Brukshundraser iFokus

Brukshundraser

Etiketterallmäntövrigt
Läst 6367 ggr
Cerrolyn
0

Malle vs. Schäfer

Jag kopiera och klistrar disskusionen från tråden: "Ras nu och sedan?"

Snälla skriv inget i denna tråd fören jag ger klartecken.

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Zebbeb har precis berättat att hon ska skaffa malle.

Craz-y - #59, Vad kul! Då krävs det nog lite tuffare metoder än vad jag läst att du använder dig av.

Nikkis - Näemen vad är det jag läääääääser!?

Men Zebben då, ajabaaajaaa! Nikkis icke glad, iiiickeee glad!
Tur att jag läste detta tyst, för mina grabbar hade blivit gaalna, hehe.

Nej men ärligt, du vet väl att en Riktigt bra Bruksavlad Schäfer är överlägset bättre än ngn annan ras inom brukset?

Som jag förstått det (rätta mig om jag har fel) så är dina tikar av utsl. linjer?
Då kan jag nästan förstå ett rasbyte till en hund som mallen, dock inte sagt att dina inte är arbetsdugliga, men det är inte riktigt samma motor vi talar om nu, men om man inte mött en schäfer av rätt kaliber så kanske man inte tror att det ens finns.

Men det gör det och en bra bruksavlad schäfer… Oj Oj…. Varför gå miste om en sådan för?

Marylojs - #60 Ursäkta, men VARFÖR i herrans namn skulle mallen kräva tuffare metoder??

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Craz-y - #63, Hon har väl schäfrar från utställningslinjer?? Då kräver en bruksmalle tuffare metoder??

Marylojs - #64 Varför skulle de göra det? Tvärtom skulle jag vilja säga, mallar tål inte tuffa metoder, de håller inte i längden pga deras nerver. Immunsystemen bara rasar. KOllar man utomlands på mallar som körs med el håller de sällan längre än tre år.

Var har du fått dessa idéer ifrån egentligen? Jag har schäfer från brukslinjer, enklare hund går inte att hitta, och några hårda metoder kräver hon verkligen inte. En bra brukshund ska lättdresserad och samarbetsvillig.

#53 Fast det där beror ju helt på vilka linjer du köper. Jag skulle absolut inte generalisera så som du gör. Klart att mallarna håller bättre än exteriörvraken, men det är ju som att jämför äpplen och… en hushållsost.

Nikkis - Ger mig in i detta trots att det inte ritkigt angår mig, men en åsikt ska lämnas, hehe!

Jag är beredd att hålla med Marylojs här. Det finns egentligen ingenting som säger att en ras kräver en viss typ av metod, sånt är individuellt men också delvis linjemässigt.
Jag kan säga att jag skulle dock få gråa hår av att t ex ha en exteriöravlad schäfer utan drifter, då dessa enligt Min erfarenhet är svårare att motivera. Men det är inte riktigt det det handlar om nu.

Jag kan säga som så, att en bra hund med ett bra paket 'ska' inte Behövas 'handskas' på ett hårdare vis eftersom dessa, precis som Marylojs skriver, så har såna hundar en will to please.
Och det kan då räcka OM det behövs, någon Enstaka gång att gå in hårdare mot en sådan hund i form av "Aja baja, det där gör du inte om" och så var det med den saken.

MEN, sen är det också hur man är som förare och vilken Väg man väljer att gå, den Långa("schyssta") eller korta("hårdare"). För som sagt, alla vägar leder till Rom.
Men det finns återigen inget som säger att "Så Ska det vara".
Även om mallar i mina ögon är… Lite spciella.

Uh vad svamligt det blev nu känner jag, men klockan är mkt.^^

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

rebecca-g - En valp/unghund vet inte vad 'will to please' är.

Belgarna, speciellt, testar sin förare otroligt mycket under denna tid och har näst intill en energi som inte går att ens jämföra med hur Schäfrarna är när de är unga.

