader betalda under avelstiden, men samtidigt att det finns hjälp att få av deras instruktörer om det skulle behövas. Inte kanske att åka ut, men att ha någon att kunna prata och ventilera med.
Den möjligheten finns knappt alls på de hundarna du köper (som inte har gått igenom testerna).
Eftersom det här ev. kommer att bli min första schäfer, vill jag ha så mycket skyddsnät jag bara kan ;) Jag kommer aldrig köpa/ta hand om en hund som jag inte tror mig klara av. Men skönt att veta att det finns hjälp att få om jag skulle behöva det.
Ja det låter ju jättebra tänkt från er.
Köper man från uppfödare så har man ju oftast den backupen från uppfödaren.
Jag tycker det är kul att gå massor av kurser
. Jag vet inte hur mycket jag varit med hanen, just nu går jag en kurs med honom och han är över fyra år. Tänkte gå samma kurs med den yngre i höst, roligt och man får lite hjälp om man har problem med något.
Jag har tyvärr inte möjlighet att ha en valp som det ser ut idag. Behöver ha en hund som jag kan lämna 4-6 timmar lite nu och då (när den har bott in sig). Men med en valp räknar jag med att det tar 4-6 månader. Det finns ingen möjlighet till det idag eftersom jag bor själv.
Kurser har jag ingen möjlighet att gå här :( Vi har en sbk här, men den ligger 2-3 mil härifrån och det går inga bussar. Saknar bil och körtkort, men ska förhoppningsvis komma igång med det iår.
Går allt som det är tänkt, kan jag förhoppningsvis flytta ner i Sthlm till sommaren nästa år (beror helt och hållet på min köplats/omsättningen på lägenheter). Men där nere har jag bekanta som är instruktörer, samt att det rimligtvis borde gå att hitta en hundklubb där jag inte behöver körtkort. Då kan vi gå kurs 
Sen har även blå stjärnan kurs i Sthlm som jag är sååå sugen på att gå. Det är en prova på kurs, varvat med mycket teori av hundtränare som jag respekterar. Tex Memea Molin (stavning?). Men inte lönt att gå dit med min förra hund. Hon tyckte in om andra tikar eller att träna. Då känns det meningslöst att betala 2000:- för en kurs 
Tråkigt att inte kunna komma iväg men så är det ibland, själv åker jag 10 mil enkelresa för kursen jag går nu. Näst gång ska vi samåka några stycken, det är dyrt att åka själv men den jag går hos är jättebra. En kurs med Memea Molin skulle vara guld! Jag gillar hennes ideer. Min tik avskyr alla andra hundar också men hon får lov att stå ut
. Hon behöver verkligen träna på att ha andra hundar runt sig.
#13 Jag hade nog tyckt samma sak, om jag hade vetat att hon skulle uppskatta träningen. Men hon brukade tröttna efter 5-10 min (vad det än var), och att då vara på läger i 3 dagar :S Massa prova-på träning som inte skulle ha lett till någonting, eftersom hon mer eller mindre skulle lägga sig ner på sidan och sova. Sen kunde jag stoppa in vad som helst under nosen på henne, men icke…
Att då betala 2000:- kändes ärligt talat som att slänga pengar i sjön :(
Någon får gärna kommentera min tänka aktivitetsplan i inlägg #8.
Jag har visserligen ingen renrasig schäfer utan en blandras mellan schäfer, vit herdehund och terv men skriver ändå en rad.
Vi spårar en eller två gånger i veckan. Agility en gång i veckan. Det är olika hur ofta vi tränar lydnad men ungefär två gånger i veckan. När vi fystränar så är det antingen drag eller cykling tre dagar i veckan, långpromenader också förstås. Planerar att kanske gå en kurs i uppletande i höst.
#2 Bara av ren nyfikenhet, hur länga/dag skulle du uppskatta att du tränar med din schäfer? Tex om du tränar lydnad, tränar du det i 60 min i sträck (med lite pauser)?
Jag har svårt att se framför mig hur länge hunden kan jobba innan det blir tråkigt. Min tidigare hund hade stort behov av att inte träna samma sak (max. 2-3 repetitioner). Träningspass på absolut max 10 min. Sen struttade hon iväg och gjorde sitt. Då var hon trött i skallen eller uttråkad.
Det kändes så meningslöst att försöka göra något av det. Precis när jag kände att vi hade börjat komma igång, slutade hon.
Sen har jag funderat på det schema du skrev upp. Blir lite förvirrad. Om det är hur en vecka kan se ut, blir det mellan 5-9 dagars träning/vecka. Kan du försöka förtydliga lite?

Kan börja med att säga att jag har varit borta i en vecka, så har knappt varit vid ngn dator, antar att det är du som skickat PM till mig? Har inte hunnit läsa det ännu…
För att svara på din fråga.
Det beror på faktiskt. Är väldigt olika, helt beroende på vädret, hundens (och Min) dagsform och Vad vi ska träna som avgör hur länge vi kör.
Men jag kan Lugnt köra på i ca 30 min med ngn enstaka kort paus. 30 min är för Mig/hunden "snabb träning".
När vi åker till BK så är vi borta i några timmar, visst så blir det visserligen en del vila men sammanlagt så blir det säkert minst en timmes lydnadsträning - men då allt som allt = med pauser. Ibland mer ibland mindre, som sagt det är relativt.
Och då är min yngre hane inte direkt det bästa lydnadsmaterialet.
Min gammelherre däremot som är av helt annan kaliber - han tröttnar Aldrig och när han var yngre (Han fyllde 12 år nu i Söndags så han e pensionär nu) så kunde vi lugnt bara träna, träna och träna och han hade alltid mer och mer att ge.
Det som är avgörande är ju vilken motor hunden har i sig, är den sammarbetsvillig, är den lättmotiverad och Har en arbetsvilja - ja då är det foten på bromsen man i regel måste ha.
Medans en hund som är motsatsen är det foten på gasen som gäller samt hålla motivationen på topp.

Tillägger - Jag kör inte lydnad Varje dag 7 dagar i veckan.
Men kan däremot köra lydnad ett par dagar i streck och sedan ha en ledig dag/annan aktivitet osv.