Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etikettbruks
Läst 2761 ggr
fnyk
0

liten fråga kring bruks

Hejsan!

Är nyfiken på hur det hänger ihop i Brukset.. Jag har tänkt att börja köra med min schäfertik. Förrutom lydnaden.. väljer man en inriktning utöver tex spår? som ja gärna vill hålla på med..eller måste man köra alla grenar? Skyddsbiten är jag oxå intresserad av att köra så småningom.. Hon måste mogna lite till.. 

tacksam för svar! :)

Cerrolyn
0

Klicka på Artiklar och sedan på Bruks så finns det om alla bruksgrenar och klasser där.

**MVH Cerrolyn

fnyk
0

tack!! :)

Nikkis
0

Om du ska Tävla så måste du köra lydnaden också, för det är lydnad + special.
Specialen är då spår, sök, rapport och skydd.
Du väljer själv vilken special du vill satsa på, du kan ha bara en eller flera, helt upp till dig och din hund.=)

Som Cerrolyn skrev så finns det väldigt ba artiklar om Brukset här på forumet. =)

OT; Vart kommer din tik ifrån?

/ Nikkis - Också Schäferägare. ;-)

fnyk
0

#3 Min schäfer kommer från Trollhättan. Råbäckens Kaxi heter hon :)

Fick tag på en träningsgrupp i närheten så vi får se om jag får börja där! Men där krävde dem att man även tränade spår och sök tillsammans med skyddet?

Nikkis
0

Jaha okey, kollade in kenneln nu, såg att din tik är e: Degns U'nick.
Jag var nära på att ta den valp efter honom fast från annan uppfödare, men lämnade återbud. Han är inte riktigt min kopp av te. =)

Jaha vad är det för grupp då? En skyddsgrupp eller?
Spår förstår jag att man ska köra om man vill hålla på med skyddet, för spår ingår i det likaså lydnaden givetvis.
Sen beror det visserligen på om man kör Svensk skyddet eller IPO (Internationell Prövnings Ordning) ? För spåren skiljer sig i dessa grenar.

Men varför man Måste köra Sök för att vara med förstår jag inte riktigt…? Vad var deras motivering?

Cerrolyn
0

Sök ingår också i skyddet.

**MVH Cerrolyn

fnyk
0

#5 Japp, en skyddsgrupp. Vet att IPO och Svenskskyddet inte är samma. Har testat IPO oxå.  (Vet mer om IPO än Svenskskyddet.. det är därför ja frågar en del här om brukset…) Men har inte hittat ngn bra träningsgrupp. Så ska testa svenskskyddet.. Hur är bruksspåren?         I skogen ensam? :)

monicany
0

Nä de är svårt att hita tränings grupper till IPO, de är många klubbar som är imot detta pga attde tycker att de är för hårdhänta metoder både för hund och figuranter..

Nikkis
0

Menar du Sök som i Bruksgrenen Sök = Söka efter människor - Personsök, eller "sök" som i Uppletande av föremål i Brukset?

Bruksspåren varierar, beror på vart man tävlar.
Arrangören tar de marker denne har tillhanda. Så vissa är i skogen andra på fält.
Beror på vilken klass man tävlar i också, i appellen (osäker på lägre..?) så följer domaren med i spåret alt. står på håll och tittar omd et är möjligt.

I de högre kalsserna så spårar man ensam och då gäller det att man har fått med alla apporterna (vilket för övrigt också gäller i de lägre klasserna givetvis..) . =)

Jasså? Min erfarenhet är en annan, inte alls svårt att hitta en IPO grupp, men desto svårare att komma Med i en (bra!) grupp. =)
BK'arna här omkring har mkt god inställning till skyddet.

Cerrolyn
0

Jag vet att här i Växjö / alversta Sd finns det en…

**MVH Cerrolyn