Därav, kan man inte bara förlita sig på att

"Hunden vill lyda, det är en sådan ras"

Hunden vill lyda när den förstår vad den för ut av att lyda, då blir detta 'will to please' beteende mer markant, dock tycker jag det är få unghundar över huvud taget som har denna inställning.

Därför, behöver Belgarna, en fast hand och tydlig vägledningen genom ungåren. De behöver förstå vem ledaren är innan de vill ha något med en att göra.

Visst, alla hundar är individer, vissa är "lättare" än andra, men en malle från brukslinjer är inte en barnlek.

Nikkis - #68

Nu talade jag visserligen inte om valpar/unghundar, eftersom detta är en så himla kort del av hundens liv.

Självklart är det så, att oavsett ras, att man ska vara en tydlig och bra ledare för sin valp/unghund/vuxen hund.
MEN detta är något man kan vara på Flera Olika vis. Och det är Där skillnaden ligger i, dvs det vi nu diskuterar.

Jag kan dra mig själv som exempel, jag har som många kanske redan vet och själva sett, inga problem med att handgripligen gå in och bryta min hund vid behov.
Jag har egentligen inte heller något emot att någon annan också gör det på sin, OM det är på ett schysst och rättvist sett gentemot hunden. Där själva korrigeringen inte överväger den slutgiltiga belöningen, hunden ska ju INTE brytas ner!
Det är en himla balansgång det där.

Jag har sett flera förare som varit rent av oscyssta mot sina hundar och dessa är då helt nedtryckta till hälarna, sånt är inte OK i mina ögon, givetvis.
Ska man korrigera en hund så ska det egentligen Inte krävas mycket för att denne tar åt sig och skräper till sig.

Men jag är nästan helt 100 på att någon annan skulle kunna köra min Nero med "mjukare" metoder än vad jag gör (även om jag flitigt använder klicker och sånt 'skit', men ja ni fattar nog poängen) och få minst lika bra, om inte Bättre resultat.

Ska dock poängtera nu så inte folk missuppfattar och tar det som att jag slår skiten ur min hund! För det gör jag inte! Det jag korrigerar är rena dumheter från hund, aldrig i inlärningssyfte eller dyl.

Som jag tidigare skrev så är ju mallar…. Öhm… Speciella, haha
Dom agerar först - tänker sen, gärna i 380 knyck! Man ska då som förare hänga med i dessa svängar och styra upp sin hund, återigen - tillväga gångs sett är olika. (Hahah särskrivning!)

Men en grej med mallarna är deras stooora sociala kamplust, det som resulterar i så fina tjuvbett som jag kallar det för.
Det är egentligen en sån hund man inte bör gå på så mycket fysiskt, om ens något (?) iochmed att det oftast resulterar i en konflikt då många mallar inte köper sånt, utan svarar upp - med sina tjuvbett.
Detta är då sånt som (iaf i mina ögon) kan sabba relationen mellan förare och hund, och något ledarksap kan man glömma.

Jag personligen skulle aldrig palla med en malle, kanske om 150 år, eftersom det inte är min kopp av te. Iochmed att jag inte har det tålamod som krävs för att strya upp en sån hund med såna egenskaper som lätt tar överhand…

Så kort och gott, det finns egentligen Inget "si och så Måste du göra för att reda upp din malle".

Satan vad långt, och något svamligt det blev, haha sorry.

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Maddepadd - Jag personligen anser väl att det är skillnad på hårda metoder och att vara konsekvent i sin uppfostran.
Jag har sett huuur många bra bruksmallar (för att vara en bruksmalle) som helst, där föraren inte slänger ner hunden i backen, skriker eller slår efter hunden stup i kvarten. Och jag har sett minst lika många nervvrak där föraren slänger ner hunden i backen så fort det är något.
Nej, jag tror på att vara riktigt konsekvent när det gäller hundträning, oavsett vad det är för något. Man behöver inte vara fysisk hela tiden.

Nikkis - #70

Fan du förklarade det där bra mycket bättre än mig, haha! Huvudet på spiken var det.
Precis det jag ville få fram

Zebben - #60 Ursäkta!?

Av vilken anledning då?

#66 Vem har exteriörvrak? Om det är mina schäfrar Du tänker på så är jag extremt nöjd över dessa. Om jag hade haft möjlighet hade jag mer än gärna köpt två likadana igen. Men men, den möjligheten finns tyvärr inte. De är otroligt föriga, stabila, samarbetsvilliga och ett driv som jag är mkt nöjd med. Skiter fullständigt i om de har utställningslinjer i sig. Jag tränar hund, inte en stamtavla. Visst är det väldigt viktigt med föräldradjur och leden bakåt, det håller jag absolut med om. Men sånt var jag mindre kunnig om när jag köpte min första schäfer. Men hur som helst prickade jag rätt. Schäfer nr 2 och 3 köptes från samma då jag ville ha likadana fast med lite mer driv, vilket jag absolut fick!

Till samtliga: Anledningen till att jag denna gång vill köra Malle är för att jag vill ha en "mindre" hund. De är i stora drag väldigt lika schäfern i sättet. Men de är snabbare i tankegångssättet, på gott och ont självklart! Med malle måste man ha lite mer precision i sitt sätt att träna, just för att de är snabbare i allt de tar för sig. Jag skulle egentligen lika gärna kunna köra på schäfer igen, men just nu vill jag ha mallekroppen. Mindre, smidigare och snabbare hund.

Att påstå att man behöver hårdare träningsmetoder bara för att man kör malle, visar bara på stor okunskap om hundar.

Marylojs - #68 Innan jag säger något mer, menar du på allvar att valpar och unghundar inte kan ha will to please? Jag ser en enorm skillnad från hund till hund, även i valp- och unghundsstadiet.

#70 Mycket bra skrivet!

#75 Jag känner till många exteriörvrak, men syftade inte på någon i tråden utan rent allmänt.

Har ingen aning om vad dina hundar har för linjer eller vilket virke de är av. Hävdar dock fortfarande att det är stor skillnad på linjer och linjer, tränar med många schäfertikar som är både mindre och smidigare än mallar.

**MVH Cerrolyn

Cerrolyn
0

Namnet framför - är vem som säger. Jag orkade inte ändra nummerna till namn…

Nu kan ni fortsätta.

**MVH Cerrolyn

Craz-y
0

När jag säger hård, menar jag konsekvent.

Jag förstår att folk missuppfattar nu när jag säger att man måste vara "hårdare". Jag menar att man behöver vara rikigt konsekvent mot sin bruksmalle. Min malle lyssnar 10ggr bättre på röstkorrigering än på när man går på honom fysiskt. Då startar han bara en kamp som han inte tänker förlora.

Jag påstår att man behöver konsekventare träningsmetoder på en bruksmalle än på en utställningsschäfer,
och då handlar det inte om att lägga ner och slå sin hund. Flört

Dessutom så bryr jag mig inte om hur det kommer gå för Zebben och hennes framtida malle, jag bryr mig om hur det går för mig med min.
Så jag orkar inte diskutera detta.

Cerrolyn
0

Ordet "hård" kan ha många meningar och betydelse inom hunderiet. Det man (jag i alla fall) mest koppla det ordet till är just att vara fysiskt hård. Men det finns som sagt många sätt att se det på.

Ceasar tillexempel. Han skulle hellre bli nedtryckt ordentligt i marken än att jag avbryter träningen. Avbryter jag träningen så blir han som en tax.

Sedan undrar jag lite om detta med "will to please". Många hundar jag har träffat vad gäller schäfer och malle (och retrieversFlört) har mycket av detta från början.

**MVH Cerrolyn

Craz-y
0

#7, Ja precis. Hård för mig handlar inte om att vara fysiskt hård Flört

Maddepadde
0

Och hur vet du att hon inte klarar av detta?
Bara för att jag i dagsläget har en Jaktlabb behöver väl inte det betyda att jag aldrig kommer att klara av en Bruksmalle bara för att jag inte går på henne lika hårt som jag ev. skulle behöva med en bruksmalle?

Hur jag hanterar min hund i dagsläget säger ju inte allt om hur kapabel jag är till att hantera en annan hund.

Dessutom behöver ALLA hundar konsekventa träningsmetoder för att bli bra.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Xondah
0

#9 "Dessutom behöver ALLA hundar konsekventa träningsmetoder för att bli bra."

Så sant! :)

Marylojs
0

#6 Ursäkta men det där tycker jag luktar efterhandskonstruktion lång väg.

Craz-y
0

9, Jag känner inte Zebben så jag kan inte svara på det. Jag har bara läst en del saker hon har skrivit vilket jag utgick ifrån när jag komenterade hennes inlägg.

11, Jag har aldrig menat att man ska slå sin hund eller använda våld? Är det ens någon som tycker att man ska det?

Craz-y
0

Jag lämnar tråden.

Skriv ett pm om ni vill prata vidare med mig.

Tokryck
0

"Will to please" är för mig hur lätt hunden är att belöna, inte vill den göra mer för mig än vad andra raser vill. Ingen hund gör något för ägarens skull, den gör något på grund av att den vinner något av det. Sen kallar vi det "will to please" (jag med) när de alltså bara är lättare att belöna. Det kan vara att de till exempel tar arbetet i sig som en belöning, eller en omklappning som en belöning medan min hund behöver mer för att uträtta något, alltså har mindre "will to please".

Marylojs
0

#12,13 Blev det för jobbigt? Att lägga ner en valp med våld på marken är även det våld mot hunden, både fysikt och psykiskt enligt mig.

Nikkis
0

Jag måste dock ställa en fråga till dig Zebben, om följande du skrev;
"Om det är mina schäfrar Du tänker på så är jag extremt nöjd över dessa. Om jag hade haft möjlighet hade jag mer än gärna köpt två likadana igen. Men men, den möjligheten finns tyvärr inte."

Möjlighet för vaddå? Du planerar redan en till hund så Den möjligheten måste absolut finnas. Likaså så finns det Schäfrar av exteriörlinjer så det blir över. Så vad är det omöjliga? Du kan ju alltid skaffa en ist för två.Glad

Cerrolyn
0

Samma för mig.

Jag kommer aldrig skaffa malle, 1. jag har svårt att tro att jag skulle gilla/orka den motorn, sedan tycker inte jag att de är snygga. *Hukar mig*

**MVH Cerrolyn

Marylojs
0

#17 Haha, håller faktiskt med, gillar inte heller deras utseende.

Zebben
0

#16 Jag menar att jag aldrig kommer att kunna få samma individer igen. Men hade möjligheten funnits hade jag gjort om samma köp, menade jag.

#17 Nä, håller med. De är inte de vackraste hundarna på jorden. Tidigare tyckte jag de såg förskräckliga ut, men jag har ändrat mig lite. De ser ok ut. Schäfrar är ändå de vackraste!

Cerrolyn
0

Om jag kunde få en Ceasar igen skulle jag skaffa en golden till, men inte annas. Men nu pratar vi väl inte kloning väl. För det gillar jag inte.

**MVH Cerrolyn

Nikkis
0

Samma individer kan nog vara svårt att få och kanske inte så roligt heller att alla ens hundar är precis likadana, men en hund som är minst lika bra, om inte bättre finns ju att få.

Zebben
0

#20 Nä, kloning är äckligt! Vid kloning får man ju en likadan till utseendet men personligheten och egenskaperna är ju annorlunda och vad är vitsen då? Folk tror att de skulle kunna få en exakt kopia av den hunden de klonade, men det är omöjligt.

#21 Säg inte det. Minst lika bra kanske finns.

Nikkis
0

Det är visserligen en definitionsfråga
Du måste ju vara ute efter något bättre då du byter ras till en gren som du anser den vara bättre lämpad till, så då Är du ju faktiskt ute efter ngt bättre.Flört

Vilket det absolut inte är något fel med det.
Jag längtar otroligt mkt till jag får en ännu bättre hund än de jag har, även om mina betyder väldigt mkt för mig. Så det är liksom inget fult i det.Glad

Zebben
0

#23 Tja, där handlar det ju endast om att min tik är 8 år och att debutera skydd då känns smått onödigt. Så för min del är jag ute efter något yngre. Tungan ute  och om det räknas som bättre, ja det är en definitionsfråga. Skrattande

Nikkis
0

Heheh okey.
Men du kan ff få en liknande hund av samma ras, som är ungTungan ute

Men sak samma, rasbyte kan ju vara kul.Flört
Har du hittat ngn malle uppfd. som du känner är bra?

Zebben
0

#25 Ja, fast valp är 1-3 år bort. Så jag har precis börjat spana. Men ja, det finns en uppfödare som lockar mer än de andra. Glad

Rasbyte är skrämmande och spännande. Men för sjutton, jag är inte äldre än att jag kommer hinna ha mååånga hundar framöver. Varför då inte få mina Mallefunderingarna avklarade redan nu, så jag kan återgå till den bästa rasen….schäfer.  Tungan ute

Nikkis
0

Hahah det är så sant, så sant så!

Åh kan du inte PM:a den malle uppfd. som du fastnat mer för? Om du inte vill skriva ut det här alltså. Tungan ute

Zebben
0

#27 Det lutar åt en från Lei-Anns kennel. Har träffat några trevliga individer därifrån som verkar ha det jag söker. Men som sagt, det är 1-3 år dit så jag hinner gott och väl kolla igenom vad som erbjuds. Vem vet? Kanske tom hinner ångra rasval Tungan ute

SaraC
0

#28 Det blir nog en labbe istället Flört

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Cerrolyn
0

Har träffat någon men sett dem mycke på resultatlistor. De verkar vara jätte bra.

Ja eller en tax.

**MVH Cerrolyn

Zebben
0

#29 Eller inte… Tungan ute men Du är rätt nära…ska kanske börja träna en lite smått. Förvånad

#28 Jo, de syns i resultatlistorna och de jag umgåtts med är coola och vettiga i huvdet också. Så det kanske inte är så dumt, men men det är långt dit. Har bestämt att jag bara ska ha en hund åt gången hädanefter.

Ricko
0

Förstod inte riktigt XD Men ville bara säga till Zebben. Älskar både Mallar och schäfrar(har dock bara hatf Schäfer och gillar Schäfer mer) men Roligt att du ska skaffa Malle ;) Men tycker inte du ska "byta ras" tkr du ska ha kvar Schäfer + ha 1-2 mallar ;) (Rätta mig om jag missuppfattat)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

SaraC
0

#31 Förstår genast vems det är Oskyldig

Cerrolyn
0

Hihi

**MVH Cerrolyn

Zebben
0

#33 Oh..nej! Det är inte den Du tänker på. Jag har ju försjutton inte tid att träna en labbe på heltid. Någon timme här och där räcker…. Tungan ute

Zebben
0

#32 Tyvärr har man ju begränsat med plats och tid. Hade gärna haft en av varje. Men just nu i mitt liv så kommer det bara få tid och plats med en stor hund. Ska jag testa Malle så vill jag bara ha en hund. Med 2 småbarn så har man inte överflödigt med tid.

Dessutom är det trångt som det är i bilen med hundar, barn och barnvagnar. Sen om jag gör något så gör jag det till 100% annars får det vara. Och att ge 2 barn och 2 hundar 100% hinns inte med som det ser ut just nu. Absolut i framtiden, när barnen är mer "självgående".

Cerrolyn
0

Jag förstår precis vad du menar.

**MVH Cerrolyn

SaraC
0

#35 Man vet aldrig, har läst på hans blogg att han brukar gå undercover ibland Cool

Allvarligt talat, det låter spännande att byta ras. Ska bli kul att se och höra hur det blir och går framöver.

Zebben
0

#37 Ja, Du har ju samma situation. Småbarn och hundar. Nu går ju detta att kombinera väldigt bra för det mesta. Men det är ju ändå långt ifrån hur det var innan man fick barn. Då tog man träningsväskan och jyckar och stack till skogs utan problem. Nu krävs det liiite mer engagemang kring varje träning. Det ska packas blöjor, leksaker, ombyte, fika, ritböcker, mysig filt att sitta på m.m

#38 Jaså, fast han kan omöjligt förvandlas till väldigt ljusgul labbe va?

Jo, det ska bli spännande, men mest läskigt Tungan ute, att byta ras. Schäferar och jag är liksom…så det ska vara. Men som sagt, det är långt dit och jag hinner kanske ändra mig. Man vet aldrig vad man snubblar över.

SaraC
0

#39 Hihi. Det är väl det som är undercover?

Jag tycker det låter bra. Varför inte prova något nytt om man är sugen? Schäfern lär ju inte försvinna så det är ju bara att gå tillbaka sen. Jag hade för mig att du var lite sugen på en holländare förut…?

Zebben
0

#40 Stämmer bra. Vilket minne!  Men jag tror jag har lagt ner det. Många jag pratar med tycker det är för många Holländare med mindre bra psyke. Sen är det svårt att hitta uppfödare som faller i smaken. Men jag har inte gjort allt för stora ansträningar.

SaraC
0

#41 Haha, ja ibland fungerar det ypperligt! Okej, då förstår jag. Ska bli kul att se vad som händer, trodde inte man skulle se dig med något annat än schäfer.

Cerrolyn
0

Jo detta med rasbyte kan som sagt vara förbryllande. Ska ju själv göra det inom sinom tid.

Och visst går det att anpassa träning till livet med småbarn, lite jobbigare som sagt, men det går. Att träna helt utan barn har jag aldrig gjort då Elina var 5 år när jag skaffade Ceasar och Krille var 8 år. Men då kunde klara sig själva inomhus medan jag var på baksidan.

**MVH Cerrolyn

SaraC
0

#43 Vad blir det för ras hos dig då?

Kul att läsa om hur ni kombinerar ihop hundjobbet och familjen förresten.

Cerrolyn
0

Jag ska "tillbaka" till schäfern. Jag har aldrig haft någon själv men är uppfödd med dem.

Att kombinera hund och famlij är inte så svårt som jag trodde. Men kanske ska göra en ny tråd om det istället.

**MVH Cerrolyn

Xondah
0

#45 Gör de:) Väldigt intressant!:)

SaraC
0

#45 Vad kul.

Ja, jag håller med Xondah, det skulle vara intressant att läsa mer om hur alla gör.

Cerrolyn
0

Tråden är skapad.

**MVH Cerrolyn

Maddepadde
0

Zebben, hur har det gått för dig att välja ras nu?:)

Men börja grina då!

[Hilo]
0

Läser bara tråden och fastnade för #9
Good girl Madde

Maddepadde
0

Tackartackar, haha Cool

Men börja grina då!

Zebben
0

#49 Tja…det ligger lite stilla just nu. Det trillade in lite annat som upptar både pengar och tid. Min ponny jag haft utlånad senaste 3-4åren ringde och berättade att han behövde flytta hem igen då fodervärden skulle sälja sin hästgård. Så helt plötsligt har vi två hårbollar i familjen i alla fall. Visserligen är det bara en som bor hemma, som tur är.

Men vad gäller rasval är det fortfarande malle som ligger närmast, men…äsch vet inte om jag vågar….nej  Tyst….ok……jo.det är en till ras som jag fått lite mer positiv syn på..MEN JAG SKA INTE HA…tror jag….hoppas inte fel personer läster detta nu…men jag har träffat några labbar som tilltalat mig ganska rejält Skäms….men jag ser mig absolut inte som en labbeägare…kommer inte på frågan….Förvånad

Maddepadde
0

Hahahaha, jaktlabbar - finns det något bättre? **Nej.
**Jag skulle HELT klart kunna tänka mig en till (eller flera :)) jaktlabbar, MEN jag känner att jag vill prova på något lite skarpare till nästa hund eftersom jag gärna kör skydd och jag vill ha en belgare!

Men okey - är det jaktlabb eller fläskstövare du har kollar på? ;)

Men börja grina då!

Zebben
0

#53 Jaktidioter, men nä…vill inte ha labbe. Det blir en malle eller schäfer till nästa. Troligast en malle om jag inte hittar något vettigt schäfrigt.

Maddepadde
0

Okey! ;)
Vad har du kollat på för mallelinjer/kennlar då?

Men börja grina då!

Nikkis
0

Att hitta ngt vettigt Schäferaktigt är ingen match. Det är knappast ngn underground verksamhet bruksuppfödarna har!Flört

ThunderClap
0

Är nyfiken eftersom jag gillar mallar och funderar på sådan någon gång i framtiden, men tittar även på holländska vallare.

Någon som har erfarenhet på mental skillnad mellan holländare och belgare?

Jag har bara träffat fåtal holländare än, men tyckt att det varit väldigt liten skillnad, men hh:arna har tenderat till att vara lite coolare, men är ju svårt att säga med träning och annat.

Nikkis
0

Jag har kollat en del på HH, jag diggar rasen grymt.
Dock så är det svårt att jämföra då rasen är så oerhört liten och ny i Sverige. Det finns endast 6 st uppfödare av korthår.

Min erfarenhet är att HH är väldigt ojämn som ras, just för att den är så liten i sig.

Jag personligen skulle inte våga satsa på en HH om jag är ute efter en bra brukshund.

Det känns för mig att det fortfarande är "Köpa grisen i säcken".

Men rent spontant av de HH jag träffat (som varit "bra") är att jag föredrar dom framför mallarna.
HH är som du säger lite mer coolare i sitt sätt att vara. Mallarna är "överallt och ingenstans". Jag gillar inte riktigt den typ av hund.

Men det är givetvis en smaksak.

ThunderClap
0

#58 Det är lite min uppfattning med, vi har så få så det är svårt att få realistisk bild riktigt.

Jag har för lite hund-erfarenhet för att ha någon bild ifrån andra länder som har annat rasutbud än oss, men kanske finns någon som har kläm på det och sett mer hh? (jag är i stort bara intresserad utav korthår)

Jag åker gärna ner och hämtar hund på continenten/importererar för att få rätt hund när jag ändå väntar på att köpa till rätt läge för mig, så det är inte mitt största problem.

GoodShieetMaan
0

#58 Det är inte alls stor skillnad mellan belgarna och holländaren, men som jag har förstått så har man lättare att hitta en "av och på knapp" hos holländaren än hos belgaren.

Men när det väl kommer till kritan anses den vara en perfekt brukshund, en hund med mycket motor och samarbetsvilja.. och som ägare så är det ju förståss ens egen uppgift att ta vara på dessa underbara egenskaper och forma dessa till just din "ultimata flockmedlem".

Som sagt så har Holländaren inte riktigt satt sig i Sverige än om man jämför med t.ex schäfer, terv, malle och groenis… men i och med det skulle jag då vilja säga att det är lättare att hitta en bra holländare än t.ex en schäfer (nu påstår jag inte att alla schäfrar är dåliga, bara att den  har blivit lite för "populär" för att man riktigt ska kunna hålla bra koll på hur aveln sköts, och nu talar jag förståss helt ur min synvinkel och av vad jag har sett, varav mycket gjort mig väldigt upprörd). Vad jag menar är inte att det finns bara bra holländare i sverige, bara att utbudet gör det lättare att hitta bra individer.

Men sen så kan man ju enbart inte annvända det som en anledning till att skaffa en holländare, att veta vad du har i kopplet först och främst är A och O :)

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zebben, du kan ju alltid köpa en Tervueren :) fina hundar!
några vi känner har 3 stycken

Zebben
0

#61 Tyvärr, en terv kommer innanför tröskeln här. Flört

har faktiskt bestämt mig, men kommer inte tala om vad förrän det är klart och om det fortfarande känns helt rätt om något år. Cool

Nikkis
0

Men Neeeeeeeeeeej!!!! Sådär kan du ju inte göööraaa! Blir ju jätte nyfiken nu, haha!